2015-09-16 06:00

2015-09-16 06:00

De utmanar Candy crush

KARLSTAD: Hoppas på flera miljoner nedladdningar

Hello Kitty ska bli Karlstadsföretaget Assorted Nuts språngbräda ut i världen. Det hoppas i alla fall företagets chefer Erik Öhrner och Magnus Jansson. Ett mobilspel med den söta lilla figuren som älskas av miljoner ska snart lanseras internationellt.

Det är det börsnoterade japanska miljardföretaget Sanrio som äger rättigheterna till Hello Kitty.

– Hello Kitty är ett av världens tio största varumärken sett till intäkterna, säger Erik Öhrner, operativ chef på Assorted Nuts.

– Det är ett 40 år gammalt varumärke som attraherar hela åldersspannet, från små barn till vuxna. Det är stort i åldersgruppen 18–30 år, vilket är en bra målgrupp kommersiellt. Den typiska gamern är inte en kille under 18 år som man kanske kan tro, det är kvinnor i åldern 18–34 som spelar mest spel, säger Magnus Jansson, kreativ chef på Karlstadsföretaget.

Hello Kitty är underexploaterat när det gäller spel, menar de båda.

– Sanrio har varit kräsna när det gäller vilka spelidéer de vill gå vidare med, säger Erik Öhrner.

Men det lilla Karlstadsföretaget med fem anställda har alltså lyckats få med bolaget på en satsning.

Startade med animerad film

Assorted Nuts startades i början av 2000-talet med animerad film som specialitet.

– Det är storytelling och karaktärer som ligger oss varmast om hjärtat, säger Magnus Jansson.

Onlineserien och -karaktären The Goob är företagets största framgång hittills. Fem miljoner nedladdningar och prisutmärkelser blev det den gången. Vart resan med ”Hello Kitty world of friends” tar vägen vet ingen än. Men det är stora pengar i potten om det blir succé.

Gratis att spela

Spelet kommer att vara gratis att ladda ner och spela. Intäkterna kommer genom att spelarna köper saker för att komma snabbare framåt, ungefär som i Candy crush.

Till skillnad från mobilspelsuccéer som Candy crush och Angry birds bygger Hello Kitty-spelet på en berättelse. I centrum finns en kamera som Hello Kitty ska åka runt och ta bilder med. Det är mycket vänlighet och kärlek med i spelet, i enlighet med Sanrios krav.

Amerikanska partners

Spelet har tagits fram i samarbete med några av spelvärldens främsta: producenten Jon Dean, tidigare chef för Electronic Arts kontor i Salt Lake City, och Simon Jeffery som byggde upp Star Wars-imperiet tillsammans med George Lucas. Satsningen har möjliggjorts bland annat av att spelmiljonären Lars Wingefors i Karlstad gått in med kapital.

Premiären närmar sig

I nästa vecka sker en mjuklansering av spelet, och i november ska spelet lanseras på riktigt med start i Filippinerna, Nya Zeeland och Australien.

– Omkring nyår vet vi hur det har gått, säger Erik Öhrner.

Det är det börsnoterade japanska miljardföretaget Sanrio som äger rättigheterna till Hello Kitty.

– Hello Kitty är ett av världens tio största varumärken sett till intäkterna, säger Erik Öhrner, operativ chef på Assorted Nuts.

– Det är ett 40 år gammalt varumärke som attraherar hela åldersspannet, från små barn till vuxna. Det är stort i åldersgruppen 18–30 år, vilket är en bra målgrupp kommersiellt. Den typiska gamern är inte en kille under 18 år som man kanske kan tro, det är kvinnor i åldern 18–34 som spelar mest spel, säger Magnus Jansson, kreativ chef på Karlstadsföretaget.

Hello Kitty är underexploaterat när det gäller spel, menar de båda.

– Sanrio har varit kräsna när det gäller vilka spelidéer de vill gå vidare med, säger Erik Öhrner.

Men det lilla Karlstadsföretaget med fem anställda har alltså lyckats få med bolaget på en satsning.

Startade med animerad film

Assorted Nuts startades i början av 2000-talet med animerad film som specialitet.

– Det är storytelling och karaktärer som ligger oss varmast om hjärtat, säger Magnus Jansson.

Onlineserien och -karaktären The Goob är företagets största framgång hittills. Fem miljoner nedladdningar och prisutmärkelser blev det den gången. Vart resan med ”Hello Kitty world of friends” tar vägen vet ingen än. Men det är stora pengar i potten om det blir succé.

Gratis att spela

Spelet kommer att vara gratis att ladda ner och spela. Intäkterna kommer genom att spelarna köper saker för att komma snabbare framåt, ungefär som i Candy crush.

Till skillnad från mobilspelsuccéer som Candy crush och Angry birds bygger Hello Kitty-spelet på en berättelse. I centrum finns en kamera som Hello Kitty ska åka runt och ta bilder med. Det är mycket vänlighet och kärlek med i spelet, i enlighet med Sanrios krav.

Amerikanska partners

Spelet har tagits fram i samarbete med några av spelvärldens främsta: producenten Jon Dean, tidigare chef för Electronic Arts kontor i Salt Lake City, och Simon Jeffery som byggde upp Star Wars-imperiet tillsammans med George Lucas. Satsningen har möjliggjorts bland annat av att spelmiljonären Lars Wingefors i Karlstad gått in med kapital.

Premiären närmar sig

I nästa vecka sker en mjuklansering av spelet, och i november ska spelet lanseras på riktigt med start i Filippinerna, Nya Zeeland och Australien.

– Omkring nyår vet vi hur det har gått, säger Erik Öhrner.