2015-02-19 16:44

2015-02-19 16:44

Unga företagare firades

ARVIKA: Taserudselever vann flera klasser på Framtidsmässan

Det blev många priser för Taserudsgymnasiets UF-företag i samband med den regionala UF-mässan i Karlstad på tisdagen.

– Otroligt! Overkligt!

De för dagen grönmålade – studentlekarna är redan i full gång – UF-företagarna Maja Åhsberg, Maja Brever, Marie Augustsson och Rebecca Ferm hade inte alls räknat med att vinna inte bara en, utan två klasser när årets Framtidsmässa genomfördes i tisdags.

Turtleskvartettens företag heter Fresh Senses UF, produkten de har utvecklat är en doftkudde, handsydd av spillbitar från Klässbols Linneväveri och fylld med doftande innehåll. För många äldre kan det vara lugnande med en sådan, kanske väcks minnen från förr. Mixen med lokalt hantverk fick juryn på fall och de vann alltså två klasser: Årets vara och Årets hantverk.

Första vårdeleverna

De fyra tjejerna läser vård- och omsorgsprogrammet och det är första gången elever från det programmet deltar i UF. Och lärorikt har det varit, konstaterar de:

– Vi har lärt oss mycket om planering, väldigt mycket om ekonomi och att ta eget ansvar, säger de.

– Och ni har lärt er att ta betalt och att tro på det ni gör, fyller handelsläraren Annika Ådefors i.

Allt började egentligen med att handelsprogrammet flyttades till Taserud från Solberga i höstas. Där har UF-företagandet länge varit en naturlig del av utbildningen och läraren Annika Ådefors lyckades, utan större ansträngning, övertala vårdläraren Yvonne Kristoffersson att delta.

Hennes ”problem” var bara att se till att det gick att implementera i den befintliga kursplanen. Produkterna eller tjänsterna skulle också gå att koppla till utbildningen, var instruktionen till eleverna. Det gick, men eleverna har fått kämpa hårt.

– Vi hade bara torsdagseftermiddagarna på oss, så de har suttit hemma och jobbat på kvällarna, berättar Yvonne Kristoffersson.

Fler framgångar

Det har i sin tur lett till att det nu kommer införas en kurs i entreprenörskurs som tillval i utbildningen. För nu har Yvonne och andra lärare fått blodad tand för det här med ungt företagande.

Inte så konstigt kanske, för utöver att två av skolans UF-företag får åka till SM, har det också varit andra framgångar för Taserudsgymnasiets unga entreprenörer: EarBeauty UF kom två i klassen Årets vara.

– Tjejen som jobbar med det har utvecklat utsmyckning till hörapparater. Hon har själv det och tyckte att ”varför ska ett sådant bra hjälpmedel gömmas undan?”, berättar Yvonne Kristoffersson.

Gudomlig tvål

Det andra vinnarföretaget, Divine soap UF, som dels vann klassen för Hållbart företagande och dessutom kom tvåa i den tyngsta klassen, Årets UF-företag, består av Tilda Carlsson, Marielle Sjöqvist och Linnea Magnusson.

De har utvecklat en tvål av enbart naturliga råvaror, som också är lämplig för den som har allergi eller bara känslig hud. Tilda Carlsson har själv erfarenhet av att vara hänvisad till helt naturliga produkter för att huden inte ska irriteras.

Deras företag har dessutom tidigare vunnit priset Årets logga och de segrade också i Draknästet.

Taserudsgymnasiet var förresten också nominerat som årets UF-skola och Annika Ådefors nominerades som årets UF-lärare. Hon och Yvonne upprepar känslan de uttryckte efter Framtidsmässan i Karlstad:

– Nästa år vinner vi allt!

Fast först väntar SM-finalen i Stockholm i mitten av maj.

– Otroligt! Overkligt!

De för dagen grönmålade – studentlekarna är redan i full gång – UF-företagarna Maja Åhsberg, Maja Brever, Marie Augustsson och Rebecca Ferm hade inte alls räknat med att vinna inte bara en, utan två klasser när årets Framtidsmässa genomfördes i tisdags.

Turtleskvartettens företag heter Fresh Senses UF, produkten de har utvecklat är en doftkudde, handsydd av spillbitar från Klässbols Linneväveri och fylld med doftande innehåll. För många äldre kan det vara lugnande med en sådan, kanske väcks minnen från förr. Mixen med lokalt hantverk fick juryn på fall och de vann alltså två klasser: Årets vara och Årets hantverk.

Första vårdeleverna

De fyra tjejerna läser vård- och omsorgsprogrammet och det är första gången elever från det programmet deltar i UF. Och lärorikt har det varit, konstaterar de:

– Vi har lärt oss mycket om planering, väldigt mycket om ekonomi och att ta eget ansvar, säger de.

– Och ni har lärt er att ta betalt och att tro på det ni gör, fyller handelsläraren Annika Ådefors i.

Allt började egentligen med att handelsprogrammet flyttades till Taserud från Solberga i höstas. Där har UF-företagandet länge varit en naturlig del av utbildningen och läraren Annika Ådefors lyckades, utan större ansträngning, övertala vårdläraren Yvonne Kristoffersson att delta.

Hennes ”problem” var bara att se till att det gick att implementera i den befintliga kursplanen. Produkterna eller tjänsterna skulle också gå att koppla till utbildningen, var instruktionen till eleverna. Det gick, men eleverna har fått kämpa hårt.

– Vi hade bara torsdagseftermiddagarna på oss, så de har suttit hemma och jobbat på kvällarna, berättar Yvonne Kristoffersson.

Fler framgångar

Det har i sin tur lett till att det nu kommer införas en kurs i entreprenörskurs som tillval i utbildningen. För nu har Yvonne och andra lärare fått blodad tand för det här med ungt företagande.

Inte så konstigt kanske, för utöver att två av skolans UF-företag får åka till SM, har det också varit andra framgångar för Taserudsgymnasiets unga entreprenörer: EarBeauty UF kom två i klassen Årets vara.

– Tjejen som jobbar med det har utvecklat utsmyckning till hörapparater. Hon har själv det och tyckte att ”varför ska ett sådant bra hjälpmedel gömmas undan?”, berättar Yvonne Kristoffersson.

Gudomlig tvål

Det andra vinnarföretaget, Divine soap UF, som dels vann klassen för Hållbart företagande och dessutom kom tvåa i den tyngsta klassen, Årets UF-företag, består av Tilda Carlsson, Marielle Sjöqvist och Linnea Magnusson.

De har utvecklat en tvål av enbart naturliga råvaror, som också är lämplig för den som har allergi eller bara känslig hud. Tilda Carlsson har själv erfarenhet av att vara hänvisad till helt naturliga produkter för att huden inte ska irriteras.

Deras företag har dessutom tidigare vunnit priset Årets logga och de segrade också i Draknästet.

Taserudsgymnasiet var förresten också nominerat som årets UF-skola och Annika Ådefors nominerades som årets UF-lärare. Hon och Yvonne upprepar känslan de uttryckte efter Framtidsmässan i Karlstad:

– Nästa år vinner vi allt!

Fast först väntar SM-finalen i Stockholm i mitten av maj.

Taserudselever i toppen i flera klasser

Årets vara

1. Fresh senses UF, Maja Åhsberg, Maja Brever, Marie Augustsson och Rebecca Ferm på Taserudsgymnasiet, Arvika

2. EarBeauty UF, Taserudsgymnasiet, Arvika

3. PlayZone UF, Herrgårdsgymnasiet, Säffle

Årets hantverk

1. Fresh senses UF, Maja Åhsberg, Maja Brever, Marie Augustsson och Rebecca Ferm på Taserudsgymnasiet, Arvika

2. Creative Case UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad

3. Vinyl UF, Fria Läroverken, Karlstad

Hållbart företagande

1. Divine soap UF, Tilda Carlsson, Marielle Sjöqvist och Linnea Magnusson på Taserudsgymnasiet, Arvika

2. Wild Karma UF, Folkuniversitetets gymnasium, Karlstad

3. Sweet Thing UF, Stjerneskolan, Torsby

Årets UF-företag

1. Wallstrips of Sweden UF, Josephine Hedegård och Hanna Björk på Thorén Business School, Karlstad

2. Divine soap UF, Taserudsgymnasiet, Arvika

3. Help a child UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad

Källa: UF

Juryns motiveringar:

Divine Soap UF, 1:a plats i tävlingen hållbart företagande.

Motivering från juryn:

Genom en säljande affärside och utifrån egna erfarenheter har man utvecklat ett hållbart affärskoncept.

Divine Soap UF, 2:a plats i tävlingen årets UF-företag.

Motivering från juryn:

En god affärsidé och ett hållbart tänk genomsyrar detta UF-företag. Produktionskunskap och omvärldsanalys ger företaget de rätta förutsättningarna för att nå sina framtida mål.

Fresh Senses UF, 1:a plats i tävlingen årets hantverk.

Motivering från juryn:

För ett tydligt hantverk med en genuin hållbarhet såväl miljömässigt, som ekonomiskt och socialt. Dessutom med en stark lokal förankring till ett framstående varumärke. Doftgranen har äntligen fått en ny utmanare!

Fresh Senses UF, 1:a plats i tävlingen årets vara.

Motivering från juryn:

En exklusivt förpackat Värmlandsprodukt med en bevisad försäljning, vinst och kvalitet. Juryn är imponerad av utseende, känsla, doft och de lokala samarbetspartners som företaget hittat.

Earbeauty UF, 2:a plats i tävlingen årets vara.

Motivering från juryn:

En elegant, snygg och innovativ lösning på en nischad marknad där andrapristagaren tänkt på en samhällsgrupp som inte längre behöver dölja sin hörselapparat.

Taserudsgymnasiet och handelsläraren Annica Ådefors var nominerade i tävlingarna årets skola och årets lärare.

Källa: