2016-11-23 12:17

2016-11-24 08:40

Handeln laddar inför Black Friday

KONSUMTION: "De dyraste produkterna man kan köpa är de man inte använder"

Fenomenet Black Friday har fått ordentligt fäste i Sverige och många handlare rear ordentligt nu på fredag för att locka kunder.
– Vi har byggt ett reamonster, säger Jonas Arnberg på Svensk Handel.

Black Friday har gått från ingenting till att bli en stor försäljningshelg på bara några år. Enligt Svensk Handel planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma högtiden i år.

”Blandade känslor”

– Ur kundperspektivet är det många som gillar att göra en bra affär när det är erbjudanden. Men det är mer blandade känslor inom handeln. Med den ökade kampanjintensiteten har vi byggt ett reamonster som äter upp lönsamheten och kunderna är inte beredda att handla till fullpris, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Redan förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror under Black Friday. I genomsnitt shoppades det för 1 576 kronor per person, till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

Ökad webbtrafik

Hos prisjämförelsesajten PriceRunner har man under de senaste åren märkt att trafiken till webbplatsen ökat rejält i samband med Black Friday. Där tipsar marknadschefen Stefan Ny om att bland annat kontrollera om det är öppet köp på de varor du tänkt köpa som julklappar.

– Och stirra dig inte blind på reaprocenten, utan kolla vad andra butiker tar för samma vara. Utgå från dina egna behov och planera så du vet vad du vill ha. De dyraste produkterna man kan köpa är de man inte använder, säger han.

Enligt Stefan Ny kommer merparten av alla e-handlare jobba med erbjudanden nu på fredag. När PriceRunner frågade 2 500 personer i oktober i år om vad och när de kommer shoppa under Black Friday svarade många att de kommer sitta redo framför datorn redan vid start.

”Hänger på låset”

– Folk är beredda att shoppa vid midnatt när torsdag blir fredag. De bästa erbjudandena går åt fort, så det gäller att hänga på låset. Många butiker kör erbjudanden per timme som byts ut efterhand. Då är det lätt att man hamnar i tidspress och beställer i stress. Då gäller det att gå tillbaka till planen och tänka igenom vad det är man vill köpa.

Även sparportalen CupoNation har genomfört en enkät för att få en inblick i svenskarnas förväntningar på Black Friday i år. När 935 personer svarat visade det sig att 48 procent av de svenska onlinekonsumenterna tycker att Black friday är en viktig shoppingdag - inte långt efter julen som hamnar på 58 procent.

– Hela 72 procent av respondenterna letar efter erbjudanden inom kategorin mode och accessoarer under Black Friday. Därefter kommer elektronik och smartphones på 59 procent, säger Lukas Ohlsson, pr-koordinator på CupoNation.

Företaget driver även webbsidan black-friday.sale/se där konsumenter kan hitta erbjudanden i exempelvis Danmark, Norge och Tyskland utöver Sverige.

– Nu finns det ett nästan lika stort intresse bland svenskarna för Black Friday som för Halloween, som har varit ett etablerat amerikanskt fenomen betydligt längre, säger Lukas Ohlsson.

Skyltsöndag

I Värmland kommer bland annat Charlottenbergs Shoppingcenter ha längre öppettider under Black Friday, och de kör även en Black weekend för kundklubbsmedlemmar. I Karlstad kommer bland annat Mitticity uppmärksamma Black Friday.

– En del handlare i centrum har Black Friday, en del inte. Det är fler i år som anammat det hela än tidigare. Det är en ny trend som växer, men det krockar ju lite med skyltsöndagen, säger Maria Dahlbom, cityledare på Centrum Karlstad.

För den som behöver en paus mellan Black Friday och skyltsöndagen uppmärksammas En köpfri dag på lördag för den som fått nog av shopping- och konsumtionshets. Dagen har funnits sedan 1992 och du kan delta solidariskt genom att inte köpa någonting under 24 timmar.

Black Friday har gått från ingenting till att bli en stor försäljningshelg på bara några år. Enligt Svensk Handel planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma högtiden i år.

”Blandade känslor”

– Ur kundperspektivet är det många som gillar att göra en bra affär när det är erbjudanden. Men det är mer blandade känslor inom handeln. Med den ökade kampanjintensiteten har vi byggt ett reamonster som äter upp lönsamheten och kunderna är inte beredda att handla till fullpris, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Redan förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror under Black Friday. I genomsnitt shoppades det för 1 576 kronor per person, till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

Ökad webbtrafik

Hos prisjämförelsesajten PriceRunner har man under de senaste åren märkt att trafiken till webbplatsen ökat rejält i samband med Black Friday. Där tipsar marknadschefen Stefan Ny om att bland annat kontrollera om det är öppet köp på de varor du tänkt köpa som julklappar.

– Och stirra dig inte blind på reaprocenten, utan kolla vad andra butiker tar för samma vara. Utgå från dina egna behov och planera så du vet vad du vill ha. De dyraste produkterna man kan köpa är de man inte använder, säger han.

Enligt Stefan Ny kommer merparten av alla e-handlare jobba med erbjudanden nu på fredag. När PriceRunner frågade 2 500 personer i oktober i år om vad och när de kommer shoppa under Black Friday svarade många att de kommer sitta redo framför datorn redan vid start.

”Hänger på låset”

– Folk är beredda att shoppa vid midnatt när torsdag blir fredag. De bästa erbjudandena går åt fort, så det gäller att hänga på låset. Många butiker kör erbjudanden per timme som byts ut efterhand. Då är det lätt att man hamnar i tidspress och beställer i stress. Då gäller det att gå tillbaka till planen och tänka igenom vad det är man vill köpa.

Även sparportalen CupoNation har genomfört en enkät för att få en inblick i svenskarnas förväntningar på Black Friday i år. När 935 personer svarat visade det sig att 48 procent av de svenska onlinekonsumenterna tycker att Black friday är en viktig shoppingdag - inte långt efter julen som hamnar på 58 procent.

– Hela 72 procent av respondenterna letar efter erbjudanden inom kategorin mode och accessoarer under Black Friday. Därefter kommer elektronik och smartphones på 59 procent, säger Lukas Ohlsson, pr-koordinator på CupoNation.

Företaget driver även webbsidan black-friday.sale/se där konsumenter kan hitta erbjudanden i exempelvis Danmark, Norge och Tyskland utöver Sverige.

– Nu finns det ett nästan lika stort intresse bland svenskarna för Black Friday som för Halloween, som har varit ett etablerat amerikanskt fenomen betydligt längre, säger Lukas Ohlsson.

Skyltsöndag

I Värmland kommer bland annat Charlottenbergs Shoppingcenter ha längre öppettider under Black Friday, och de kör även en Black weekend för kundklubbsmedlemmar. I Karlstad kommer bland annat Mitticity uppmärksamma Black Friday.

– En del handlare i centrum har Black Friday, en del inte. Det är fler i år som anammat det hela än tidigare. Det är en ny trend som växer, men det krockar ju lite med skyltsöndagen, säger Maria Dahlbom, cityledare på Centrum Karlstad.

För den som behöver en paus mellan Black Friday och skyltsöndagen uppmärksammas En köpfri dag på lördag för den som fått nog av shopping- och konsumtionshets. Dagen har funnits sedan 1992 och du kan delta solidariskt genom att inte köpa någonting under 24 timmar.

Black friday

Infaller dagen efter Thanksgiving i USA, alltså den fjärde fredagen i november. I år blir det 25/11. Under Black friday har de flesta detaljhandlare utökade öppettider och stora rabatter erbjuds.

Svensk Handel