2015-10-02 15:48

2015-10-02 16:14

"Operatörerna lurade mig"

VÅLBERG. Michael Kahlow krävdes på tusentals kronor för sina teleabonnemang

Michael Kahlow, 64, i Vålberg blev ett offer för två teleoperatörers affärsmetoder. Plötsligt hade han abonnemang hos både 4oneTelekom och Sveriges Telefoni som det skulle kosta honom 12 000 respektive 9 000 kronor att avsluta.

Dagen efter att NWT kontaktat Sveriges Telefoni meddelar de honom att kontraktet avslutats utan kostnader.

– Det känns mycket skönt, säger Michael Kahlow. Jag har haft sömnlösa nätter och inställt en planerad resa eftersom jag mått så dåligt.

Konsumentrådgivaren kritisk

Rådrummets konsumentrådgivare Elisabeth Eklo i Karlstad är upprörd över teleoperatörernas agerande.

I slutet på augusti blev Michael uppringd av en försäljare på Sveriges Telefoni som erbjöd honom ett företagsabonnemang på hemmatelefonen, kopplat till hans fotofirma.

– När jag svarade att jag dagen innan tecknat ett avtal med 4oneTelekom förklarade försäljaren att det var ett nystartat blufföretag och uppmanade mig att utnyttja min 48 timmars ångerrätt.

Försäljaren hänvisade till sin juristbakgrund för att styrka det och tecknade ett nytt avtal med Michael.

Förnekade ångerrätten

– Hon lovade att säga upp kontraktet med 4one och betala eventuella kostnader. Då kommer en räkning på 12 000 kronor från 4one eftersom ingen ångerrätt fanns. När jag i stället väljer att utnyttja ångerrätten hos Sveriges Telefoni som företaget själva hänvisat till får jag avslag direkt.

Sveriges Telefoni förnekar att deras försäljare utlovat någon ångerrätt.

– Man sade att jag skulle få betala 9 000 kronor om jag bröt kontraktet.

Släpper abonnemanget

NWT följer Sveriges Telefonis uppmaning att skicka ett mejl för att få svar på våra frågor. Då kontaktar operatören Michael Kahlow.

– Jag blev uppringd av Glenn Lindström på Sveriges Telefoni som uppgav att han var avtalsansvarig. Han meddelade att de släpper mitt abonnemang utan några kostnader för mig, berättar en lättad Michael Kahlow. Även om avtalet med 4one blev sämre än utlovat från början så slipper jag i alla fall kostnader för ett extra abonnemang.

Konsumentverket varnar i sammanhanget för 4oneTelekom efter mängder av anmälningar från kunder som anser sig lurade. SvT Nyheter rapporterar att Limitless Mobile AB, som gett 4oneTelekom tillgång till Tele2:s nät, nu stoppat operatörens fortsatta försäljning av abonnemang.

Bransch för lycksökare

Konsumentrådgivare Elisabeth Eklo misstänker att operatörerna är i maskopi med varandra.

– Det här har blivit en bransch för lycksökare.

När NWT ringer Sveriges Telefoni kommer vi bara till kundtjänst som inte kan hjälpa oss att kontakta Glenn Lindström. Däremot konstaterar man att avtalet med Michael Kahlow avskrivits ”på grund av goodwill”.

Efter det samtalet kommer ett mejlsvar från Sveriges Telefoni undertecknat av marknadschefen Tor Österberg. Han skriver att ärendet avslutats den 22 september.

– Det stämmer inte eftersom det var samma dag som jag hotades med att tvingas betala 9 000 kronor och fyra dagar innan man erbjöd sig att stå för en mindre del av kostnaden för att avsluta abonnemanget hos 4one, säger Michael Kahlow.

Stort samhällsproblem

– Helt sanslöst förskräckligt, så här får det inte gå till.

Det är Elisabeth Eklos spontana reaktion på vad Michael Kahlow utsatts för.

– Jag blir så frustrerad och arg.

Hon understryker att tanken med avregleringen av telemarknaden var att det skulle gynna konsumenterna.

– I stället orsakar den ett stort samhällsproblem, säger hon.

Dagen efter att NWT kontaktat Sveriges Telefoni meddelar de honom att kontraktet avslutats utan kostnader.

– Det känns mycket skönt, säger Michael Kahlow. Jag har haft sömnlösa nätter och inställt en planerad resa eftersom jag mått så dåligt.

Konsumentrådgivaren kritisk

Rådrummets konsumentrådgivare Elisabeth Eklo i Karlstad är upprörd över teleoperatörernas agerande.

I slutet på augusti blev Michael uppringd av en försäljare på Sveriges Telefoni som erbjöd honom ett företagsabonnemang på hemmatelefonen, kopplat till hans fotofirma.

– När jag svarade att jag dagen innan tecknat ett avtal med 4oneTelekom förklarade försäljaren att det var ett nystartat blufföretag och uppmanade mig att utnyttja min 48 timmars ångerrätt.

Försäljaren hänvisade till sin juristbakgrund för att styrka det och tecknade ett nytt avtal med Michael.

Förnekade ångerrätten

– Hon lovade att säga upp kontraktet med 4one och betala eventuella kostnader. Då kommer en räkning på 12 000 kronor från 4one eftersom ingen ångerrätt fanns. När jag i stället väljer att utnyttja ångerrätten hos Sveriges Telefoni som företaget själva hänvisat till får jag avslag direkt.

Sveriges Telefoni förnekar att deras försäljare utlovat någon ångerrätt.

– Man sade att jag skulle få betala 9 000 kronor om jag bröt kontraktet.

Släpper abonnemanget

NWT följer Sveriges Telefonis uppmaning att skicka ett mejl för att få svar på våra frågor. Då kontaktar operatören Michael Kahlow.

– Jag blev uppringd av Glenn Lindström på Sveriges Telefoni som uppgav att han var avtalsansvarig. Han meddelade att de släpper mitt abonnemang utan några kostnader för mig, berättar en lättad Michael Kahlow. Även om avtalet med 4one blev sämre än utlovat från början så slipper jag i alla fall kostnader för ett extra abonnemang.

Konsumentverket varnar i sammanhanget för 4oneTelekom efter mängder av anmälningar från kunder som anser sig lurade. SvT Nyheter rapporterar att Limitless Mobile AB, som gett 4oneTelekom tillgång till Tele2:s nät, nu stoppat operatörens fortsatta försäljning av abonnemang.

Bransch för lycksökare

Konsumentrådgivare Elisabeth Eklo misstänker att operatörerna är i maskopi med varandra.

– Det här har blivit en bransch för lycksökare.

När NWT ringer Sveriges Telefoni kommer vi bara till kundtjänst som inte kan hjälpa oss att kontakta Glenn Lindström. Däremot konstaterar man att avtalet med Michael Kahlow avskrivits ”på grund av goodwill”.

Efter det samtalet kommer ett mejlsvar från Sveriges Telefoni undertecknat av marknadschefen Tor Österberg. Han skriver att ärendet avslutats den 22 september.

– Det stämmer inte eftersom det var samma dag som jag hotades med att tvingas betala 9 000 kronor och fyra dagar innan man erbjöd sig att stå för en mindre del av kostnaden för att avsluta abonnemanget hos 4one, säger Michael Kahlow.

Stort samhällsproblem

– Helt sanslöst förskräckligt, så här får det inte gå till.

Det är Elisabeth Eklos spontana reaktion på vad Michael Kahlow utsatts för.

– Jag blir så frustrerad och arg.

Hon understryker att tanken med avregleringen av telemarknaden var att det skulle gynna konsumenterna.

– I stället orsakar den ett stort samhällsproblem, säger hon.

Ökat skydd mot falsk reklam

Regeringen vill att konsumentombudsmannen (KO) ska få rätt att direkt avbryta vilseledande och skadlig marknadsföring, rapporterar SVT Nyheter.

– I dag tar det alldeles för lång tid för att kunna stoppa oseriösa företag. KO måste först ta ärendet till domstol, vilket i värsta fall kan ta flera år. När processen är avklarad är skadan redan gjord, säger konsumentminister Per Bolund (MP) till TT.

Bara i år har konsumentverket fått in 4 354 anmälningar från privatpersoner som drabbats av vilseledande och skadlig marknadsföring. Under hela fjolåret var siffran 4 985.

Regeringens förhoppning är att lagändringen ska träda i kraft om ett år.

Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson säger att det är positivt att de nu kan få verktyg för att få bukt med problemet.

– Det är glädjande. Det är positivt att regeringen vill införa snabbare handläggning för oss. Det är något vi velat länge, säger han. (TT)

Källa: