2018-05-24 06:00

2018-05-24 06:00

Allt färre får tillgång till vägledning

KONSUMENT: Negativ utveckling för kommunal konsumentvägledning

Allt färre kommuner erbjuder konsumentvägledning. I Värmland saknas det i nio av 16 kommuner.

Arvika, Eda, Forshaga, Grums, Hagfors, Kil, Munkfors, Storfors och Årjäng saknar konsumentvägledning i kommunen. I Filipstad, som har egen vägledning, erbjuds tjänsten åtta timmar i veckan.

Nu konstaterar Konsumentverket att andelen kommuner som erbjuder konsumentvägledning är den lägsta på hela 2000-talet. Endast 50 personer i landet har konsumentvägledning som heltidsarbete.

Värmland ligger ändå något bättre till jämfört med övriga landet. I de kommuner det finns vägledning läggs det mer tid än riksgenomsnittet. Torsby är den kommun i länet som lägger mest tid i förhållande till antal invånare; 6,3 minuter per invånare och år.

Arvika, Eda, Forshaga, Grums, Hagfors, Kil, Munkfors, Storfors och Årjäng saknar konsumentvägledning i kommunen. I Filipstad, som har egen vägledning, erbjuds tjänsten åtta timmar i veckan.

Nu konstaterar Konsumentverket att andelen kommuner som erbjuder konsumentvägledning är den lägsta på hela 2000-talet. Endast 50 personer i landet har konsumentvägledning som heltidsarbete.

Värmland ligger ändå något bättre till jämfört med övriga landet. I de kommuner det finns vägledning läggs det mer tid än riksgenomsnittet. Torsby är den kommun i länet som lägger mest tid i förhållande till antal invånare; 6,3 minuter per invånare och år.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.