2015-05-15 06:00

2015-05-15 16:46

Sju trender i ditt framtida shoppande

HANDEL: Näthandeln göder de fysiska butikerna

Butikerna på stan har ingen anledning att se näthandeln som en fiende. Tvärtom göder näthandeln de fysiska butikerna.
– Men det gäller att de fysiska butikerna satsar på kunskap och service, säger Robert Karlsson.
Han driver Karlstadsföretaget CashIT som levererar moderna kassasystem till butiker och han vet vad som är på gång inom shoppingen.

Här är sju kommande förändringar i ditt shoppande:

  • Köpupplevelsen i butik kommer att förändras snabbt av tekniken. Snart kommer du att både kunna scanna dina varor och betala köpet med mobilen, utan att någon drar ett kort. Dagens självscanningssystem som vi vant oss vid i större matbutiker är för dyra för mindre butiker, men när man kan använda mobilerna kommer självscanning även i mindre butiker. Över huvud taget kommer mobilen att vara i centrum för din köpupplevelse – det är i den du samlar dina appar från de olika butikskedjorna där du är medlem och det är i den du får den individuellt anpassade reklamen från butikerna för att nämna några exempel.
  • De fysiska butikerna och nätbutikerna smälter ihop. Som kund kommer man att förvänta sig att nätbutiken också har en fysisk butik där man kan klämma och känna på varan, och där man kan få en mer personlig relation till det aktuella varumärket. Kunderna är pålästa och efterfrågar service och kunskap av butikspersonalen. Du kan få en vara som du köper på nätet levererad till kedjans fysiska butik. "En sak som gör att folk hellre handlar i fysisk butik är att det blir lättare att lämna tillbaka varan om man ångrar köpet", säger Robert Karlsson.
  • Fysiska butiker kommer att erbjuda möjligheten att betala med faktura, även på mindre belopp. Beteendet kommer från näthandeln.
  • Upplevelser blir allt viktigare i handeln. Kunden ska få ett mervärde av att gå in i en butik. Ett exempel kan vara en sminkbutik som delar lokal med ett spa där man kan testa produkterna eller caféer där gästerna kan se på när bagarna arbetar med brödet vid ugnarna.
  • Det förra gäller inte om butiken har lågt pris som främsta säljargument. I de fallen kan utvecklingen bli den motsatta. Det är inte osannolikt att vi snart får se helt obemannade butiker, där man identifierar sig elektroniskt när man går in och checkar ut själv.
  • Fysiska butiker kommer att eftersträva samma finkornighet när det gäller att samla data om kunderna som näthandeln redan har. Butikernas marknadsföring blir därmed allt mer anpassad efter individen. Robert Karlsson ger följande, fullt möjliga exempel på hur det kan komma att se ut i praktiken: Man går på en gata i stan och får ett meddelande i telefon som lyder: "Vi vet att din dotter fyller sex år om tre dagar och vi vet att hon gillar Disney Princess. 200 meter längre fram kommer en butik som har ett bra erbjudande". Läskigt eller bra med butikskedjor som vet så mycket om oss? Hur som helst effektivt och tidsbesparande för båda parter.
  • Kontanternas framtid är osäker. ”Något av de nordiska länderna kommer att bli först i världen med att avskaffa kontanterna” säger Robert Karlsson. Många äldre som gillar kontanter kommer att komma i kläm.

– Det är en spännande utveckling, säger Robert Karlsson. Använd på rätt sätt gör den nya tekniken att vi får en mycket bättre, mer träffsäker köpupplevelse. Vi spar tid, slipper stå i köer och så vidare. För butikerna innebär det att de kan jobba mer med att frigöra tid för service och stärka varumärket och kundernas lojalitet.

Här är sju kommande förändringar i ditt shoppande:

  • Köpupplevelsen i butik kommer att förändras snabbt av tekniken. Snart kommer du att både kunna scanna dina varor och betala köpet med mobilen, utan att någon drar ett kort. Dagens självscanningssystem som vi vant oss vid i större matbutiker är för dyra för mindre butiker, men när man kan använda mobilerna kommer självscanning även i mindre butiker. Över huvud taget kommer mobilen att vara i centrum för din köpupplevelse – det är i den du samlar dina appar från de olika butikskedjorna där du är medlem och det är i den du får den individuellt anpassade reklamen från butikerna för att nämna några exempel.
  • De fysiska butikerna och nätbutikerna smälter ihop. Som kund kommer man att förvänta sig att nätbutiken också har en fysisk butik där man kan klämma och känna på varan, och där man kan få en mer personlig relation till det aktuella varumärket. Kunderna är pålästa och efterfrågar service och kunskap av butikspersonalen. Du kan få en vara som du köper på nätet levererad till kedjans fysiska butik. "En sak som gör att folk hellre handlar i fysisk butik är att det blir lättare att lämna tillbaka varan om man ångrar köpet", säger Robert Karlsson.
  • Fysiska butiker kommer att erbjuda möjligheten att betala med faktura, även på mindre belopp. Beteendet kommer från näthandeln.
  • Upplevelser blir allt viktigare i handeln. Kunden ska få ett mervärde av att gå in i en butik. Ett exempel kan vara en sminkbutik som delar lokal med ett spa där man kan testa produkterna eller caféer där gästerna kan se på när bagarna arbetar med brödet vid ugnarna.
  • Det förra gäller inte om butiken har lågt pris som främsta säljargument. I de fallen kan utvecklingen bli den motsatta. Det är inte osannolikt att vi snart får se helt obemannade butiker, där man identifierar sig elektroniskt när man går in och checkar ut själv.
  • Fysiska butiker kommer att eftersträva samma finkornighet när det gäller att samla data om kunderna som näthandeln redan har. Butikernas marknadsföring blir därmed allt mer anpassad efter individen. Robert Karlsson ger följande, fullt möjliga exempel på hur det kan komma att se ut i praktiken: Man går på en gata i stan och får ett meddelande i telefon som lyder: "Vi vet att din dotter fyller sex år om tre dagar och vi vet att hon gillar Disney Princess. 200 meter längre fram kommer en butik som har ett bra erbjudande". Läskigt eller bra med butikskedjor som vet så mycket om oss? Hur som helst effektivt och tidsbesparande för båda parter.
  • Kontanternas framtid är osäker. ”Något av de nordiska länderna kommer att bli först i världen med att avskaffa kontanterna” säger Robert Karlsson. Många äldre som gillar kontanter kommer att komma i kläm.

– Det är en spännande utveckling, säger Robert Karlsson. Använd på rätt sätt gör den nya tekniken att vi får en mycket bättre, mer träffsäker köpupplevelse. Vi spar tid, slipper stå i köer och så vidare. För butikerna innebär det att de kan jobba mer med att frigöra tid för service och stärka varumärket och kundernas lojalitet.

Kontanter, kort eller telefon?

80 procent av alla köp i Sverige görs i dag med kort. Nordborna är världens flitigaste kortanvändare.

En nackdel med korten, ur butikernas synvinkel, är kostnaden. Bankerna tar betalt per transaktion, lokala förhandlingar avgör hur mycket. 20 procent av kortköpen görs med de för butiken dyrare kreditkorten.

I USA har betalning med Apples ipay kommit i gång. Mobilbetalningar är på väg i Europa.

Korten kommer dock att överleva ett bra tag till tror Robert Karlsson. ”Kortstrukturen är stark”.