2015-02-05 16:22

2015-02-06 09:26

Ett miljövänligare Arvika

ARVIKA: Upphandling något av en bilrevolution

En mindre bilrevolution presenterades i går när Arvika kommun vid en pressträff berättade att man satsar på miljövänligare fordon i bred skala.

Den stora fordonsupphandlingen inom Arvika kommun för de närmaste fem åren är nu klar. Resultatet blir att cirka 80 av totalt 140 fordon kommer att vara supermiljöbilar, det vill säga de släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. I den förra upphandlingen fanns inget sådant fordon. När även mindre upphandlingar medräknats framöver lär kommunen dessutom ha införskaffat ytterligare runt 20 supermiljöbilar.

– Sjumilakliv framåt, säger ett exalterat kommunalråd, Peter Söderström (S), själv med miljöfrågor högt på dagordningen.

– Det har varit ett politiskt mål att gå i den här riktningen, det gör vi nu. Offentliga aktörerna ska gå före och ta ansvar.

60 stycken

Bland supermiljöbilarna märks 60 stycken fyrhjulsdrivna Mitsubishi Outlander som ska användas av hemtjänsten i kommunens ytterområden. Bilen körs först på el fem, sex mil innan en bensinmotor tar över driften under cirka tre mil. Under dessa tre mil laddar dock bensinmotorn upp elmotorn igen varför elmotorn åter tar över drivningen efter nämnda tre mil.

– Enligt beräkningar drar den 0,19 liter bensin per mil i stället för dagens Skoda Yeti som drar 0,7 liter per mil, säger arbetsledaren inom bilpoolen, Hans Fyhr.

Bränslet

Dessa 60 fordon körs totalt cirka 170 000 mil per år inom kommunen, varför det finns stora besparingar att göra inom bränsleförbrukningen. Det är också lägre kostnader för bränslet inkluderat miljövinsten som varit avgörande i upphandlingen då supermiljöbilarna fortfarande är dyrare i inköp.

– Ingen skatt, låg bränsleförbrukning, det handlar om helhetsfaktorn per mil, säger inköparen Anton Edlund.

Innerstan

Den kommande femårsperioden kommer det dessutom att rulla ett 15-tal elbilar inom hemtjänsten i innerstan, här rör det sig om supermiljöbilen Volkswagen e-golf. Inom kommunen kommer det även att rulla cirka fem Nissan transportfordon för lite tyngre transporter, även det ett supermiljöfordon.

– Allt det här är steg i den hållbara utvecklingen, vi tjänar både pengar och miljö på det här, säger Peter Söderström.

Motorvärmare

Dessutom kommer Arvika att införskaffa ett 25-tal så kallade miljöbilar (som får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer vid en specifik tjänstevikt) för resor både inom tätorten och vid längre resor där elbilar inte räcker till, här handlar det om Toyota Yaris hybrid och Opel Insignia. Totalt sett med alla transporter körs kommunens bilar 370 000 mil per år.

– Laddningen av elbilarna kommer att ske via motorvärmaruttag och tar olika lång tid för olika fordon och om man använder snabbladdare, flera av dem behöver inte laddas varje dygn. Vi skulle dock uppskatta om något privat bolag ville etablera en laddstation i Arvika, säger Hans Fyhr.

Leasing

Upphandlingen rör formellt sett olika leasingavtal. Vinnare av upphandlingen är inom flera kategorier företag med lokal verksamhet. Eijes Bil AB i Åmål vann dock det stora anbudet med sin Mitsubishi Outlander. Volkswagen e-golf står dock Lecab bakom medan Motortrend AB i Arvika säljer Toyota. Transportbilen el av märket Nissan är det A-bilar som får leasa ut. Servicen på alla bilar kommer dessutom att upphandlas i Arvika.

– Kommuner och större privata företag går ofta i framkant när det gäller miljöbilar, säger Fredrik Nobel, Lecab.

Den stora fordonsupphandlingen inom Arvika kommun för de närmaste fem åren är nu klar. Resultatet blir att cirka 80 av totalt 140 fordon kommer att vara supermiljöbilar, det vill säga de släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. I den förra upphandlingen fanns inget sådant fordon. När även mindre upphandlingar medräknats framöver lär kommunen dessutom ha införskaffat ytterligare runt 20 supermiljöbilar.

– Sjumilakliv framåt, säger ett exalterat kommunalråd, Peter Söderström (S), själv med miljöfrågor högt på dagordningen.

– Det har varit ett politiskt mål att gå i den här riktningen, det gör vi nu. Offentliga aktörerna ska gå före och ta ansvar.

60 stycken

Bland supermiljöbilarna märks 60 stycken fyrhjulsdrivna Mitsubishi Outlander som ska användas av hemtjänsten i kommunens ytterområden. Bilen körs först på el fem, sex mil innan en bensinmotor tar över driften under cirka tre mil. Under dessa tre mil laddar dock bensinmotorn upp elmotorn igen varför elmotorn åter tar över drivningen efter nämnda tre mil.

– Enligt beräkningar drar den 0,19 liter bensin per mil i stället för dagens Skoda Yeti som drar 0,7 liter per mil, säger arbetsledaren inom bilpoolen, Hans Fyhr.

Bränslet

Dessa 60 fordon körs totalt cirka 170 000 mil per år inom kommunen, varför det finns stora besparingar att göra inom bränsleförbrukningen. Det är också lägre kostnader för bränslet inkluderat miljövinsten som varit avgörande i upphandlingen då supermiljöbilarna fortfarande är dyrare i inköp.

– Ingen skatt, låg bränsleförbrukning, det handlar om helhetsfaktorn per mil, säger inköparen Anton Edlund.

Innerstan

Den kommande femårsperioden kommer det dessutom att rulla ett 15-tal elbilar inom hemtjänsten i innerstan, här rör det sig om supermiljöbilen Volkswagen e-golf. Inom kommunen kommer det även att rulla cirka fem Nissan transportfordon för lite tyngre transporter, även det ett supermiljöfordon.

– Allt det här är steg i den hållbara utvecklingen, vi tjänar både pengar och miljö på det här, säger Peter Söderström.

Motorvärmare

Dessutom kommer Arvika att införskaffa ett 25-tal så kallade miljöbilar (som får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer vid en specifik tjänstevikt) för resor både inom tätorten och vid längre resor där elbilar inte räcker till, här handlar det om Toyota Yaris hybrid och Opel Insignia. Totalt sett med alla transporter körs kommunens bilar 370 000 mil per år.

– Laddningen av elbilarna kommer att ske via motorvärmaruttag och tar olika lång tid för olika fordon och om man använder snabbladdare, flera av dem behöver inte laddas varje dygn. Vi skulle dock uppskatta om något privat bolag ville etablera en laddstation i Arvika, säger Hans Fyhr.

Leasing

Upphandlingen rör formellt sett olika leasingavtal. Vinnare av upphandlingen är inom flera kategorier företag med lokal verksamhet. Eijes Bil AB i Åmål vann dock det stora anbudet med sin Mitsubishi Outlander. Volkswagen e-golf står dock Lecab bakom medan Motortrend AB i Arvika säljer Toyota. Transportbilen el av märket Nissan är det A-bilar som får leasa ut. Servicen på alla bilar kommer dessutom att upphandlas i Arvika.

– Kommuner och större privata företag går ofta i framkant när det gäller miljöbilar, säger Fredrik Nobel, Lecab.