2015-09-17 06:00

2015-09-17 06:00

Unga entreprenörer ska få en knuff

VÄRMLAND: Communicares idélotsar dammsuger länet på driftiga ungdomar

I Karlstad är det nära till hjälpen för unga som vill starta företag. Det är svårare för dem som bor långt från stan. Därför är Communicares idélotsar ute i länet och spanar efter unga entreprenörer som behöver hjälp.

– Det finns en hel del attitydförändringsarbete att göra, säger Pernilla Samuelsson, ledare för Communicares projekt ”Ung idé” som ska pågå i tre år.

– Det finns otroligt mycket duktigt folk som vill starta företag och bo kvar i Värmland, men de känner inget stöd av vare sig föräldrar eller omgivningen i övrigt. Då ska de veta att det finns hjälp att få av oss, säger hon.

Communicares idélotsar är vad de heter. De lotsar och leder idéerna framåt. Här bedöms inga idéer, det är det för tidigt för.

Ger feedback

– Det viktigaste är att ge feedback. Det de behöver mest är bara att få prata med någon, säger Cecilia Fjellman.

– Vi ger hjälp att konkretisera idéerna. Man kanske vill starta en inredningsbutik men vet inte hur det ska gå till, säger Anna Lindh.

– Vi är bara första anhalten. Men efter att ha träffat oss vet de mycket mer om vad till exempel Almi behöver ha för att kunna ge mer stöd. Det leder till ett effektivare stödsystem, säger Susanne Ekmark.

Ibland leder samtalet med idélotsen till att entreprenören hittar på något annat än vad han eller hon hade tänkt från början.

– Det är drivet hos personen som avgör hur det går, inte bara idén, säger Sebastian Holm.

Han är en av flera idélotsar som dessutom är egen företagare. Han driver en redovisningsbyrå i Storfors.

– Jag hade jobbat med det innan. Min drivkraft var att bli min egen, säger han.

Levebrödsföretag

De flesta av det 90-tal unga företagare som idélotsarna har träffat hittills under projektet vill starta så kallade levebrödsföretag. Man vill ha någonting att försörja sig på, helt enkelt.

Idélotsarna menar att det är många unga värmlänningar som går och funderar på att starta eget men inte kommer i gång. Steget att sätta sig på bussen från Sysslebäck för att träffa en affärsrådgivare i Karlstad kan vara stort.

– Därför satsar vi mycket på uppsökande verksamhet i samarbete med kommunernas näringslivsenheter. Det ska vara öppet, enkelt och gratis att träffa oss, säger Pernilla Samuelsson.

– Det finns en hel del attitydförändringsarbete att göra, säger Pernilla Samuelsson, ledare för Communicares projekt ”Ung idé” som ska pågå i tre år.

– Det finns otroligt mycket duktigt folk som vill starta företag och bo kvar i Värmland, men de känner inget stöd av vare sig föräldrar eller omgivningen i övrigt. Då ska de veta att det finns hjälp att få av oss, säger hon.

Communicares idélotsar är vad de heter. De lotsar och leder idéerna framåt. Här bedöms inga idéer, det är det för tidigt för.

Ger feedback

– Det viktigaste är att ge feedback. Det de behöver mest är bara att få prata med någon, säger Cecilia Fjellman.

– Vi ger hjälp att konkretisera idéerna. Man kanske vill starta en inredningsbutik men vet inte hur det ska gå till, säger Anna Lindh.

– Vi är bara första anhalten. Men efter att ha träffat oss vet de mycket mer om vad till exempel Almi behöver ha för att kunna ge mer stöd. Det leder till ett effektivare stödsystem, säger Susanne Ekmark.

Ibland leder samtalet med idélotsen till att entreprenören hittar på något annat än vad han eller hon hade tänkt från början.

– Det är drivet hos personen som avgör hur det går, inte bara idén, säger Sebastian Holm.

Han är en av flera idélotsar som dessutom är egen företagare. Han driver en redovisningsbyrå i Storfors.

– Jag hade jobbat med det innan. Min drivkraft var att bli min egen, säger han.

Levebrödsföretag

De flesta av det 90-tal unga företagare som idélotsarna har träffat hittills under projektet vill starta så kallade levebrödsföretag. Man vill ha någonting att försörja sig på, helt enkelt.

Idélotsarna menar att det är många unga värmlänningar som går och funderar på att starta eget men inte kommer i gång. Steget att sätta sig på bussen från Sysslebäck för att träffa en affärsrådgivare i Karlstad kan vara stort.

– Därför satsar vi mycket på uppsökande verksamhet i samarbete med kommunernas näringslivsenheter. Det ska vara öppet, enkelt och gratis att träffa oss, säger Pernilla Samuelsson.