2018-06-14 06:39

2018-06-14 06:39

Optipack storsatsar och vinner kunder

SUNNE: 25 miljoner kronor investeras i maskiner och lokaler

De anställda vid Optipack, Sunne, företaget tillverkar förpackningslösningar baserade på flexotryck i material som papper, laminat och transportförpackningar, stod för drygt ett år sedan inför den svåra situationen att ägarna, sydafrikanska Mondi, kanske skulle lägga ned produktionen.
- Vi var en kvartett i företaget som trodde på framtiden och ville storsatsa, Vi fick i gång förhandlingar med Mondi, som efterhand gav oss klartecken att få förvärva företaget, säger Ulrik Fauhlér, vd i Optipack.

En del brukar säga att storleken är avgörande för att nå framgång, men det tror inte de nya ägarna till Optipack på.

- Vi visste att Mondi inte såg enheter under 100 anställda som attraktiva. Vi kände oss själva attraktiva och duktiga på att leverera produkter med hög kvalité, men insåg samtidigt att Mondis syn på mindre enheter skulle betyda stora drastiska förändringar. Vi ville i stället att företaget skulle utvecklas.

Risken

Ni tog risken och förvärvade företaget?

– Så blev det. Nu investerar vi 25 miljoner kronor i flera nya maskiner och vi bygger ut hela anläggningen.

Var det mycket samråd innan beslutet mellan dig och de andra delägarna, Annika Lundkvist, Ronja Ericsson och Jörgen Nilsson?

– Klart att vi hade många och långa diskussioner om risktagandet, framtidsfrågorna, kunderna, konkurrensen och inte minst finansieringen.

Räddaren

Som för så många andra företag i Sunne med omnejd blev Fryksdalens Sparbank räddaren kring finansieringen.

– Jag tror det hade blivit svårt att få de stora affärsbankerna att ställa upp. Det kändes liksom i luften. Nu gäller det för oss att visa den lokala banken och kunderna att vi är attraktiva och att vi har produkter som tillhör framtiden.

Fler anställda

I dag har företaget 25 anställda, men det kan bli fler på lönelistan.

– Den stora investeringen innebär att vi får mer än en fördubbling av kapaciteten, eller cirka 10 000 ton förpackningsmaterial. Vi har våra trogna kunder, men vi har också ett beting framför oss att skaffa nya kunder.

Kunderna finns utspridda i hela Norden. 67 procent av produktionen i Sunne går till kunder som arbetar med livsmedel. Resten av produktionen går till kunder med teknisk produktion eller industriproduktion.

Grafiskt center

Optipack har också fördelen att ligga i ett område som faktiskt kan kallas för ett grafiskt center. Bara några hundra meter bort från Optipack ligger företagen Miller Graphics och Marvaco som jobbar med repro och tryckformar.

– Varje år får vi också några praktikanter från Broby Grafiska. En del av dem får fortsatt arbete hos oss, säger Ulrik Fauhlér.

Fullt ös

Om några månader tas de nya maskinerna i bruk.

– Just nu går vi på sparlåga, men i höst blir det fullt ös.

Optipack deltar också i ett stort EU-projekt där man skall försöka få ned mängden av plast i förpackningarna.

– Alla vi som jobbar med förpackningsmaterial och förpackningar har ett stort beting framför oss. Plasten är ett rent helvete. Den skall bort från vår planet, säger Ulrik Fauhlér.

En del brukar säga att storleken är avgörande för att nå framgång, men det tror inte de nya ägarna till Optipack på.

- Vi visste att Mondi inte såg enheter under 100 anställda som attraktiva. Vi kände oss själva attraktiva och duktiga på att leverera produkter med hög kvalité, men insåg samtidigt att Mondis syn på mindre enheter skulle betyda stora drastiska förändringar. Vi ville i stället att företaget skulle utvecklas.

Risken

Ni tog risken och förvärvade företaget?

– Så blev det. Nu investerar vi 25 miljoner kronor i flera nya maskiner och vi bygger ut hela anläggningen.

Var det mycket samråd innan beslutet mellan dig och de andra delägarna, Annika Lundkvist, Ronja Ericsson och Jörgen Nilsson?

– Klart att vi hade många och långa diskussioner om risktagandet, framtidsfrågorna, kunderna, konkurrensen och inte minst finansieringen.

Räddaren

Som för så många andra företag i Sunne med omnejd blev Fryksdalens Sparbank räddaren kring finansieringen.

– Jag tror det hade blivit svårt att få de stora affärsbankerna att ställa upp. Det kändes liksom i luften. Nu gäller det för oss att visa den lokala banken och kunderna att vi är attraktiva och att vi har produkter som tillhör framtiden.

Fler anställda

I dag har företaget 25 anställda, men det kan bli fler på lönelistan.

– Den stora investeringen innebär att vi får mer än en fördubbling av kapaciteten, eller cirka 10 000 ton förpackningsmaterial. Vi har våra trogna kunder, men vi har också ett beting framför oss att skaffa nya kunder.

Kunderna finns utspridda i hela Norden. 67 procent av produktionen i Sunne går till kunder som arbetar med livsmedel. Resten av produktionen går till kunder med teknisk produktion eller industriproduktion.

Grafiskt center

Optipack har också fördelen att ligga i ett område som faktiskt kan kallas för ett grafiskt center. Bara några hundra meter bort från Optipack ligger företagen Miller Graphics och Marvaco som jobbar med repro och tryckformar.

– Varje år får vi också några praktikanter från Broby Grafiska. En del av dem får fortsatt arbete hos oss, säger Ulrik Fauhlér.

Fullt ös

Om några månader tas de nya maskinerna i bruk.

– Just nu går vi på sparlåga, men i höst blir det fullt ös.

Optipack deltar också i ett stort EU-projekt där man skall försöka få ned mängden av plast i förpackningarna.

– Alla vi som jobbar med förpackningsmaterial och förpackningar har ett stort beting framför oss. Plasten är ett rent helvete. Den skall bort från vår planet, säger Ulrik Fauhlér.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.