2018-06-12 10:26

2018-06-12 10:26

Brister i vanligaste försäkringen

KONSUMENT

Bil- och motorförsäkringar är den vanligaste försäkringen i Sverige. Nu har Konsumentverket granskat tolv bilförsäkringar och hittat brister och otydligheter i en majoritet av dem, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

– Det viktigt att bilägaren får koll på vad som ingår. Det gäller att förstå vilket skydd man har och ta ställning till om man behöver tillägg eller inte. En risk är att man tror att försäkringen är mer omfattande än vad som är fallet och att man upptäcker det först när en skada inträffat. Man kan också vara överförsäkrad, det vill säga betalar för tillägg som man inte behöver, säger Elin Steno, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.

De bolag som granskats har fått ta del av resultatet.

Konsumentverket kommer nu att följa upp de brister som hittats.

– Det viktigt att bilägaren får koll på vad som ingår. Det gäller att förstå vilket skydd man har och ta ställning till om man behöver tillägg eller inte. En risk är att man tror att försäkringen är mer omfattande än vad som är fallet och att man upptäcker det först när en skada inträffat. Man kan också vara överförsäkrad, det vill säga betalar för tillägg som man inte behöver, säger Elin Steno, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.

De bolag som granskats har fått ta del av resultatet.

Konsumentverket kommer nu att följa upp de brister som hittats.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.