2018-01-18 10:13

2018-01-18 10:13

Löfbergs vill utrota kaffeslattarna

EKONOMI: Lanserar hållbara Caffe Slatte

Slattarna ska utrotas – drick upp ditt kaffe! Det uppmanar Löfbergs till i kampanjen Caffe Slatte.

Det värmländska kafferosteriet Löfbergs köpte helsidesannonser i flera stora dagstidningar och flaggade för en kafferevolution. Företaget skulle lansera ett klimatsmart och gratis kaffe som skulle revolutionera marknaden och världen. Och nu är revolutionen här.

– Vi har byggt upp en förväntan. Kaffe har fler användare än Facebook. Men ibland är inte det mest hållbara att lansera ett nytt hållbart kaffe. Ta tillvara och drick upp det kaffe ni redan har, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.

Halverad produktion

Genom kampanjen Caffe Slatte vill företaget betona 20 miljoner odlares hårda arbete bakom varje kopp. Och utrota slattarna.

– Allt färre unga ser en framtid som odlare och vi står inför utmaningar med klimatförändringar som kan halvera kaffeproduktionen till år 2050, förklarar Anders Thorén och visar ett bildspel där han bland annat presenterar kaffeodlarna Emilio och Anna-Maria i Colombia.

– Att kasta bort deras hårda arbete är inte hållbart.

Företaget har tagit fram muggar där det står ”tack för att du drack upp din Caffe Slatte” i botten. Och tanken är att Caffe Slatte ska bli starten på en rörelse som ska få folk att tänka till.

– Nu är det så påtagligt att jag måste dricka upp varje gång jag dricker kaffe. Det är värdefulla droppar och vi dricker det på slentrian. Man måste bli medveten, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Caffe Slatte - det låter nästan som att ni ska samla in slattar, rena dem och sälja på nytt?

– Nej, inte i dag och inte i morgon. Det här är enklare metoder. Kontroversiellt, men viktigt.

Enligt statistik från SCB häller varje svensk ut i snitt en kopp kaffe i slasken varje dag. På ett år motsvarar det omkring 300 miljoner liter kaffe, varav värmlänningarna beräknas stå för 9,2 miljoner liter.

Det värmländska kafferosteriet Löfbergs köpte helsidesannonser i flera stora dagstidningar och flaggade för en kafferevolution. Företaget skulle lansera ett klimatsmart och gratis kaffe som skulle revolutionera marknaden och världen. Och nu är revolutionen här.

– Vi har byggt upp en förväntan. Kaffe har fler användare än Facebook. Men ibland är inte det mest hållbara att lansera ett nytt hållbart kaffe. Ta tillvara och drick upp det kaffe ni redan har, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.

Halverad produktion

Genom kampanjen Caffe Slatte vill företaget betona 20 miljoner odlares hårda arbete bakom varje kopp. Och utrota slattarna.

– Allt färre unga ser en framtid som odlare och vi står inför utmaningar med klimatförändringar som kan halvera kaffeproduktionen till år 2050, förklarar Anders Thorén och visar ett bildspel där han bland annat presenterar kaffeodlarna Emilio och Anna-Maria i Colombia.

– Att kasta bort deras hårda arbete är inte hållbart.

Företaget har tagit fram muggar där det står ”tack för att du drack upp din Caffe Slatte” i botten. Och tanken är att Caffe Slatte ska bli starten på en rörelse som ska få folk att tänka till.

– Nu är det så påtagligt att jag måste dricka upp varje gång jag dricker kaffe. Det är värdefulla droppar och vi dricker det på slentrian. Man måste bli medveten, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Caffe Slatte - det låter nästan som att ni ska samla in slattar, rena dem och sälja på nytt?

– Nej, inte i dag och inte i morgon. Det här är enklare metoder. Kontroversiellt, men viktigt.

Enligt statistik från SCB häller varje svensk ut i snitt en kopp kaffe i slasken varje dag. På ett år motsvarar det omkring 300 miljoner liter kaffe, varav värmlänningarna beräknas stå för 9,2 miljoner liter.

Minska ditt kaffesvinn

Brygg och häll upp en mindre mängd åt gången.

Häll upp på termos så kaffet håller sig varmt längre.

Frys in till isbitar.

Gör iskaffe eller drinkar.

Använd till att baka – exempelvis chokladdesserter.

Använd i matlagningen – till exempel inläggning eller marinad.

Källa: Löfbergs

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.