2018-03-12 20:20

2018-03-13 09:13

De kan vinna Guldvargen

VÄRMLAND: Länets bästa kommunikationsinsatser ska utses

Sex kategorier, en best in show och ett hederspris. Nu är det klart vilka som har chansen att ta hem Guldvargen 2018.

Sedan 1992 har Marknadsföreningen i Värmland delat ut pris ut till de företag och organisationer som lyckats bäst med föregående års kommunikationsinsatser. Nytt för 2018 års upplaga av Guldvargen är att juryn utgår mer från Göteborg och Oslo i stället för Stockholm.

– Juryn är kompetent, rolig, cool, seriös och otippad. De allra flesta har någon värmländsk koppling, men jobbar inte här just nu. Vissa skapar reklam och andra köper in reklam, säger Marthe Hem, eventchef på NWT och ordförande i Marknadsföreningen.

En annan nyhet är att galan slopas. Priserna delas ut under festliga former den 20 april, men var är ännu hemligt.

– Folk kan lämna paljetterna hemma. Branschen är för cool för att sitta ner på en trerättersmiddag. De ska bli mätta och behöver inte gå törstiga ändå, säger Marthe Hem.

Föreningen vill fokusera mer på bidragen i år. Den stora byrån Ord & Bild har flest nomineringar. Men det finns även mindre uppstickare med i matchen. Som Rymdskeppet, som gjort en film åt Ski Sunne. Där syns en man ladda inför skidsemestern genom att åka skidor nerför en trappa inomhus.

– En kompis åt oss går uppför trappan, för han ser ut som en vanlig pappa. En annan kompis, som är stuntman, åker nerför trappan. Det känns jättekul att vi är nominerade. Det brukar vara tuff konkurrens, men vi kommer gå dit och heja på oss själva, säger Tomas Holmberg som står bakom Rymdskeppet ihop med Jeppe Blomgren.

Byrån Happy Republic har fått sju nomineringar, bland annat för kampanjen "En vanlig dag på jobbet" för Brottsförebyggande Centrum som uppmärksammar trakasserier i arbetslivet.

– Vi har bara funnits i fyra år och har fem anställda. Så vi har strax över en nominering per anställd. Det är ett superbra kvitto på att vi gör bra grejer. Det är roligt att det uppmärksammas, säger Eric Höjdén, vd och projektledare på Happy Republic.

I kategorierna Årets annons och Årets kampanj dominerar Ord & Bild. De är nominerade för jobb de gjort åt Coop Värmland, Karlstads Universitet och Fotografiska i Stockholm.

– Det känns jättekul. Det ligger mycket hårt jobb bakom, och det är alltid kul med uppmärksamhet, säger Niclas Fors, creative director och art director på Ord & Bild.

Samtliga nominerade bidrag är med och tävlar om att vinna Guldvargen. Priset delas ut av juryn till det bidrag de anser vara "best in show".

Sedan 1992 har Marknadsföreningen i Värmland delat ut pris ut till de företag och organisationer som lyckats bäst med föregående års kommunikationsinsatser. Nytt för 2018 års upplaga av Guldvargen är att juryn utgår mer från Göteborg och Oslo i stället för Stockholm.

– Juryn är kompetent, rolig, cool, seriös och otippad. De allra flesta har någon värmländsk koppling, men jobbar inte här just nu. Vissa skapar reklam och andra köper in reklam, säger Marthe Hem, eventchef på NWT och ordförande i Marknadsföreningen.

En annan nyhet är att galan slopas. Priserna delas ut under festliga former den 20 april, men var är ännu hemligt.

– Folk kan lämna paljetterna hemma. Branschen är för cool för att sitta ner på en trerättersmiddag. De ska bli mätta och behöver inte gå törstiga ändå, säger Marthe Hem.

Föreningen vill fokusera mer på bidragen i år. Den stora byrån Ord & Bild har flest nomineringar. Men det finns även mindre uppstickare med i matchen. Som Rymdskeppet, som gjort en film åt Ski Sunne. Där syns en man ladda inför skidsemestern genom att åka skidor nerför en trappa inomhus.

– En kompis åt oss går uppför trappan, för han ser ut som en vanlig pappa. En annan kompis, som är stuntman, åker nerför trappan. Det känns jättekul att vi är nominerade. Det brukar vara tuff konkurrens, men vi kommer gå dit och heja på oss själva, säger Tomas Holmberg som står bakom Rymdskeppet ihop med Jeppe Blomgren.

Byrån Happy Republic har fått sju nomineringar, bland annat för kampanjen "En vanlig dag på jobbet" för Brottsförebyggande Centrum som uppmärksammar trakasserier i arbetslivet.

– Vi har bara funnits i fyra år och har fem anställda. Så vi har strax över en nominering per anställd. Det är ett superbra kvitto på att vi gör bra grejer. Det är roligt att det uppmärksammas, säger Eric Höjdén, vd och projektledare på Happy Republic.

I kategorierna Årets annons och Årets kampanj dominerar Ord & Bild. De är nominerade för jobb de gjort åt Coop Värmland, Karlstads Universitet och Fotografiska i Stockholm.

– Det känns jättekul. Det ligger mycket hårt jobb bakom, och det är alltid kul med uppmärksamhet, säger Niclas Fors, creative director och art director på Ord & Bild.

Samtliga nominerade bidrag är med och tävlar om att vinna Guldvargen. Priset delas ut av juryn till det bidrag de anser vara "best in show".

  • Frida Flodkvist

Årets nominerade

Samhäll:

En vanlig dag på jobbet – Brottsförebyggande Centrum – Happy Republic

Karlstad växer – Karlstad kommun – Advant

Varumärkesplattform – Säffle kommun – Happy Republic

Drömlåten – Karlstads Universitet – Ord & Bild Reklambyrå

En riktig man – Region Värmland – Bulldozer Kommunikationsbyrå

Rörligt/Ljud:

VAB-Kit – Apomera – Happy Republic

I koolaste laget – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå

Nästgårds – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå

Öva på fjällsemester – Ski Sunne – Rymdskeppet

Karlstad Cat Cat Cat – Visit Karlstad + Karlstad CCC in-house + Make My Day –

En vanlig dag på jobbet – Brottsförebyggande Centrum – Happy Republic

Annons/Singel:

Världens bästa museirestaurang – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå

Värmländska erbjudanden – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå

Like a horse – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå

This fil´s good – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå

Gott nytt år – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå

Innovative:

Löfbergs ICE Hunt – Löfbergs Lila – Bacill

Människa bland människor – Svenska Kyrkan – Aktivitetsbyrån

Fasadshowen 2017 – Wermland Opera – Sticky Beat + Wermland Opera

Forskning är konst – Paper Province – Bulldozer Kommunikationsbyrå

Design:

Grafisk profil – Sjösidan – Happy Republic

MADE – Cykelkraft – Happy Republic

Äkta gräddglass – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunkationsbyrå

Nästgårds – Identitet- och förpackningsdesign – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå

Grafisk profil – Säffle kommun – Happy Republic

Kampanj:

This fil´s good – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå

Värmländska erbjudanden – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå

Det ojämställda priset – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå

Drömlåten – Karlstads Universitet – Ord & Bild Reklambyrå

Källa: Marknadsföreningen Värmland

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.