2015-09-24 06:00

2015-09-24 15:27

De har lösningen på middagsstressen

KARLSTAD: Unga entreprenörer ska hyra ut amatörkockar

Att få matkassen levererad hem till dörren har blivit ett sätt att underlätta vardagen för många.
Snart kommer man också att kunna få en amatörkock levererad till dörren. I alla fall om två unga entreprenörer från Karlstad och Hammarö lyckas få fart på sin affärsidé.

19-åringarna William Lindberg och Anton Höij tog i våras studenten från ekonomi- respektive affärs- och juridikprogrammet på gymnasiet. De har siktet inställt på en framtid som företagare. Det som ska ta dem dit är en mobilapp som ska underlätta livspusslet för dem som kämpar med att få tiden att räcka till i middagsstressen.

– Undersökningar visar att en vanlig människa lägger ner 2,5 år av sitt liv på att laga mat, säger William Lindberg.

”Helvetestimmen”

– Många tycker egentligen att det är kul att laga mat, men inte när det är stressigt mellan jobb, dagishämtningar, mathandling och så vidare. Det kallas ju ”helvetestimmen” av en anledning, fortsätter han.

– Där kan vi hjälpa till. Så får folk tid över att vara med sina nära och kära i stället!

Deras affärsidé bygger på att man på ett enkelt sätt på webben eller i en mobilapp ska kunna beställa hem en kock som lagar middagsmaten åt en.

– Vi fokuserar på vardagsmaten. Det ska gå att beställa middagar till helger också, det är upp till kunden, men det är framför att på vardagar som folk tycker att det är tråkigt att laga mat.

Vad tjänsten kommer att kosta är för tidigt att säga.

– Vi håller på med en marknadsundersökning. Den viktigaste delen är att vi söker tio familjer i Karlstadsområdet som vill testa tjänsten gratis. Utifrån vad testarna tycker så kommer vi att bestämma pris och en del andra funktioner, säger Anton Höij.

Kock är engagerad

De har redan gjort klart med en kock. Nästa steg, efter att de tagit del av testpanelens åsikter, blir att knyta till sig en webb- och apputvecklare. Och sedan väntar den stora frågan om finansiering.

– Vi behöver en investerare, säger William Lindberg.

Killarna tror stenhårt på sin idé.

– Det har potential att bli stort. Och vi känner starkt stöd från Communicare som hjälper oss med rådgivning, säger Anton Höij.

Företagsnamnet vill de inte avslöja eftersom firman inte är registrerad än.

– Men det är ett riktigt bra namn, lovar Anton Höij.

19-åringarna William Lindberg och Anton Höij tog i våras studenten från ekonomi- respektive affärs- och juridikprogrammet på gymnasiet. De har siktet inställt på en framtid som företagare. Det som ska ta dem dit är en mobilapp som ska underlätta livspusslet för dem som kämpar med att få tiden att räcka till i middagsstressen.

– Undersökningar visar att en vanlig människa lägger ner 2,5 år av sitt liv på att laga mat, säger William Lindberg.

”Helvetestimmen”

– Många tycker egentligen att det är kul att laga mat, men inte när det är stressigt mellan jobb, dagishämtningar, mathandling och så vidare. Det kallas ju ”helvetestimmen” av en anledning, fortsätter han.

– Där kan vi hjälpa till. Så får folk tid över att vara med sina nära och kära i stället!

Deras affärsidé bygger på att man på ett enkelt sätt på webben eller i en mobilapp ska kunna beställa hem en kock som lagar middagsmaten åt en.

– Vi fokuserar på vardagsmaten. Det ska gå att beställa middagar till helger också, det är upp till kunden, men det är framför att på vardagar som folk tycker att det är tråkigt att laga mat.

Vad tjänsten kommer att kosta är för tidigt att säga.

– Vi håller på med en marknadsundersökning. Den viktigaste delen är att vi söker tio familjer i Karlstadsområdet som vill testa tjänsten gratis. Utifrån vad testarna tycker så kommer vi att bestämma pris och en del andra funktioner, säger Anton Höij.

Kock är engagerad

De har redan gjort klart med en kock. Nästa steg, efter att de tagit del av testpanelens åsikter, blir att knyta till sig en webb- och apputvecklare. Och sedan väntar den stora frågan om finansiering.

– Vi behöver en investerare, säger William Lindberg.

Killarna tror stenhårt på sin idé.

– Det har potential att bli stort. Och vi känner starkt stöd från Communicare som hjälper oss med rådgivning, säger Anton Höij.

Företagsnamnet vill de inte avslöja eftersom firman inte är registrerad än.

– Men det är ett riktigt bra namn, lovar Anton Höij.