2015-04-08 17:14

2015-04-08 17:16

Värmlänning ny vd i Stampen-bolag

MEDIER: Gjorde internationell karriär på Metro

Mediekoncernen Stampen slår ihop de båda affärsområdena Stampen local media och Stampen media partner. Vd för det nya bolaget blir Johanna Öberg från Karlstad.

Johanna Öberg som växte upp i Skåre, Karlstad, fick för bara tre månader sedan jobbet som ny vd för Stampen media partner. Där skulle hon ansvara för tillväxt inom digitala medier, redaktionell marknadsföring, rörlig bild och andra tillväxtområden. Det dröjde dock inte särskilt länge innan nästa stora förändring kom. På onsdagen kom beskedet att Stampen local media och Stampen media partner blir ett gemensamt bolag och affärsområde inom Stampen, som är en av Sveriges största mediekoncerner. Johanna Öberg blir vd för det nya gemensamma affärsområdet, och hennes fokus kommer att ligga på att öka de digitala intäkterna.

– Vi ska skapa en struktur så att vi blir maximalt exponerade mot de nya intäktsslagen, samtidigt som vi vårdar den traditionella affären, som fortfarande är en viktig del av vår ekonomi. Vi ska också skapa så bra förutsättningar som möjligt för kunskapsöverföring internt, säger Johanna Öberg.

Omställningsprocessen mot digitalt innehåll som medierna går igenom har kommit långt inom Stampen, men Johanna Öberg vill öka genomslagskraften ännu mer.

– Det är framför allt i mobilen och webb-tv vi ökar intäkterna just nu. Vi ökar, men inte tillräckligt, säger hon.

Hon har haft det nya jobbet i bara cirka tre timmar när NWT når henne men hon kan ändå lova att helt nya produkter kommer att lanseras.

– Vi pratar om helt nya kringprodukter av hög kvalitet som kommer att intressera våra läsare.

Startade Metro i Västindien

Johanna Öberg kom till Stampen från Kinneviksgruppen och Metro International, där hon var global sälj- och marknadsdirektör när hon för några år sedan fick uppdraget att starta en ny Metro i Puerto Rico.

– Det var en helt ny affärsmodell i Puerto Rico och det gick otroligt bra. Vi blev nummer ett i räckvidd.

Tiden i Västindien gav viktiga erfarenheter av förändringsprocesser och nya affärsmodeller.

– Det finns nya spännande affärsmöjligheter, för dem som orkar hålla uppe tempot.

Lena Larsson lämnar vd-jobbet

Vd för Stampen local media var fram till sammanslagningen Lena Larsson, även hon från Karlstad, som nu i stället går in i bolagets styrelse.

Till tidningen Medievärlden säger Lena Larsson att hon inte har bestämt något just nu om sin framtid inom Stampen.

– Jag har inte bråttom att bestämma mig, säger hon till tidningen.

Martin Alsander, koncernchef på Stampen Media Group, säger att man vill ta tillvara den erfarenhet som Lena Larsson har.

– Genom att hon går in i Stampen local medias styrelse kan vi säkra det framgångsrika förändringsarbete hon påbörjat, säger han i ett pressmeddelande.

Johanna Öberg som växte upp i Skåre, Karlstad, fick för bara tre månader sedan jobbet som ny vd för Stampen media partner. Där skulle hon ansvara för tillväxt inom digitala medier, redaktionell marknadsföring, rörlig bild och andra tillväxtområden. Det dröjde dock inte särskilt länge innan nästa stora förändring kom. På onsdagen kom beskedet att Stampen local media och Stampen media partner blir ett gemensamt bolag och affärsområde inom Stampen, som är en av Sveriges största mediekoncerner. Johanna Öberg blir vd för det nya gemensamma affärsområdet, och hennes fokus kommer att ligga på att öka de digitala intäkterna.

– Vi ska skapa en struktur så att vi blir maximalt exponerade mot de nya intäktsslagen, samtidigt som vi vårdar den traditionella affären, som fortfarande är en viktig del av vår ekonomi. Vi ska också skapa så bra förutsättningar som möjligt för kunskapsöverföring internt, säger Johanna Öberg.

Omställningsprocessen mot digitalt innehåll som medierna går igenom har kommit långt inom Stampen, men Johanna Öberg vill öka genomslagskraften ännu mer.

– Det är framför allt i mobilen och webb-tv vi ökar intäkterna just nu. Vi ökar, men inte tillräckligt, säger hon.

Hon har haft det nya jobbet i bara cirka tre timmar när NWT når henne men hon kan ändå lova att helt nya produkter kommer att lanseras.

– Vi pratar om helt nya kringprodukter av hög kvalitet som kommer att intressera våra läsare.

Startade Metro i Västindien

Johanna Öberg kom till Stampen från Kinneviksgruppen och Metro International, där hon var global sälj- och marknadsdirektör när hon för några år sedan fick uppdraget att starta en ny Metro i Puerto Rico.

– Det var en helt ny affärsmodell i Puerto Rico och det gick otroligt bra. Vi blev nummer ett i räckvidd.

Tiden i Västindien gav viktiga erfarenheter av förändringsprocesser och nya affärsmodeller.

– Det finns nya spännande affärsmöjligheter, för dem som orkar hålla uppe tempot.

Lena Larsson lämnar vd-jobbet

Vd för Stampen local media var fram till sammanslagningen Lena Larsson, även hon från Karlstad, som nu i stället går in i bolagets styrelse.

Till tidningen Medievärlden säger Lena Larsson att hon inte har bestämt något just nu om sin framtid inom Stampen.

– Jag har inte bråttom att bestämma mig, säger hon till tidningen.

Martin Alsander, koncernchef på Stampen Media Group, säger att man vill ta tillvara den erfarenhet som Lena Larsson har.

– Genom att hon går in i Stampen local medias styrelse kan vi säkra det framgångsrika förändringsarbete hon påbörjat, säger han i ett pressmeddelande.