2015-03-05 16:25

2015-03-05 16:25

Visar lysande konst

ARVIKA: Förskoleklassen på Hagaskolan deltar i elevutställning på Värmlands museum

Hagaskolans förskoleklass ska ställa ut på Värmlands museum i Karlstad tillsammans med fler elever från Arvika, Eda och andra kommuner. Den 19-20 mars är det vernissage för elevutställningen Lysande konst.

Förskoleklassen på Hagaskolan började jobba med projektet för några månader sedan. I onsdags eftermiddag var det dags att frakta den stora ljuskronan, lapptäcket i silkespapper och allt annat de tillverkat sen dess till museet där det ska hängas inför utställningen.

Många perspektiv

FN har utlyst 2015 till Ljusets år och föreningen Framtidsfrön har bjudit in elever i Värmland att skapa konstverk utifrån temat ljus. Inför transporten till Karlstad hade förskoleklassen samlat allt material som skulle med dit, och det var spännande att se hur många olika perspektiv de hittat på ämnet.

Skapa stjärnor

Greta, Christopher, Theo och de andra barnen i klassen visade vad de gjort under den här tiden och hur de gått tillväga. De har dels gjort egna saker, dels större gemensamma alster.

Som en del i projektet har förskoleklassen också besökt illustratören Ane Gustafsson som lärde dem hur man kan skapa stjärnor på natthimlen med hjälp av saltflingor. De har även besökt Rackstadmuseet och träffat konstnären Kenneth Börjesson. Efteråt målade eleverna och testade hur samma färg på ett föremål kan skifta och upplevas som ljusare eller mörkare beroende på vilken ton bakgrunden har.

Den 19 mars öppnar utställningen och då bär det iväg till Karlstad för Hagaskolans förskoleklass som ska vara med och mingla på vernissagen. Dagen därpå är det vernissage för högstadieeleverna. Föreningen Framtidsfrön genomför det här projektet tillsammans med Värmlands museum.

Vad är Framtidsfrön?

– Vi är en förening som jobbar med drivkraften och motivationen hos elever inför framtiden. Vi jobbar med det entreprenöriella lärandet och då menar vi att utveckla de inneboende drivkrafterna, nyfikenheten, problemlösandet, att våga hitta egna vägar, säger Mattias Walan verksamhetsledare vid Framtidsfrön i Värmland.

– En viktig del i det är också att vi vill involvera omvärlden för att vi tror att det ger större effekt. Det måste finnas en mottagare. Att eleverna ser att det man gör är på riktigt, som att göra något som blir en utställning för vanliga besökare.

Utställningen är målet i det här projektet, men även under processens gång vill man att eleverna får samarbeta med aktiva utifrån som till exempel Hagaskolans förskoleklass gjorde.

Från Arvika deltar också elever från Dotteviksskolan, Kyrkebyskolan och Centralskolan i elevutställningen, och från Eda elever från Gunnarsbyskolan.

Förskoleklassen på Hagaskolan började jobba med projektet för några månader sedan. I onsdags eftermiddag var det dags att frakta den stora ljuskronan, lapptäcket i silkespapper och allt annat de tillverkat sen dess till museet där det ska hängas inför utställningen.

Många perspektiv

FN har utlyst 2015 till Ljusets år och föreningen Framtidsfrön har bjudit in elever i Värmland att skapa konstverk utifrån temat ljus. Inför transporten till Karlstad hade förskoleklassen samlat allt material som skulle med dit, och det var spännande att se hur många olika perspektiv de hittat på ämnet.

Skapa stjärnor

Greta, Christopher, Theo och de andra barnen i klassen visade vad de gjort under den här tiden och hur de gått tillväga. De har dels gjort egna saker, dels större gemensamma alster.

Som en del i projektet har förskoleklassen också besökt illustratören Ane Gustafsson som lärde dem hur man kan skapa stjärnor på natthimlen med hjälp av saltflingor. De har även besökt Rackstadmuseet och träffat konstnären Kenneth Börjesson. Efteråt målade eleverna och testade hur samma färg på ett föremål kan skifta och upplevas som ljusare eller mörkare beroende på vilken ton bakgrunden har.

Den 19 mars öppnar utställningen och då bär det iväg till Karlstad för Hagaskolans förskoleklass som ska vara med och mingla på vernissagen. Dagen därpå är det vernissage för högstadieeleverna. Föreningen Framtidsfrön genomför det här projektet tillsammans med Värmlands museum.

Vad är Framtidsfrön?

– Vi är en förening som jobbar med drivkraften och motivationen hos elever inför framtiden. Vi jobbar med det entreprenöriella lärandet och då menar vi att utveckla de inneboende drivkrafterna, nyfikenheten, problemlösandet, att våga hitta egna vägar, säger Mattias Walan verksamhetsledare vid Framtidsfrön i Värmland.

– En viktig del i det är också att vi vill involvera omvärlden för att vi tror att det ger större effekt. Det måste finnas en mottagare. Att eleverna ser att det man gör är på riktigt, som att göra något som blir en utställning för vanliga besökare.

Utställningen är målet i det här projektet, men även under processens gång vill man att eleverna får samarbeta med aktiva utifrån som till exempel Hagaskolans förskoleklass gjorde.

Från Arvika deltar också elever från Dotteviksskolan, Kyrkebyskolan och Centralskolan i elevutställningen, och från Eda elever från Gunnarsbyskolan.