2015-03-20 11:11

2015-03-20 11:54

Stora värmländska reklamframgångar

MARKNADSFÖRING: Sticky beat och Ord & bild fick fina priser

Den värmländska reklambyrån Sticky beat hade en stor kväll i går. Då avgjordes Guldnyckeln, ett av Sveriges finaste reklampriser, på en gala i Globenannexet i Stockholm. Galans stora vinnare blev kampanjen ”Den roliga kön” för Liseberg. Bakom den prisade spel-appen ligger Sticky beat.

Guldnyckeln prisar Sveriges bästa direkt- och relationsmarknadsföring och bland de nominerade finns flera av Sveriges större reklam- och kommunikationsbyråer. I klassen kreativitet fick Göteborgsbyrån Shout brons och i kategorin underhållning fick samma byrå guld. Byrån blev också hela galans vinnare i och med att den fick priset Diamantnyckeln. Anledningen till alla dessa priser är kampanjen ”Den roliga kön” som Liseberg har köpt in för att göra köandet till åkattraktionen Helix lite roligare. En stor del av äran går därmed till värmlänningarna på Sticky beat som har utvecklat spelappen.

– Fantastiskt roligt, säger Henric Byström som projektledde arbetet med Helix på Sticky beat.

– Shout är Lisebergs reklambyrå och de kom till oss med en idé att göra en app. Vi vidareutvecklade idén och det blev en app där man spelar synkroniserat mot varann i kön till Helix. Den består av åtta minispel. Varje spel är bara tolv sekunder långt och en omgång är fem spel, så man spelar i en minut. Man rör på sig en del med överkroppen när man spelar, så det ser rätt kul ut när alla i kön rör sig på exakt samma sätt samtidigt. De korta, snabba spelen passar i kösituationen, det är fartfyllt och action, säger Henric Byström som jobbar på Sticky Beats Karlstadskontor. Byrån har kontor även i Torsby, där verksamheten startade en gång, i Stockholm och Oslo.

Helixappen vann priserna i konkurrens med kampanjer från stora reklamjättar som till exempel DDB i Stockholm.

Även Ord & bild fick pris

Men de värmländska framgångarna stannar inte där. Karlstadsbyrån Ord & bild i Karlstad fick brons i kategorin produktutveckling för kampanjen The Payback för Lindahls och Skånemejerier. Kampanjen kopplade ihop en teknisk lösning med den populära träningsappen Runkeeper som gjorde det möjligt att mäta och sedan belöna människors fysiska aktivitet med mera kvarg.

– Oerhört uppskattat och det tog Lindahls och Skånemejerier framåt på marknaden. Rejält, säger Peter Jansson Ling, vd på Ord & bild Reklambyrå i ett pressmeddelande.

Guldnyckeln prisar Sveriges bästa direkt- och relationsmarknadsföring och bland de nominerade finns flera av Sveriges större reklam- och kommunikationsbyråer. I klassen kreativitet fick Göteborgsbyrån Shout brons och i kategorin underhållning fick samma byrå guld. Byrån blev också hela galans vinnare i och med att den fick priset Diamantnyckeln. Anledningen till alla dessa priser är kampanjen ”Den roliga kön” som Liseberg har köpt in för att göra köandet till åkattraktionen Helix lite roligare. En stor del av äran går därmed till värmlänningarna på Sticky beat som har utvecklat spelappen.

– Fantastiskt roligt, säger Henric Byström som projektledde arbetet med Helix på Sticky beat.

– Shout är Lisebergs reklambyrå och de kom till oss med en idé att göra en app. Vi vidareutvecklade idén och det blev en app där man spelar synkroniserat mot varann i kön till Helix. Den består av åtta minispel. Varje spel är bara tolv sekunder långt och en omgång är fem spel, så man spelar i en minut. Man rör på sig en del med överkroppen när man spelar, så det ser rätt kul ut när alla i kön rör sig på exakt samma sätt samtidigt. De korta, snabba spelen passar i kösituationen, det är fartfyllt och action, säger Henric Byström som jobbar på Sticky Beats Karlstadskontor. Byrån har kontor även i Torsby, där verksamheten startade en gång, i Stockholm och Oslo.

Helixappen vann priserna i konkurrens med kampanjer från stora reklamjättar som till exempel DDB i Stockholm.

Även Ord & bild fick pris

Men de värmländska framgångarna stannar inte där. Karlstadsbyrån Ord & bild i Karlstad fick brons i kategorin produktutveckling för kampanjen The Payback för Lindahls och Skånemejerier. Kampanjen kopplade ihop en teknisk lösning med den populära träningsappen Runkeeper som gjorde det möjligt att mäta och sedan belöna människors fysiska aktivitet med mera kvarg.

– Oerhört uppskattat och det tog Lindahls och Skånemejerier framåt på marknaden. Rejält, säger Peter Jansson Ling, vd på Ord & bild Reklambyrå i ett pressmeddelande.