2015-06-02 15:52

2016-11-25 11:32

Bortglömda leksaken gick till final

KARLSTAD: Stor glädje inom företaget Swedemec

Karlstadsföretaget Swedemecs uppfinning, som kan sägas vara en större variant av vad danska Lego har att erbjuda, är en av sju produkter som gått till final i Tillväxtverkets stora tävling, ” Creative Business Cup Sverige”. Av 49 inlämnade bidrag har sju gått till final.

– När beskedet kom hoppade vi till av glädje. Tänk om vi går vidare till slutfinalen i Köpenhamn, där en stor grupp företag från hela världen deltar, säger Jeff Nilsson, Swedemec, som står bakom uppfinningen.

Man kan säga att upprinnelsen till den nya produkten som testpatrullerna, skolbarn vid tre skolor i Karlstad, utvärderat är en bortglömd gammal leksak som Jeff Nilsson tände på. Den nya produkten har skolbarnen döpt till Modello. Det handlar om ett byggsystem som kan sägas vara en större variant till danska Lego. Det handlar om plastskivor, instickslås, fönster, stag, muttrar som blir flygplan, bilar, dockskåp, teaterscener och liknande.

– Det finns inga begränsningar när det gäller byggandet. Det behövs inga verktyg. Man skruvar ihop allt för hand.

Söker finansiärer

Barnen som testat de nya byggsatserna är nästintill lyriska. Alla vill köpa byggsatsen, men än så längt finns den inte i handeln.

– Nu är vi det stadiet att det måste fram finansiärer. Vi för diskussioner med flera intresserade investerare, bland annat Lars Wingefors, Karlstad och Pia-gruppen i Arvika. Det är viktigt för oss att vi får finansiärer som likt oss förstår att någonting stort är på gång.

Bara detta att Swedemecs uppfinning gått till Tillväxtverkets final i Sverige är ett viktigt steg på vägen mot lanseringen på den svenska marknaden.

– Vi har testat marknaden och det finns inget liknande i Sverige eller i resten av världen. Vi arbetar mycket seriöst med den här produkten. Ingenting får gå snett. Vi sticker ut hakan och talar om en världsprodukt.

Håller andan

Nu håller Jeff Nilsson och de andra medarbetarna i Swedemec andan. Tillväxtverket har bedömt de nya produkterna utifrån koppling till kreativa kompetenser, nyskapande, kreativ höjd och marknadspotential.

De övriga företagen som deltar i finalen är Carey Cup, Hofors, Codarica, Stockholm, Concavart, Eskilstuna, Newsreps, Halmstad, Tech Farm, Stockholm och Told By, Stockholm.

– När beskedet kom hoppade vi till av glädje. Tänk om vi går vidare till slutfinalen i Köpenhamn, där en stor grupp företag från hela världen deltar, säger Jeff Nilsson, Swedemec, som står bakom uppfinningen.

Man kan säga att upprinnelsen till den nya produkten som testpatrullerna, skolbarn vid tre skolor i Karlstad, utvärderat är en bortglömd gammal leksak som Jeff Nilsson tände på. Den nya produkten har skolbarnen döpt till Modello. Det handlar om ett byggsystem som kan sägas vara en större variant till danska Lego. Det handlar om plastskivor, instickslås, fönster, stag, muttrar som blir flygplan, bilar, dockskåp, teaterscener och liknande.

– Det finns inga begränsningar när det gäller byggandet. Det behövs inga verktyg. Man skruvar ihop allt för hand.

Söker finansiärer

Barnen som testat de nya byggsatserna är nästintill lyriska. Alla vill köpa byggsatsen, men än så längt finns den inte i handeln.

– Nu är vi det stadiet att det måste fram finansiärer. Vi för diskussioner med flera intresserade investerare, bland annat Lars Wingefors, Karlstad och Pia-gruppen i Arvika. Det är viktigt för oss att vi får finansiärer som likt oss förstår att någonting stort är på gång.

Bara detta att Swedemecs uppfinning gått till Tillväxtverkets final i Sverige är ett viktigt steg på vägen mot lanseringen på den svenska marknaden.

– Vi har testat marknaden och det finns inget liknande i Sverige eller i resten av världen. Vi arbetar mycket seriöst med den här produkten. Ingenting får gå snett. Vi sticker ut hakan och talar om en världsprodukt.

Håller andan

Nu håller Jeff Nilsson och de andra medarbetarna i Swedemec andan. Tillväxtverket har bedömt de nya produkterna utifrån koppling till kreativa kompetenser, nyskapande, kreativ höjd och marknadspotential.

De övriga företagen som deltar i finalen är Carey Cup, Hofors, Codarica, Stockholm, Concavart, Eskilstuna, Newsreps, Halmstad, Tech Farm, Stockholm och Told By, Stockholm.