2015-05-15 14:03

2015-05-15 14:28

"Ingen framtid för externa köpcentra"

HANDEL: Expert på digitalisering tror mer på citybutikerna

Cityhandeln kommer att överleva, och på sikt slå ut externa köpcentra. Därför är Socialdemokraterna i Karlstad fel ute när man vill satsa på Eriksberg. Det säger Anders Tufvesson, expert på digitalisering.

Han menar att de fysiska butikerna har en ljus framtid, men det gäller för personalen att hålla sig uppdaterad inom sitt område.

– Om kunderna vet mer än butikspersonalen är det dags att tänka om, säger Anders Tufvesson.

Han menar – liksom Robert Karlsson på CashIT som vi skrev om i går – att näthandeln och de fysiska butikerna håller på att smälta ihop. De olika kanalerna förstärker varandra. Handlarna i city behöver alltså inte oroa sig, vare sig för näthandeln eller för de stora externa köpcentrumen.

Med kunskap, service och en attraktiv miljö kommer butikerna i stadskärnorna att slå ut de externa köpcentrumen, tror Anders Tufvesson.

– Framtidens fysiska butiker kommer vara kvar men inte där våra politiker vill ha dem. Samtidigt som ni skrev om hur butikerna blir mer digitala hade ni en artikel om att socialdemokraterna vill bygga fler butiker vid Eriksberg. Jag önskar att vi tittar mer på vad som händer i USA. Där lägger de ner shoppingcenter utanför centrum. Samma sak kommer att hända här.

Anders Tufvesson jobbar på Karlstadsföretaget Ninetech, som hjälper företag att ta fram nya digitala affärslösningar.

Efterliknar spel

Hans specialområde är så kallad gamification. Det handlar om att föra över logiken inom dataspelsvärlden till den verkliga världen. Det kan bland annat handla om att med olika typer av belöningar styra kundernas beteenden.

När Ica kommer med en rabattkupong på 25 kronor för att man handlat för en viss summa så tillfredsställer det en typ av spelare, den som vill ha uppmuntran i form av pengar. Men vetenskapliga undersökningar har kommit fram till att det finns fem olika spelartyper, berättar Anders Tufvesson.

– De andra fyra typerna är handlarna helt kassa på att möta, säger Anders Tufvesson.

Omnichannel

Kundens egna önskemål och beteende kommer att styra handeln mer framöver.

– Vi har länge jobbat med begreppet Omnichannel som utgår från kundens upplevelse. Du som kund väljer var och hur du vill köpa.

Han tar Skistar som exempel. Företaget som äger liftanläggningar har börjat sälja skidutrustning på nätet.

– Varför ska man inte kunna köpa skidor och pjäxor av samma företag som man bokar boende hos, och få sakerna levererade till stugan när man kommer?

En detalj som är värd att tänka på när det gäller kundkontakter är att mejl håller på att försvinna i alla fall när det gäller hur man kommunicerar med ungdomar.

– Ungdomar använder inte mejl i dag. Det är sms eller chattar som gäller, säger Anders Tufvesson.

Möt kunden på nätet

När det gäller de sociala medierna gäller det att se dem som en kanal för kundsuppport.

– Om företaget finns på Twitter bara för att marknadsföra sig blir det helt fel. Det ska vara ett sätt att kommunicera med kunderna och svara på frågor.

Han menar att de fysiska butikerna har en ljus framtid, men det gäller för personalen att hålla sig uppdaterad inom sitt område.

– Om kunderna vet mer än butikspersonalen är det dags att tänka om, säger Anders Tufvesson.

Han menar – liksom Robert Karlsson på CashIT som vi skrev om i går – att näthandeln och de fysiska butikerna håller på att smälta ihop. De olika kanalerna förstärker varandra. Handlarna i city behöver alltså inte oroa sig, vare sig för näthandeln eller för de stora externa köpcentrumen.

Med kunskap, service och en attraktiv miljö kommer butikerna i stadskärnorna att slå ut de externa köpcentrumen, tror Anders Tufvesson.

– Framtidens fysiska butiker kommer vara kvar men inte där våra politiker vill ha dem. Samtidigt som ni skrev om hur butikerna blir mer digitala hade ni en artikel om att socialdemokraterna vill bygga fler butiker vid Eriksberg. Jag önskar att vi tittar mer på vad som händer i USA. Där lägger de ner shoppingcenter utanför centrum. Samma sak kommer att hända här.

Anders Tufvesson jobbar på Karlstadsföretaget Ninetech, som hjälper företag att ta fram nya digitala affärslösningar.

Efterliknar spel

Hans specialområde är så kallad gamification. Det handlar om att föra över logiken inom dataspelsvärlden till den verkliga världen. Det kan bland annat handla om att med olika typer av belöningar styra kundernas beteenden.

När Ica kommer med en rabattkupong på 25 kronor för att man handlat för en viss summa så tillfredsställer det en typ av spelare, den som vill ha uppmuntran i form av pengar. Men vetenskapliga undersökningar har kommit fram till att det finns fem olika spelartyper, berättar Anders Tufvesson.

– De andra fyra typerna är handlarna helt kassa på att möta, säger Anders Tufvesson.

Omnichannel

Kundens egna önskemål och beteende kommer att styra handeln mer framöver.

– Vi har länge jobbat med begreppet Omnichannel som utgår från kundens upplevelse. Du som kund väljer var och hur du vill köpa.

Han tar Skistar som exempel. Företaget som äger liftanläggningar har börjat sälja skidutrustning på nätet.

– Varför ska man inte kunna köpa skidor och pjäxor av samma företag som man bokar boende hos, och få sakerna levererade till stugan när man kommer?

En detalj som är värd att tänka på när det gäller kundkontakter är att mejl håller på att försvinna i alla fall när det gäller hur man kommunicerar med ungdomar.

– Ungdomar använder inte mejl i dag. Det är sms eller chattar som gäller, säger Anders Tufvesson.

Möt kunden på nätet

När det gäller de sociala medierna gäller det att se dem som en kanal för kundsuppport.

– Om företaget finns på Twitter bara för att marknadsföra sig blir det helt fel. Det ska vara ett sätt att kommunicera med kunderna och svara på frågor.