2018-01-16 11:59

2018-01-16 11:59

Assistent somnade hos brukare

ÅRJÄNG: Hörde inte ropen på hjälp

Brukaren ropade på hjälp, men ingen kom. Det visade sig att assistenten sov djupt i vardagsrummet. Nu har Årjängs kommun lex Sarah-anmält händelsen.

Det var veckan innan jul som en brukare, tidigt på morgonen, ropade på hjälp. Hen kom inte åt dosan till sängen och handen gjorde ont.

Men trots ropen på hjälp kom aldrig assistenten.

Det var en anhörig till brukaren som reagerade på ropen och gick upp för att leta efter assistenten. Denne jobbade så kallad ”vaken natt”, men befann sig djupt sovande i vardagsrummet och väcktes av den anhörige.

Årjängs kommun ser allvarligt på händelsen och har nu anmält det inträffade till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt lex Sarah.

– Lyckligtvis gick allt bra i det här fallet, men vi har gjort en anmälan eftersom det fanns risk för ett allvarligt missförhållande, säger socialchef Jessica Bergman.

Ett ”värsta-scenario”, enligt socialchefen, hade varit att brukaren känt ångest, otrygghet och panikkänslor:

– Så blev det inte i det här fallet, vilket vi såklart är tacksamma för.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi har gjort om schemat för vederbörande så att denne nu arbetar på ett annat sätt. Vi har också haft möte med arbetsgruppen och sett över arbetsmiljön för att motverka att detta händer igen. Vi har inte haft några likartade händelser sedan jag började som socialchef för 1,5 år sedan, säger Jessica Bergman.

Det var veckan innan jul som en brukare, tidigt på morgonen, ropade på hjälp. Hen kom inte åt dosan till sängen och handen gjorde ont.

Men trots ropen på hjälp kom aldrig assistenten.

Det var en anhörig till brukaren som reagerade på ropen och gick upp för att leta efter assistenten. Denne jobbade så kallad ”vaken natt”, men befann sig djupt sovande i vardagsrummet och väcktes av den anhörige.

Årjängs kommun ser allvarligt på händelsen och har nu anmält det inträffade till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt lex Sarah.

– Lyckligtvis gick allt bra i det här fallet, men vi har gjort en anmälan eftersom det fanns risk för ett allvarligt missförhållande, säger socialchef Jessica Bergman.

Ett ”värsta-scenario”, enligt socialchefen, hade varit att brukaren känt ångest, otrygghet och panikkänslor:

– Så blev det inte i det här fallet, vilket vi såklart är tacksamma för.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi har gjort om schemat för vederbörande så att denne nu arbetar på ett annat sätt. Vi har också haft möte med arbetsgruppen och sett över arbetsmiljön för att motverka att detta händer igen. Vi har inte haft några likartade händelser sedan jag började som socialchef för 1,5 år sedan, säger Jessica Bergman.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.