2018-03-14 14:30

2018-03-14 14:33

Kineser planerar batterifabrik hos Nevs

Bilindustri

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan har tecknat ett investeringsavtal med kinesiska GSR Capital, som på sikt blir delägare i Nevs. Det kinesiska företaget planerar också att starta batteritillverkning på Nevs fabriksområde.

Avtalet presenterades på en presskonferens vid lunchtid, där bland andra statsminister Stefan Löfven medverkade.

– Jag gjorde många besök här redan under Saabtiden och slogs av vilket engagemang, kämpaglöd och kunskap som finns här, säger Löfven.

– Att ha gått ifrån en nedläggning av en Saabfabrik till att ha kommit så här långt och få ytterligare finansiella resurser för bilproduktion här, det är väldigt starkt.

Fyra miljarder

GSR satsar cirka fyra miljarder kronor i Nevs. Investeringen görs i form av ett konvertibelt lån, som kommer att omvandlas till aktier i Nevs. Samarbetet har diskuterats under en längre tid.

Fabriken som GSR planerar att starta på Nevs område i Trollhättan ska sätta samman batterier för elbilar.

– Det viktigaste är att vi får in en investerare direkt i Nevs AB, som gör att vi kan undvika den stress vi har ibland med att få betalt från Kina i tid för de tjänsterna som Trollhättan har utvecklat för det kinesiska bolaget, säger Nevs vd Stefan Tilk till TT.

– Att vi får in nu, fyra miljarder kronor på kontot så att säga blir det mycket lättare att navigera framåt.

Nevs köpte för några år sedan huvuddelen av konkursboet efter Saab Automobile. I oktober presenterade man ett stort samförståndsavtal med kinesiska Didi, som har en verksamhet liknande taxitjänsten Uber.

Ny fabrik

Nevs håller på att färdigställa en fabrik för elbilar i kinesiska Tianjin, och enligt uppgifter till SR Ekot planeras nu även en fabrik i Shanghai.

– Det är en möjlighet vi har fått. Får vi den chansen att vara med utan att det kostar oss pengar, då är jag gärna med och skapar en fabrik i Shanghai, säger Stefan Tilk.

– Men inte bara en fabrik, utan även ett innovationscenter mellan Sverige och Kina. De förhandlingarna håller vi på med just nu och vår förhoppning är att vi eventuellt kan ta det första spadtaget i juni månad.

Fabriken i Trollhättan har hittills producerat delar som skeppats till fabriken i Tianjin. När det kan byggas bilar på svensk mark igen är fortfarande oklart.

– Syftet med arbetet i fabriken hittills har varit att stötta fabriken i Tianjin både med bildelar och med kompetens, säger Tilk.

– Sedan håller vi på att utveckla en ny bil, den ska vi sätta i gång i Trollhättan. Men jag kan inte gå in på tidsaspekten för det.

  • TT