2018-02-14 16:24

2018-02-14 16:26

Tummen ned för H&M:s Cirkusshow

Ekonomi

H&M:s försök att lugna marknaden med en kapitalmarknadsdag på Cirkus i Stockholm gick inget vidare. Avsaknad av strategiska förändringar och en oväntat svag försäljningsprognos sänkte i stället aktien med nästan 5 procent.

H&M:s försäljning onlline, som i fjol stod för 12,5 procent av koncernens totala försäljning, växer snabbt och är lönsam. Men försäljningen i de etablerade fysiska butikerna ser ut att fortsätta nedåt i år, varnade den krisstämplade klädjätten i samband med den historiska kapitalmarknadsdagen på Cirkus - den första i H&M:s 70-åriga historia.

Styrelseordförande Stefan Persson inledde showen med att säga att han förstod behovet av mer insyn i affärerna mot bakgrund av den stora omställning klädbranschen genomgår just nu.

– Särskilt då vi har ett utmanande år bakom oss, tillade han.

Lägsta kursen sedan 2008

H&M-aktien, som inför kapitalmarknadsdagen hade rasat 16 procent sedan årsskiftet, har på två år förlorat över 60 procent av sitt värde. Med kursfallet på omkring 5 procent efter uppdateringarna på Cirkus har priset på aktien fallit till den lägsta kursen sedan slutet av 2008.

– Det är tufft för H&M, som det är för alla i den här branschen. Den är under omstöpning och det kommer att fortsätta vara tufft, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

TT: Hur är ditt förtroende för ledningen, har de koll på läget?

– Nej, det är inte känslan - inte här i dag. Men det är klart, så är det när bolaget halverats på börsen.

– De säger att framtiden för H&M är ljus och att tillväxten finns där framme, i e-handeln. Men det gäller att få marknaden att tro på det också.

Kanske inte når målet i år

Utgallring av olönsamma butiker är ett tema i strategin framåt enligt H&M, vilket trycker ned nettotillväxten för butiker till 220 - den lägsta nivån sedan 2010. I fjol var nettotillväxten 388 nya H&M-butiker.

Samtidigt tar H&M med sig ett ovanligt stort lager osålda varor in i 2018. Det beräknas uppgå till 17 procent av nettoförsäljningen och kan jämföras med ett mål på 12-14 procent

Stora lager låser kapital och äter upp lönsamhet när de nu ska avvecklas.

– Vår ambition är att förbättra positionen under 2018. Men vi är inte säkra på att vi når målet i år, säger finansdirektören Jyrki Tervonen om varulagren.

– Men från 2019 och framöver bör vi befinna oss på målnivån igen, tillägger han.

  • TT