2015-09-23 06:00

2015-09-23 06:00

Är det en Doverholt-effekt vi ser?

HALLÅ DÄR...

...utvecklingsledaren för näringslivet i Hammarö, Peter Doverholt. Efter två år på posten seglar Hammarö upp till topplatser i flera nationella kommunrankningar när det gäller företagsklimat.

– Nej, nej, nej – det finns ingen sådan.

Upp tolv platser i Svenskt näringslivs rankning till plats 58 i Sverige (2:a i Värmland) och upp elva enheter i SKL:s mätning av företagsservicen till 78 av 100 möjliga. Kommentar?

– I Svenskt näringslivs ranking har Hammarö fått positiva resultat länge. Det var till och med ännu bättre för sju–åtta år sedan. Det är en mätning som till två tredjedelar handlar om attityder gentemot företagare. Då ska man komma ihåg att många företag inte har några direkta kontakter med kommunen. Företagare pratar med andra företagare och om många är positiva sprids det lätt till att gälla alla.

Kommunens nya kontaktcenter har fått positiva kommentarer från företagare.

– Ja, det har gett effekt. Där får kommuninvånarna lätt kontakt med rätt person, och man kan ofta få svar direkt om frågan inte är av specialistkaraktär.

I Svenskt näringslivs ranking klättrar ni 40 platser i kategorin ”Medarbetare med relevant kompetens” där ni är tvåa i hela Sverige.

– Ja, det är vi förstås glada för. Kommunen ska vara bra på det vi är skickade att göra. Om saker fungerar bra i kommunen för alla så gynnar det även företagarna. En sak som är viktig är snabba besked. Företagare brukar säga att det är bättre med ett snabbt nej än inget svar alls. Det är tålmodigt arbete på flera förvaltningar och en lyhördhet mot företagarna som ligger till grund för de positiva resultaten.

Vad är utmaningen för Hammarö?

– En viktig utmaning för oss är att det är ont om mark och lokaler när vi har etableringsförfrågningar. Men det finns planer som vi jobbar på som ska förbättra det.

– Nej, nej, nej – det finns ingen sådan.

Upp tolv platser i Svenskt näringslivs rankning till plats 58 i Sverige (2:a i Värmland) och upp elva enheter i SKL:s mätning av företagsservicen till 78 av 100 möjliga. Kommentar?

– I Svenskt näringslivs ranking har Hammarö fått positiva resultat länge. Det var till och med ännu bättre för sju–åtta år sedan. Det är en mätning som till två tredjedelar handlar om attityder gentemot företagare. Då ska man komma ihåg att många företag inte har några direkta kontakter med kommunen. Företagare pratar med andra företagare och om många är positiva sprids det lätt till att gälla alla.

Kommunens nya kontaktcenter har fått positiva kommentarer från företagare.

– Ja, det har gett effekt. Där får kommuninvånarna lätt kontakt med rätt person, och man kan ofta få svar direkt om frågan inte är av specialistkaraktär.

I Svenskt näringslivs ranking klättrar ni 40 platser i kategorin ”Medarbetare med relevant kompetens” där ni är tvåa i hela Sverige.

– Ja, det är vi förstås glada för. Kommunen ska vara bra på det vi är skickade att göra. Om saker fungerar bra i kommunen för alla så gynnar det även företagarna. En sak som är viktig är snabba besked. Företagare brukar säga att det är bättre med ett snabbt nej än inget svar alls. Det är tålmodigt arbete på flera förvaltningar och en lyhördhet mot företagarna som ligger till grund för de positiva resultaten.

Vad är utmaningen för Hammarö?

– En viktig utmaning för oss är att det är ont om mark och lokaler när vi har etableringsförfrågningar. Men det finns planer som vi jobbar på som ska förbättra det.