2015-06-26 17:34

2015-06-26 21:15

Fond för biojetbränsle

KARLSTAD: Subventionerar prisskillnaden

För ett år sedan öppnades, på Karlstads flygplats, världens första tankanläggning för biojetbränsle. Men det miljövänliga flygbränslet är klart dyrare. Därför har branschen nu startat en fond som ska fördela subventioner.

För ganska precis ett år sedan invigdes världens första tankanläggning för biojetbränsle. Det var på Karlstads flygplats och ska ses som en del i det miljöarbete som ägaren, Karlstads kommun, driver.

Stort intresse

Karlstadsanläggningen har väckt stort intresse inom flygbranschen. Men ett problem i sammanhanget har varit att biojetbränslet är så mycket dyrare än konventionellt bränsle, tre-fyra gånger dyrare talades det om i sammanhanget.

Det har inte varit så lätt att gå från att vara intresserad till att vilja tanka sina plan med biojetbränsle. Men för att kickstarta marknaden, som det uttrycks i ett pressmeddelande från Karlstad Airport AB, har en fond bildats.

Fond subventionerar

Fonden heter Fly Green Fund och tar redan från början emot bidrag från Swedavia, SAS, Sverigeflyg, KLM och Malmö Aviation. Fonden tar även emot bidrag från företag och privatpersoner som vill flyga med plan som tankat biojetbränsle.

Tre fjärdedelar av fondens intäkter ska användas till att subventionera biojetbränslet. Den sista fjärden ska gå till att stödja forskning och utveckling inom området.

– Vi vill i framtiden använda avfall från skogsindustri och pappersbruk i våra biobränsletankar, säger Karlstad Airports vd Peter Landmark enligt ett pressmeddelande. Det skulle kunna skapa massvis med nya jobb i vår region.

För ganska precis ett år sedan invigdes världens första tankanläggning för biojetbränsle. Det var på Karlstads flygplats och ska ses som en del i det miljöarbete som ägaren, Karlstads kommun, driver.

Stort intresse

Karlstadsanläggningen har väckt stort intresse inom flygbranschen. Men ett problem i sammanhanget har varit att biojetbränslet är så mycket dyrare än konventionellt bränsle, tre-fyra gånger dyrare talades det om i sammanhanget.

Det har inte varit så lätt att gå från att vara intresserad till att vilja tanka sina plan med biojetbränsle. Men för att kickstarta marknaden, som det uttrycks i ett pressmeddelande från Karlstad Airport AB, har en fond bildats.

Fond subventionerar

Fonden heter Fly Green Fund och tar redan från början emot bidrag från Swedavia, SAS, Sverigeflyg, KLM och Malmö Aviation. Fonden tar även emot bidrag från företag och privatpersoner som vill flyga med plan som tankat biojetbränsle.

Tre fjärdedelar av fondens intäkter ska användas till att subventionera biojetbränslet. Den sista fjärden ska gå till att stödja forskning och utveckling inom området.

– Vi vill i framtiden använda avfall från skogsindustri och pappersbruk i våra biobränsletankar, säger Karlstad Airports vd Peter Landmark enligt ett pressmeddelande. Det skulle kunna skapa massvis med nya jobb i vår region.