2016-11-10 10:47

2016-11-10 10:47

E-julhandeln ökar med 1,2 miljarder

EKONOMI: Näthandeln beräknas omsätta drygt 58 miljarder i Sverige i år

Det går bra för svensk e-handel. Julhandeln på nätet beräknas öka med 1,2 miljarder kronor i år, enligt den senaste e-barometern.

E-handelsåret går mot en stark avslutning. På nätet beräknas julklappsköpen öka med 24 procent, eller 1,2 miljarder kronor, jämfört med förra året. Under 2015 köpte svenskarna julklappar på nätet för fem miljarder kronor. I år beräknas siffran stiga till 6,2 miljarder kronor.

Slippa trängsel

Svenskarna planerar att handla tre av tio julklappar på nätet i år. Enligt e-barometern Q3 2016, som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, drivs utvecklingen av bekvämlighet och tillgänglighet, samt önskan om att slippa trängas i julhandeln.

– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol. I år handlar det om en knapp tredjedel, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Starkast tillväxt visar livsmedelsförsäljningen och sporthandeln. Även elektronikförsäljningen och försäljningen av böcker och media har ökat, medan utvecklingstakten för bygghandeln och möbelhandeln har sjunkit något.

Kläder och media

De mest e-handlade varorna under det senaste kvartalet var kläder och skor och mediaprodukter. Prognosen för den totala e-handeln för 2016 ligger på 16 procent, eller 8 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln i Sverige beräknas ha omsatt 58,1 miljarder kronor i slutet av 2016.

E-handelsåret går mot en stark avslutning. På nätet beräknas julklappsköpen öka med 24 procent, eller 1,2 miljarder kronor, jämfört med förra året. Under 2015 köpte svenskarna julklappar på nätet för fem miljarder kronor. I år beräknas siffran stiga till 6,2 miljarder kronor.

Slippa trängsel

Svenskarna planerar att handla tre av tio julklappar på nätet i år. Enligt e-barometern Q3 2016, som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, drivs utvecklingen av bekvämlighet och tillgänglighet, samt önskan om att slippa trängas i julhandeln.

– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol. I år handlar det om en knapp tredjedel, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Starkast tillväxt visar livsmedelsförsäljningen och sporthandeln. Även elektronikförsäljningen och försäljningen av böcker och media har ökat, medan utvecklingstakten för bygghandeln och möbelhandeln har sjunkit något.

Kläder och media

De mest e-handlade varorna under det senaste kvartalet var kläder och skor och mediaprodukter. Prognosen för den totala e-handeln för 2016 ligger på 16 procent, eller 8 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln i Sverige beräknas ha omsatt 58,1 miljarder kronor i slutet av 2016.

E-barometern

Publiceras en gång per kvartal. Bygger på en konsument- och företagsundersökning. 369 företag som säljer varor över internet deltog i årets mätning, samt 7 941 konsumenter i åldrarna 18-79 år i en webbpanel.

Källa: PostNord