2015-09-24 12:51

2015-09-24 12:52

"Handla mer lokalt"

VÄRMLAND: Företag samarbetar i ny kampanj

Nu går jättarna Konsum Värmland, OK Värmland, Uddeholm och Löfbergs ihop i en gemensam aktion. Målet är att starta en ny folkrörelse för att få oss att handla mer värmländskt. Med sig på tåget har de flera andra lokala företag som vill samma sak.

LokalLojal heter initiativet som ska få alla värmlänningar att tänka till en extra gång när man fattar köpbeslut: finns det ett lokalt alternativ? Finns det det så ska man välja det, är uppmaningen från Konsum Värmland, OK Värmland, Löfbergs, Uddeholm, Fryksdalens Sparbank, Branäs och Diner 45.

– När jag växte upp pågick kampanjen ”Håll Sverige rent”. Det sitter i ryggraden på alla oss som växte upp på 70-talet att man inte ska slänga skräp i naturen. Vi vill skapa en liknande rörelse när det gäller att handla lokala varor, säger Åsa Wikberg.

Hon är vd på den kända restaurangen Diner 45 i Stöpafors och därmed själv ett bra exempel på entreprenörsanda och lokal livskraft. Det är mer sådant man vill skapa i den nya rörelsen som har rullat i gång med hemsida och aktiviteter på sociala medier.

– Vi vill inte kalla det ”projekt” för det har en början och ett slut. Det vi startar nu ska bli en rörelse som bara fortsätter, säger Stefan Särnehed, vd för OK Värmland.

Vill öka medvetenheten

Kathrine Löfberg, styrelseordförande för Löfbergs, deltar också i det här ovanliga samarbetet mellan olika företag.

– Det finns en trend just nu med att handla lokalproducerat. Därför tycker vi att det här är en bra tidpunkt att öka medvetenheten ytterligare – att få folk att bli mer lokalpatriotiska helt enkelt, säger hon.

Bättre livskvalitet

En ökad medvetenhet i de här frågorna skulle föra med sig många fördelar, menar hon. Det mest uppenbara är fler kunder och bättre affärer för företagen som står bakom satsningen, eftersom de redan är lokalt förankrade. I förlängningen skulle det betyda att förutsättningarna för att leva och bo i Värmland skulle stärkas, vilket i sin tur leder till större befolkning, bättre förutsättningar för infrastruktursatsningar och allmänt höjd livskvalitet i Värmland.

– Om man tänker Värmland hela tiden – fullt ut – så ger det arbetstillfällen, säger Tomas Sjölander, vd på Konsum Värmland.

30 bloggare

Satsningen kommer att märkas på olika sätt. Framför allt på webben och sociala medier, där 30 bloggare i olika åldrar ska lyfta fördelarna med länet och få läsarna att tänka mer lokalt. Först ut är landshövding Kenneth Johansson.

”Om vi alla tar ansvar för var vi gör våra inköp så kommer det att gynna den värmländska näringen på ett sätt som ger sysselsättning och framtidstro.” skriver landshövdingen bland annat i det allra första blogginlägget.

– Även de små besluten spelar roll för Värmland. Varje kund räknas, säger Stefan Särnehed.

LokalLojal heter initiativet som ska få alla värmlänningar att tänka till en extra gång när man fattar köpbeslut: finns det ett lokalt alternativ? Finns det det så ska man välja det, är uppmaningen från Konsum Värmland, OK Värmland, Löfbergs, Uddeholm, Fryksdalens Sparbank, Branäs och Diner 45.

– När jag växte upp pågick kampanjen ”Håll Sverige rent”. Det sitter i ryggraden på alla oss som växte upp på 70-talet att man inte ska slänga skräp i naturen. Vi vill skapa en liknande rörelse när det gäller att handla lokala varor, säger Åsa Wikberg.

Hon är vd på den kända restaurangen Diner 45 i Stöpafors och därmed själv ett bra exempel på entreprenörsanda och lokal livskraft. Det är mer sådant man vill skapa i den nya rörelsen som har rullat i gång med hemsida och aktiviteter på sociala medier.

– Vi vill inte kalla det ”projekt” för det har en början och ett slut. Det vi startar nu ska bli en rörelse som bara fortsätter, säger Stefan Särnehed, vd för OK Värmland.

Vill öka medvetenheten

Kathrine Löfberg, styrelseordförande för Löfbergs, deltar också i det här ovanliga samarbetet mellan olika företag.

– Det finns en trend just nu med att handla lokalproducerat. Därför tycker vi att det här är en bra tidpunkt att öka medvetenheten ytterligare – att få folk att bli mer lokalpatriotiska helt enkelt, säger hon.

Bättre livskvalitet

En ökad medvetenhet i de här frågorna skulle föra med sig många fördelar, menar hon. Det mest uppenbara är fler kunder och bättre affärer för företagen som står bakom satsningen, eftersom de redan är lokalt förankrade. I förlängningen skulle det betyda att förutsättningarna för att leva och bo i Värmland skulle stärkas, vilket i sin tur leder till större befolkning, bättre förutsättningar för infrastruktursatsningar och allmänt höjd livskvalitet i Värmland.

– Om man tänker Värmland hela tiden – fullt ut – så ger det arbetstillfällen, säger Tomas Sjölander, vd på Konsum Värmland.

30 bloggare

Satsningen kommer att märkas på olika sätt. Framför allt på webben och sociala medier, där 30 bloggare i olika åldrar ska lyfta fördelarna med länet och få läsarna att tänka mer lokalt. Först ut är landshövding Kenneth Johansson.

”Om vi alla tar ansvar för var vi gör våra inköp så kommer det att gynna den värmländska näringen på ett sätt som ger sysselsättning och framtidstro.” skriver landshövdingen bland annat i det allra första blogginlägget.

– Även de små besluten spelar roll för Värmland. Varje kund räknas, säger Stefan Särnehed.