2018-04-11 06:00

2018-04-11 06:00

Testa din personlighet här!

KRÖNIKA

Under 70 år har psykologiforskare utvecklat olika typer av personlighetstester. Dessa tester är idag avancerade och sekretesskyddade. Tur är väl det för tänk om uppgifter om din personlighet spreds vind för våg av någon för oss obekant.

Nu hävdar dock forskarna att det faktiskt inte är så svårt att analysera människors personlighet. Ett första steg är till exempel att analysera de identitetssignaler människor sänder ut. Människor vill bli förstådda och det enklaste sättet att bli det är att sända ut signaler. Det är därför hipstern odlar skägg, fitnessfreaket tar med cykeln in på kontoret och vänsterpartisten bär palestinasjal.

Nästa egenskap att analysera handlar om känsloregulatorer. Det är saker vi omger oss med för att de får oss att må bra. Det kan vara en rolig bakgrundsbild på mobilen eller ditt pärlarmband som barnet gjort på dagis.

En sista egenskap handlar om beteendespår och det är allt vi gör som har synlighet efteråt. Det mest uppenbara beteendespåret vi lämnar efter oss är alla Facebook-inlägg, likes och Instagrams vi delat med oss av.

Klär du dig i dyr märkesskjorta och sjal, har kort på barnen i mobilen och klickar gilla på vinprovningar på Facebook? Då är min analys att du är kvinna i yngre medelåldern med jobb i tjänstesektorn. Eller betalar du fortfarande med sedlar, har en äldre Volvo och hatar Mumin på Skutberget? Då gissar jag att du är pensionär och uppvuxen i Värmland. Converse, virkad halsduk och aktiv på Twitter? Inte helt osannolikt är du man och jobbar med media.

Jag överdriver naturligtvis. Det går inte att göra sådana analyser på individnivå men när bolag som Cambridge Analytica gör det på hundratusentals människor så kan de både förutsäga och påverka beteenden. Och mycket kan förstås genom några få symboliska frågor som mina. Den amerikanska butikskedjan Target lyckades till exempel samla in information om kvinnor och kunde, enligt en amerikansk vetenskapsjournalist, förutsäga en ung tjejs oplanerade graviditet. Amerikanska forskare menar nu att din totala Facebook-aktivitet är en bättre indikator av din personlighet än vad ett personlighetstest ger. Dessa uppgifter är nu ute vind för våg och kan köpas för att påverka våra beslut och åsikter utan att vi märker det.

Per Kristensson

Professor och föreståndare för Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads universitet

Nu hävdar dock forskarna att det faktiskt inte är så svårt att analysera människors personlighet. Ett första steg är till exempel att analysera de identitetssignaler människor sänder ut. Människor vill bli förstådda och det enklaste sättet att bli det är att sända ut signaler. Det är därför hipstern odlar skägg, fitnessfreaket tar med cykeln in på kontoret och vänsterpartisten bär palestinasjal.

Nästa egenskap att analysera handlar om känsloregulatorer. Det är saker vi omger oss med för att de får oss att må bra. Det kan vara en rolig bakgrundsbild på mobilen eller ditt pärlarmband som barnet gjort på dagis.

En sista egenskap handlar om beteendespår och det är allt vi gör som har synlighet efteråt. Det mest uppenbara beteendespåret vi lämnar efter oss är alla Facebook-inlägg, likes och Instagrams vi delat med oss av.

Klär du dig i dyr märkesskjorta och sjal, har kort på barnen i mobilen och klickar gilla på vinprovningar på Facebook? Då är min analys att du är kvinna i yngre medelåldern med jobb i tjänstesektorn. Eller betalar du fortfarande med sedlar, har en äldre Volvo och hatar Mumin på Skutberget? Då gissar jag att du är pensionär och uppvuxen i Värmland. Converse, virkad halsduk och aktiv på Twitter? Inte helt osannolikt är du man och jobbar med media.

Jag överdriver naturligtvis. Det går inte att göra sådana analyser på individnivå men när bolag som Cambridge Analytica gör det på hundratusentals människor så kan de både förutsäga och påverka beteenden. Och mycket kan förstås genom några få symboliska frågor som mina. Den amerikanska butikskedjan Target lyckades till exempel samla in information om kvinnor och kunde, enligt en amerikansk vetenskapsjournalist, förutsäga en ung tjejs oplanerade graviditet. Amerikanska forskare menar nu att din totala Facebook-aktivitet är en bättre indikator av din personlighet än vad ett personlighetstest ger. Dessa uppgifter är nu ute vind för våg och kan köpas för att påverka våra beslut och åsikter utan att vi märker det.

Per Kristensson

Professor och föreståndare för Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads universitet

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.