2015-03-25 06:00

2015-03-25 06:00

Kunderna i fokus är Mias melodi

ARVIKA: Första kvinna i landet att driva och äga bilverkstad

Det har varit, och är fortfarande i viss mån, en mycket mansdominerad bransch. Men Mia Zetterquist går mot strömmen. Hon var första kvinna i landet att både driva och äga en bilverkstad och nu satsar hon mot framtiden:
– Kunderna i fokus, det är det som gäller!

I oktober startade hon om Mias däck- och bilservice på nytt, efter att i många år drivit bilverkstaden tillsammans med sin före detta.

– Då insåg jag att vi faktiskt hade haft verkstaden i 13 år! Helt otroligt med tanke på att vi från början faktiskt inte kunde någonting. Jag var undersköterska innan jag gav mig in i den här branschen, säger Mia Zetterquist.

Framtidens verkstad

Men även om bilverkstaden fungerat bra under alla år, kände Mia att hon ville satsa på något nytt:

– Jag vill skapa framtidens verkstad. Kunderna ska komma in här, ge mig nyckeln och känna sig helt trygga med att vi tar hand om resten. Tryggheten är otroligt viktig, många blir lurade i den här branschen och visst ska vi ta skäligt betalt för vårt yrkeskunnande, men vi ska inte ta överpriser, säger Mia Zetterquist bestämt.

Hon menar att anledningen till att många känner sig oroliga för att lämna in sina bilar till en verkstad dels är att bilreparationer och reservdelar är dyra, dels att många faktiskt inte vet särskilt mycket om hur en bil fungerar.

Få kvinnliga kunder

– Och det ska de heller inte behöva göra! Det ska räcka att man upptäckt att något skramlar i bilen, det är vårt jobb att ta reda på felet och därefter vad som krävs för att laga det.

När hon nyligen var på ett branschevent i Stockholm fick hon bekräftat att hon tänker rätt:

– Temat på en av föreläsningarna var just framtiden inom branschen och det handlade om kunden i fokus, säger hon och skrattar.

Mia Zetterquist har också reagerat på att väldigt få kvinnor lämnar in sina bilar:

– Oftast skickar de sin gubbe, pappa, bror eller manliga granne just eftersom många bilverkstäder har en attityd som går ut på att man frågar ut sina kunder om massa detaljer, som man kanske inte har en aning om.

– Så ska det inte behöva vara.

Kristallkrona och leksaker

Tryggheten och kundrelationerna sitter också i väggarna, menar Mia.

– Vi har en kristallkrona i taket, läsfåtöljer, en bokhylla, tidningar och en lekhörna till barnen. Hit ska farbror Bertil komma, ta en kaffekopp, läsa en bok av Hemingway och sätta ett gem där han slutar, för att kunna fortsätta läsa nästa gång han är här med bilen.

För Mias kunder är lojala och återkommer år efter år:

– Jag hoppas och tror att det beror på att kunderna känner sig både trygga och väl omhändertagna. Vi kan göra allt med deras bilar - från att byta däck till att totalreparera deras bilar. En gång lagade vi till och med en kunds gummistövel, det är så det ska vara.

Nyanställer

Konceptet verkar också fungera. Ifjol, innan Mia ensam tog över verkstaden, omsatte verksamheten 3,5 miljoner kronor.

Nu hoppas hon på en ökning – särskilt med tanke på att kunderna ter sig bli allt fler:

– Just nu söker vi efter en eller två nya personer att anställa. Vi funderar samtidigt på att utveckla verksamheten genom att hyra ut bevakade vinterförvaringsplatser för fordon. Vi håller precis på att undersöka intresset för detta.

”Man måste våga”

Mia hade en tuff start i livet. Hennes mamma dog när hon var liten flicka och av den anledningen bodde hon på olika barnhem mellan tre och sex års ålder, innan hon fick komma till fina fosterföräldrar tillsammans med sin bror.

Men hon har valt att vända på perspektivet och menar att hon tack vare sina upplevelser blivit både modigare och starkare:

– Man får inte gå rädd igenom livet, man måste våga testa saker och ting! Det har jag gjort: jag har provat massa saker och det kommer jag att fortsätta med.

I oktober startade hon om Mias däck- och bilservice på nytt, efter att i många år drivit bilverkstaden tillsammans med sin före detta.

– Då insåg jag att vi faktiskt hade haft verkstaden i 13 år! Helt otroligt med tanke på att vi från början faktiskt inte kunde någonting. Jag var undersköterska innan jag gav mig in i den här branschen, säger Mia Zetterquist.

Framtidens verkstad

Men även om bilverkstaden fungerat bra under alla år, kände Mia att hon ville satsa på något nytt:

– Jag vill skapa framtidens verkstad. Kunderna ska komma in här, ge mig nyckeln och känna sig helt trygga med att vi tar hand om resten. Tryggheten är otroligt viktig, många blir lurade i den här branschen och visst ska vi ta skäligt betalt för vårt yrkeskunnande, men vi ska inte ta överpriser, säger Mia Zetterquist bestämt.

Hon menar att anledningen till att många känner sig oroliga för att lämna in sina bilar till en verkstad dels är att bilreparationer och reservdelar är dyra, dels att många faktiskt inte vet särskilt mycket om hur en bil fungerar.

Få kvinnliga kunder

– Och det ska de heller inte behöva göra! Det ska räcka att man upptäckt att något skramlar i bilen, det är vårt jobb att ta reda på felet och därefter vad som krävs för att laga det.

När hon nyligen var på ett branschevent i Stockholm fick hon bekräftat att hon tänker rätt:

– Temat på en av föreläsningarna var just framtiden inom branschen och det handlade om kunden i fokus, säger hon och skrattar.

Mia Zetterquist har också reagerat på att väldigt få kvinnor lämnar in sina bilar:

– Oftast skickar de sin gubbe, pappa, bror eller manliga granne just eftersom många bilverkstäder har en attityd som går ut på att man frågar ut sina kunder om massa detaljer, som man kanske inte har en aning om.

– Så ska det inte behöva vara.

Kristallkrona och leksaker

Tryggheten och kundrelationerna sitter också i väggarna, menar Mia.

– Vi har en kristallkrona i taket, läsfåtöljer, en bokhylla, tidningar och en lekhörna till barnen. Hit ska farbror Bertil komma, ta en kaffekopp, läsa en bok av Hemingway och sätta ett gem där han slutar, för att kunna fortsätta läsa nästa gång han är här med bilen.

För Mias kunder är lojala och återkommer år efter år:

– Jag hoppas och tror att det beror på att kunderna känner sig både trygga och väl omhändertagna. Vi kan göra allt med deras bilar - från att byta däck till att totalreparera deras bilar. En gång lagade vi till och med en kunds gummistövel, det är så det ska vara.

Nyanställer

Konceptet verkar också fungera. Ifjol, innan Mia ensam tog över verkstaden, omsatte verksamheten 3,5 miljoner kronor.

Nu hoppas hon på en ökning – särskilt med tanke på att kunderna ter sig bli allt fler:

– Just nu söker vi efter en eller två nya personer att anställa. Vi funderar samtidigt på att utveckla verksamheten genom att hyra ut bevakade vinterförvaringsplatser för fordon. Vi håller precis på att undersöka intresset för detta.

”Man måste våga”

Mia hade en tuff start i livet. Hennes mamma dog när hon var liten flicka och av den anledningen bodde hon på olika barnhem mellan tre och sex års ålder, innan hon fick komma till fina fosterföräldrar tillsammans med sin bror.

Men hon har valt att vända på perspektivet och menar att hon tack vare sina upplevelser blivit både modigare och starkare:

– Man får inte gå rädd igenom livet, man måste våga testa saker och ting! Det har jag gjort: jag har provat massa saker och det kommer jag att fortsätta med.

Maria "Mia" Zetterquist

Ålder: 50 år

Bor: I villa i Taserud, Arvika

Familj: Sonen Pontus, 21 år och två hankatter

Yrke: Egen företagare

Intressen: Sång och musik, har varit kyrkosångare i många år, är utbildad operasångerska och har till och med gjort en skiva för eget bruk för några år sedan. Umgås mycket med familj och vänner.

Källa: