2015-02-21 06:00

2015-02-21 08:37

Designer från Hammarö gör internationell karriär med prins Carl Philip

STOCKHOLM: Flera stora försäljningssuccéer

Mediabevakningen var intensiv när det danska inredningsföretaget Stelton nyligen lanserade ”Stockholm”, en ny serie vaser och skålar designade av Bernadotte & Kylberg. Bakom designföretaget står kollegorna och goda vännerna prins Carl Philip och Oscar Kylberg från Hammarö.

Det är en fascinerande resa han beskriver, Oscar Kylberg. Från Hammarö via Saudiarabien, Monaco och tillbaka till Sverige och sedan en lång utflykt till Kina. Fulltankad med intryck från Kina reste han tillbaka till Stockholm. I dag spenderar han dagarna i sin ateljé på Strandvägen i Stockholm tillsammans med gode vännen och kollegan prins Carl Philip. Men Värmland har han aldrig riktigt lämnat, mentalt.

– Var jag än har bott har jag burit med mig det värmländska. Det är en glädje med det, ett lugn. Det finns en skön självdistans i Värmland som har vägrat lämna mig.

När Oscar pratar i telefon med någon från Värmland förändras hans dialekt, säger han, och blir mer värmländsk. Prinsen brukar skoja med honom när han har lagt på luren och säga saker som ”Det var ju jämt gôrbra, det!”.

– Det låter rätt kul när han försöker prata värmländska.

Oscar växte upp på Gunnarskär, i ett hus med strandtomt vilket gjorde det lätt att åka skridskor på Vänern på vintrarna. Annars bar han hockeytrunken till isrinkarna inte långt hemifrån. Hockey var ett stort intresse och efter spel i Hammarö HC fick han plats i Färjestad BK:s B-juniorer. I den klubben fanns redan hans far Fredrik Kylberg, mångårig FBK-läkare. Fredrik Kylberg var länge överläkare på kirurgen på Centralsjukhuset.

– När jag pratar med människor från Värmland är ofta den första kommentaren ”din pappa har räddat livet på mig”. Det är en rätt tacksam start på ett samtal.

Oscar följer med i vad som händer inom ishockeyn. Han är fortfarande FBK-supporter.

– Hardcore-supporter, säger han.

Gick på Lundsberg

Högstadiet gick han på internatskolan Lundsberg, och sedan blev det brittisk skola i Saudiarabien, dit familjen flyttade på grund av föräldrarnas jobb. Därefter blev det ny internatskola i Sverige, den här gången Sigtuna, och sedan vidare till ekonomistudier på universitet i Monaco.

– Jag satt på ekonomiföreläsningarna på universitetet och upptäckte att jag hellre ritade av lärarna än lyssnade på vad de sa. Det var då jag bestämde mig för att det var form och färg jag ville satsa på.

Innan han landade i designyrket gjorde han en utflykt till tv-världen.

– Jag drev en webbdesignbyrå i Halmstad tillsammans med Carl Bennet, men vi drabbades som många andra av IT-döden runt år 2000.

Under Halmstadstiden träffade han en programchef på MTV, Jonsered.

– Jag pitchade en idé för honom som byggde på en interaktiv tecknad såpa för webben. Det här var på modemtiden, ISDN-tiden. Det blev inget av med det men de jag träffade då skulle starta i Stockholm, och behövde en duktig kreatör. De anställda tog över min byrå i Halmstad och jag flyttade med till Stockholm.

Tv-mediet inspirerade Oscar, och han kom på en programidé som han lyckades sälja in i Kina. Formatet var en dokusåpa som handlade om shopping, ”Big time spender”, och blev en stor succé för det kinesiska tv-bolaget CETV. Under ett par år bodde Oscar i Kina.

– Det var ”the ride of my lifetime”. Helt galet. Vi flyttade runt till olika städer där vi spelade in, det var bilstaden, sidenstaden, pärlstaden och så vidare och överallt hade vi olika teman i programmet som kopplade till platsen. Det handlade om att utbilda konsumenter i vad som är kvalitet när man shoppar. Vi hade mellan 80 och 100 miljoner tittare på premiären.

Han umgicks bara med kinesiska vänner, han plåtade mycket och ritade mycket.

– Jag dammsög Kina på intryck.

Efter studier i grafisk design på Forsbergs i Stockholm tog sen designkarriären fart på allvar hemma i Sverige.

Genom gemensamma vänner lärde han känna prins Carl Philip, och de båda fann varandra direkt.

– Jag märkte att han hade en passion för design och uttryck. Han var en ”diamond in the rough”, hade en otrolig talang och stor referensram. Hade väldigt starka idéer men visste inte hur han skulle formulera dem. Det är kul att få vara med när någon hittar sin grej och dammluckorna öppnas.

Att arbeta med prinsen är inte annorlunda mot att jobba med vem som helst, menar Oscar. Tre–fyra dagar i veckan är de i ateljén på Strandvägen. Det är fullt fokus på jobb. Det hänger ingenting annat än teckningar och annat jobbmaterial på väggarna, de ritar, slår i böcker, lyssnar på musik och har skoj tillsammans. Och de bidrar lika mycket till slutresultatet.

– Det finns ingen prestige eller hyckleri mellan oss. Vi är skyldiga varandra total uppriktighet. Det handlar om respekt.

Det är stora kontraster mellan arbetet i studion och utanför. Att hantera fotografer och annan uppmärksamhet som prinsen drar till sig är något Oscar har lärt sig med tiden.

– Jag är rätt bra på att ducka.

”Han är alltid vänlig”

Oscar beskriver prinsen som en alltigenom snäll person.

– Omtänksamhet är hans starkaste karaktärsdrag. Om någon kommer fram för att få en autograf eller ta bilder är han alltid vänlig. Han kan även säga nej på ett vänligt sätt.

Att prinsen ger en hel del gratis publicitet åt deras gemensamma företag hycklar han inte med.

– Det är klart att han är en ”dörröppnare”. Men det är ett tveeggat svärd, skulle vi göra något dåligt skulle det komma ut snabbt.

Som det är nu behöver företaget inte anstränga sig för att få publicitet. Deras pr-byrå har den något paradoxala uppgiften att hålla tillbaka trycket från medierna.

– Ja, lite så är det faktiskt. Vi ger väldigt få intervjuer, och bara tillsammans. Det här är ett undantag – men det är bara för att du kommer från Värmland, säger han med ett leende.

Bernadotte & Kylberg har i första hand valt att jobba med klassiska svenska varumärken. Samarbetet med porslinsfabriken Gustavsberg resulterade i ”Svenska djur”, en serie skålrikar – ett mellanting mellan skål och djup tallrik – med djurtema.

– Gustavsberg är ett progressivt och roligt företag. Vi ville ta tillbaka humorn lite och ritade djur. Det blev skulpturalt, tredimensionellt.

Serien som lanserades under stor mediebevakning på NK-varuhuset i Stockholm har blivit en stor framgång.

Skidjackorna A-One var hett eftertraktade på 80-talet. Svenska OS-truppen i Lake Placid 1980 bar dem, så det klassiska och svenska fanns där. När märket skulle återupplivas var det en ”relaunch” som Oscar och prinsen kände att de kunde vara med på och stå för. Resultatet blev en serie lätta dunjackor med vertikala dunpaneler, vilket bröt mot den allmänna dunjackstrenden med horisontella linjer. Jackorna kom ut under 2014 och säljs på MQ.

Försäljningsrekord

I höstas lanserade Åhléns textilkollektionen ”Design by Bernadotte & Kylberg” som består av mattor, kuddar, plädar, handdukar och bäddtextil. Oscar glömmer aldrig dagen då kollektionen skulle lanseras.

– Jag och Carl Philip hade varit i ateljén på Sveavägen och sedan gjorde vi ”the walk” mot Åhléns. När vi kom fram kände jag mig som den där killen i filmen ”Notting hill” som står i kalsongerna och öppnar dörren och det är en massa fotografer som smäller blixtar i ansiktet på honom. Det var hjärtattacksnivå på det, och det var en enorm glädje. Personalen hade verkligen lyckats med presentationen, det var stort och mäktigt.

– Det är speciellt med Åhléns, det är liksom en del av den svenska folksjälen. Du kommer väl ihåg Epa-varuhuset i Karlstad?

Han var spänd på hur det skulle gå.

– Det är skillnad att designa handdukar mot att göra en stor ”center piece” för 25 000 kronor. Det är svårare att lyckas med en billigare vardagssak som folk bara köper om de verkligen tycker om den.

Serien som har sålts på 77 Åhlénsvaruhus har slagit alla försäljningsrekord.

– Vi hade sagt att vi skulle utvärdera efter sex veckor. Efter en vecka var allt slut. De lade en ny order direkt för att ha något till julhandeln.

Mönstret på Åhléntextilierna är en bearbetad variant av ett mönster som Bernadotte & Kylberg tog fram för ett välgörenhetsprojekt för Childhood Foundation, som drottningen står bakom. Uppdraget var att göra mattor som skulle auktioneras ut på Bukowskis.

– Childhood är ju som en fallskärm för de utsatta barnen. Det var så vi kom på det. Vi frågade ÖB om inte försvaret hade några gamla fallskärmar någonstans som vi kunde få.

Det hade de. Resultatet är en matta gjord av utrangerade sidenfallskärmar med namnet ”Middle of nowhere”. Mönstret blev sedan vidareutvecklat till nya mönsterbilder som kommer att vidareutvecklas kontinuerligt under de två år som samarbetet med Åhléns gäller.

Nu är det fullt fokus på den nya serien ”Stockholm”, skålar och vaser för det danska företaget Stelton.

Världslansering

Katalogerna har tryckts i 70 000 exemplar och serien kommer att säljas i hela världen.

Vad Stelton-samarbetet kommer att betyda för företagets framtid är svårt att säga. Men han och prinsen har inga planer på att börja anställa medarbetare.

– Vi har inte bråttom. Vi jobbar långsiktigt. Det viktigaste är att det är vi som gör grejerna. Det kommer aldrig att sitta 25 formgivare hos oss. Vi kan tänka oss att ta in elever och samarbeta med skolor kanske, men det ska vara vi som gör designen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är en fascinerande resa han beskriver, Oscar Kylberg. Från Hammarö via Saudiarabien, Monaco och tillbaka till Sverige och sedan en lång utflykt till Kina. Fulltankad med intryck från Kina reste han tillbaka till Stockholm. I dag spenderar han dagarna i sin ateljé på Strandvägen i Stockholm tillsammans med gode vännen och kollegan prins Carl Philip. Men Värmland har han aldrig riktigt lämnat, mentalt.

– Var jag än har bott har jag burit med mig det värmländska. Det är en glädje med det, ett lugn. Det finns en skön självdistans i Värmland som har vägrat lämna mig.

När Oscar pratar i telefon med någon från Värmland förändras hans dialekt, säger han, och blir mer värmländsk. Prinsen brukar skoja med honom när han har lagt på luren och säga saker som ”Det var ju jämt gôrbra, det!”.

– Det låter rätt kul när han försöker prata värmländska.

Oscar växte upp på Gunnarskär, i ett hus med strandtomt vilket gjorde det lätt att åka skridskor på Vänern på vintrarna. Annars bar han hockeytrunken till isrinkarna inte långt hemifrån. Hockey var ett stort intresse och efter spel i Hammarö HC fick han plats i Färjestad BK:s B-juniorer. I den klubben fanns redan hans far Fredrik Kylberg, mångårig FBK-läkare. Fredrik Kylberg var länge överläkare på kirurgen på Centralsjukhuset.

– När jag pratar med människor från Värmland är ofta den första kommentaren ”din pappa har räddat livet på mig”. Det är en rätt tacksam start på ett samtal.

Oscar följer med i vad som händer inom ishockeyn. Han är fortfarande FBK-supporter.

– Hardcore-supporter, säger han.

Gick på Lundsberg

Högstadiet gick han på internatskolan Lundsberg, och sedan blev det brittisk skola i Saudiarabien, dit familjen flyttade på grund av föräldrarnas jobb. Därefter blev det ny internatskola i Sverige, den här gången Sigtuna, och sedan vidare till ekonomistudier på universitet i Monaco.

– Jag satt på ekonomiföreläsningarna på universitetet och upptäckte att jag hellre ritade av lärarna än lyssnade på vad de sa. Det var då jag bestämde mig för att det var form och färg jag ville satsa på.

Innan han landade i designyrket gjorde han en utflykt till tv-världen.

– Jag drev en webbdesignbyrå i Halmstad tillsammans med Carl Bennet, men vi drabbades som många andra av IT-döden runt år 2000.

Under Halmstadstiden träffade han en programchef på MTV, Jonsered.

– Jag pitchade en idé för honom som byggde på en interaktiv tecknad såpa för webben. Det här var på modemtiden, ISDN-tiden. Det blev inget av med det men de jag träffade då skulle starta i Stockholm, och behövde en duktig kreatör. De anställda tog över min byrå i Halmstad och jag flyttade med till Stockholm.

Tv-mediet inspirerade Oscar, och han kom på en programidé som han lyckades sälja in i Kina. Formatet var en dokusåpa som handlade om shopping, ”Big time spender”, och blev en stor succé för det kinesiska tv-bolaget CETV. Under ett par år bodde Oscar i Kina.

– Det var ”the ride of my lifetime”. Helt galet. Vi flyttade runt till olika städer där vi spelade in, det var bilstaden, sidenstaden, pärlstaden och så vidare och överallt hade vi olika teman i programmet som kopplade till platsen. Det handlade om att utbilda konsumenter i vad som är kvalitet när man shoppar. Vi hade mellan 80 och 100 miljoner tittare på premiären.

Han umgicks bara med kinesiska vänner, han plåtade mycket och ritade mycket.

– Jag dammsög Kina på intryck.

Efter studier i grafisk design på Forsbergs i Stockholm tog sen designkarriären fart på allvar hemma i Sverige.

Genom gemensamma vänner lärde han känna prins Carl Philip, och de båda fann varandra direkt.

– Jag märkte att han hade en passion för design och uttryck. Han var en ”diamond in the rough”, hade en otrolig talang och stor referensram. Hade väldigt starka idéer men visste inte hur han skulle formulera dem. Det är kul att få vara med när någon hittar sin grej och dammluckorna öppnas.

Att arbeta med prinsen är inte annorlunda mot att jobba med vem som helst, menar Oscar. Tre–fyra dagar i veckan är de i ateljén på Strandvägen. Det är fullt fokus på jobb. Det hänger ingenting annat än teckningar och annat jobbmaterial på väggarna, de ritar, slår i böcker, lyssnar på musik och har skoj tillsammans. Och de bidrar lika mycket till slutresultatet.

– Det finns ingen prestige eller hyckleri mellan oss. Vi är skyldiga varandra total uppriktighet. Det handlar om respekt.

Det är stora kontraster mellan arbetet i studion och utanför. Att hantera fotografer och annan uppmärksamhet som prinsen drar till sig är något Oscar har lärt sig med tiden.

– Jag är rätt bra på att ducka.

”Han är alltid vänlig”

Oscar beskriver prinsen som en alltigenom snäll person.

– Omtänksamhet är hans starkaste karaktärsdrag. Om någon kommer fram för att få en autograf eller ta bilder är han alltid vänlig. Han kan även säga nej på ett vänligt sätt.

Att prinsen ger en hel del gratis publicitet åt deras gemensamma företag hycklar han inte med.

– Det är klart att han är en ”dörröppnare”. Men det är ett tveeggat svärd, skulle vi göra något dåligt skulle det komma ut snabbt.

Som det är nu behöver företaget inte anstränga sig för att få publicitet. Deras pr-byrå har den något paradoxala uppgiften att hålla tillbaka trycket från medierna.

– Ja, lite så är det faktiskt. Vi ger väldigt få intervjuer, och bara tillsammans. Det här är ett undantag – men det är bara för att du kommer från Värmland, säger han med ett leende.

Bernadotte & Kylberg har i första hand valt att jobba med klassiska svenska varumärken. Samarbetet med porslinsfabriken Gustavsberg resulterade i ”Svenska djur”, en serie skålrikar – ett mellanting mellan skål och djup tallrik – med djurtema.

– Gustavsberg är ett progressivt och roligt företag. Vi ville ta tillbaka humorn lite och ritade djur. Det blev skulpturalt, tredimensionellt.

Serien som lanserades under stor mediebevakning på NK-varuhuset i Stockholm har blivit en stor framgång.

Skidjackorna A-One var hett eftertraktade på 80-talet. Svenska OS-truppen i Lake Placid 1980 bar dem, så det klassiska och svenska fanns där. När märket skulle återupplivas var det en ”relaunch” som Oscar och prinsen kände att de kunde vara med på och stå för. Resultatet blev en serie lätta dunjackor med vertikala dunpaneler, vilket bröt mot den allmänna dunjackstrenden med horisontella linjer. Jackorna kom ut under 2014 och säljs på MQ.

Försäljningsrekord

I höstas lanserade Åhléns textilkollektionen ”Design by Bernadotte & Kylberg” som består av mattor, kuddar, plädar, handdukar och bäddtextil. Oscar glömmer aldrig dagen då kollektionen skulle lanseras.

– Jag och Carl Philip hade varit i ateljén på Sveavägen och sedan gjorde vi ”the walk” mot Åhléns. När vi kom fram kände jag mig som den där killen i filmen ”Notting hill” som står i kalsongerna och öppnar dörren och det är en massa fotografer som smäller blixtar i ansiktet på honom. Det var hjärtattacksnivå på det, och det var en enorm glädje. Personalen hade verkligen lyckats med presentationen, det var stort och mäktigt.

– Det är speciellt med Åhléns, det är liksom en del av den svenska folksjälen. Du kommer väl ihåg Epa-varuhuset i Karlstad?

Han var spänd på hur det skulle gå.

– Det är skillnad att designa handdukar mot att göra en stor ”center piece” för 25 000 kronor. Det är svårare att lyckas med en billigare vardagssak som folk bara köper om de verkligen tycker om den.

Serien som har sålts på 77 Åhlénsvaruhus har slagit alla försäljningsrekord.

– Vi hade sagt att vi skulle utvärdera efter sex veckor. Efter en vecka var allt slut. De lade en ny order direkt för att ha något till julhandeln.

Mönstret på Åhléntextilierna är en bearbetad variant av ett mönster som Bernadotte & Kylberg tog fram för ett välgörenhetsprojekt för Childhood Foundation, som drottningen står bakom. Uppdraget var att göra mattor som skulle auktioneras ut på Bukowskis.

– Childhood är ju som en fallskärm för de utsatta barnen. Det var så vi kom på det. Vi frågade ÖB om inte försvaret hade några gamla fallskärmar någonstans som vi kunde få.

Det hade de. Resultatet är en matta gjord av utrangerade sidenfallskärmar med namnet ”Middle of nowhere”. Mönstret blev sedan vidareutvecklat till nya mönsterbilder som kommer att vidareutvecklas kontinuerligt under de två år som samarbetet med Åhléns gäller.

Nu är det fullt fokus på den nya serien ”Stockholm”, skålar och vaser för det danska företaget Stelton.

Världslansering

Katalogerna har tryckts i 70 000 exemplar och serien kommer att säljas i hela världen.

Vad Stelton-samarbetet kommer att betyda för företagets framtid är svårt att säga. Men han och prinsen har inga planer på att börja anställa medarbetare.

– Vi har inte bråttom. Vi jobbar långsiktigt. Det viktigaste är att det är vi som gör grejerna. Det kommer aldrig att sitta 25 formgivare hos oss. Vi kan tänka oss att ta in elever och samarbeta med skolor kanske, men det ska vara vi som gör designen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oscar Kylberg

Ålder: 42

Bor: Våning i Vasastan, Stockholm

Familj: Förlovad med sambon Maria Nilsson, som snart startar eget företag. Sonen Walther, 20 månader.

Pappa Fredrik Kylberg, Stockholm. Pensionerad kirurg, tidigare överläkare Centralsjukhuset i Karlstad

Mamma Anne-Marie, Stockholm. Pensionerad sjukgymnast, byggde upp sjukgymnastikverksamheten på Centralsjukhuset i Karlstad.

Tre bröder: Rickard, Stockholm. Designer, grundade designbyrån Blink som bland annat gjort jobb för Abbamuseet.

Jonas, Grosetto i Italien

Andreas, Kristinehamn.

Intressen utanför jobbet: Jakt (”en passion”) och porträttmåleri. Har haft egna konstutställningar och bland annat målat fem bilder som Ikea köpte och sålde i varuhus i hela världen år 2004.