2018-03-02 06:00

2018-03-02 09:39

Ett oväntat samtal

KRÖNIKA: HELENA WIKTELIUS

I somras fick jag ett mycket oväntat samtal där jag blev tillfrågad om att bli regionchef i ett tyskt familjeföretag.

Mitt egna bolag blomstrade och nya uppdrag hade rotts i hamn, så tajmingen på detta samtal var kanske inte optimalt. Men så är det med nya intressanta utmaningar, de kan dyka upp när som helst. Då gäller det att ha huvudet kallt och inse att det är mycket lättare att återgå till något gammalt än att ångra något man aldrig provade.

Denna tyska koncern predikar att vi skall spara våra kunders tid. Deras värdegrund är mod, passion och inspiration. En kultur som jag gillar och kan leva upp till. När chefen svarade att han ville ha någon som utmanar honom blev det solklart att jag skulle kunna komma till min rätt men att jag även skulle kunna göra skillnad för detta bolag.

Att både vara anställd och entreprenör med eget bolag funkar fint, det är en häftig upplevelse att få vara en del av ett tyskt familjeföretag som omsätter 125 miljarder.

Många frågar vilka egenskaper jag använder mig av i mitt ledarskap. En förutsättning för att bli en bra ledare är att man kan leda sig själv på ett framgångsrikt sätt. Just detta är helt avgörande för att lyckas med försäljning. Efter många års träning var tiden nu mogen för mig att få andra att nå sin fulla potential.

Mitt mål är att få mitt team att gå och må ännu bättre. För att lyckas med det behöver vi alla påminnas om att kommunikation och försäljning handlar väldigt mycket om att anpassa sig till andra, speciellt om man vill nå fram till andra med sitt budskap. Vi måste lägga fokus på rätt saker, så i mitt team har vi förbud mot gnäll. Istället ger vi konstruktiv feedback och kommer med idéer på hur vi kan förbättra och utveckla.

Inget står ju still! Antingen är vi under utveckling eller så är vi under avveckling! Detta gäller både i JAGET-LAGET/TEAMEN och FÖRETAGET. Jag vill att vi lever efter generositetsprincipen, väljer att förstå istället för att missförstå. Uppföljning och återkoppling är en bristvara i många bolag, vi skall bli bäst! Vi behöver inför varje kundmöte fundera på vad som är det bästa som kan hända, vad vi vill uppnå med mötet, inte lämna våra möten åt slumpen.

Om alla når sin fulla potential så kan vi tillsammans i Sverige nå en omsättning på 900 miljoner när året är slut. Mitt slutord blir att ta lärdomar av andra men kom ihåg att det finns ingen som gjort skillnad genom att vara som alla andra.

Mitt egna bolag blomstrade och nya uppdrag hade rotts i hamn, så tajmingen på detta samtal var kanske inte optimalt. Men så är det med nya intressanta utmaningar, de kan dyka upp när som helst. Då gäller det att ha huvudet kallt och inse att det är mycket lättare att återgå till något gammalt än att ångra något man aldrig provade.

Denna tyska koncern predikar att vi skall spara våra kunders tid. Deras värdegrund är mod, passion och inspiration. En kultur som jag gillar och kan leva upp till. När chefen svarade att han ville ha någon som utmanar honom blev det solklart att jag skulle kunna komma till min rätt men att jag även skulle kunna göra skillnad för detta bolag.

Att både vara anställd och entreprenör med eget bolag funkar fint, det är en häftig upplevelse att få vara en del av ett tyskt familjeföretag som omsätter 125 miljarder.

Många frågar vilka egenskaper jag använder mig av i mitt ledarskap. En förutsättning för att bli en bra ledare är att man kan leda sig själv på ett framgångsrikt sätt. Just detta är helt avgörande för att lyckas med försäljning. Efter många års träning var tiden nu mogen för mig att få andra att nå sin fulla potential.

Mitt mål är att få mitt team att gå och må ännu bättre. För att lyckas med det behöver vi alla påminnas om att kommunikation och försäljning handlar väldigt mycket om att anpassa sig till andra, speciellt om man vill nå fram till andra med sitt budskap. Vi måste lägga fokus på rätt saker, så i mitt team har vi förbud mot gnäll. Istället ger vi konstruktiv feedback och kommer med idéer på hur vi kan förbättra och utveckla.

Inget står ju still! Antingen är vi under utveckling eller så är vi under avveckling! Detta gäller både i JAGET-LAGET/TEAMEN och FÖRETAGET. Jag vill att vi lever efter generositetsprincipen, väljer att förstå istället för att missförstå. Uppföljning och återkoppling är en bristvara i många bolag, vi skall bli bäst! Vi behöver inför varje kundmöte fundera på vad som är det bästa som kan hända, vad vi vill uppnå med mötet, inte lämna våra möten åt slumpen.

Om alla når sin fulla potential så kan vi tillsammans i Sverige nå en omsättning på 900 miljoner när året är slut. Mitt slutord blir att ta lärdomar av andra men kom ihåg att det finns ingen som gjort skillnad genom att vara som alla andra.

  • HELENA WIKTELIUS

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.