2015-02-05 06:00

2015-02-05 06:00

Se till att ha kul – även när det går dåligt

KRÖNIKA

Får man ha kul på jobbet även när det går dåligt för företaget? Finns det en glädjekultur eller en surdegskultur på ditt jobb?

På många arbetsplatser är det inte riktigt tillåtet att ha kul. Arbetet tas på väldigt stort allvar och att ha kul känns inte riktigt seriöst.

Många av er har liksom jag erfarenhet av teamkänslan som finns i idrotten. Att spela i ett lag har präglat mig, både som människa och som ledare. Man blir en del av ett team, eller inte. Det finns människor som aldrig riktigt hittar sin roll i laget och hamnar lite utanför, och i många fall leder det till att man slutar. Precis som det kan bli på jobbet när man inte kommer in och får vara en del av gemenskapen.

Det jag tar med från lagidrotten är framför allt - Glädjen! Jag har haft förmånen att spela i flera lag där vi haft otroligt roligt tillsammans. Det går inte att underskatta den kraft glädje och gemenskap skapar. En kraft som gör att man tillsammans kan glädjas över vinster, men som även gör att man tillsammans kan knyta näven och gå vidare när man förlorar.

Som ledare och chef uppskattar jag det helt fantastiska team jag har förmånen att jobba tillsammans med idag. De utmanar varandra, utmanar mig, och de kommer alltid till jobbet med inställningen att alla ska vara med, alla ska trivas på jobbet och att vi alla tillsammans har ett ansvar för arbetsglädjen.

Arbetsglädje skapas nämligen inte av sig självt, det krävs både ansträngning och vilja. Ibland behöver man öva på att ha roligt. I vårt team gör vi roliga saker ihop, är lite galna ibland, gör bort oss, skrattar och gråter tillsammans. Vi har kul både i med- och motgång i låg- och högkonjunktur.

För det är så klart lätt att ha kul när det går bra, men det fina med arbetsglädje är att den även hjälper oss när vi behöver den som mest, när det känns motigt och tufft. Samtidigt visar forskning att arbetsglädje skapar goda resultat, och för de flesta företag handlar det ju trots allt till syvende och sist om att vara lönsamma. Så min uppmaning är: Trotsa konjunkturen, våga ha kul på jobbet och skratta er till ökad lönsamhet!

På många arbetsplatser är det inte riktigt tillåtet att ha kul. Arbetet tas på väldigt stort allvar och att ha kul känns inte riktigt seriöst.

Många av er har liksom jag erfarenhet av teamkänslan som finns i idrotten. Att spela i ett lag har präglat mig, både som människa och som ledare. Man blir en del av ett team, eller inte. Det finns människor som aldrig riktigt hittar sin roll i laget och hamnar lite utanför, och i många fall leder det till att man slutar. Precis som det kan bli på jobbet när man inte kommer in och får vara en del av gemenskapen.

Det jag tar med från lagidrotten är framför allt - Glädjen! Jag har haft förmånen att spela i flera lag där vi haft otroligt roligt tillsammans. Det går inte att underskatta den kraft glädje och gemenskap skapar. En kraft som gör att man tillsammans kan glädjas över vinster, men som även gör att man tillsammans kan knyta näven och gå vidare när man förlorar.

Som ledare och chef uppskattar jag det helt fantastiska team jag har förmånen att jobba tillsammans med idag. De utmanar varandra, utmanar mig, och de kommer alltid till jobbet med inställningen att alla ska vara med, alla ska trivas på jobbet och att vi alla tillsammans har ett ansvar för arbetsglädjen.

Arbetsglädje skapas nämligen inte av sig självt, det krävs både ansträngning och vilja. Ibland behöver man öva på att ha roligt. I vårt team gör vi roliga saker ihop, är lite galna ibland, gör bort oss, skrattar och gråter tillsammans. Vi har kul både i med- och motgång i låg- och högkonjunktur.

För det är så klart lätt att ha kul när det går bra, men det fina med arbetsglädje är att den även hjälper oss när vi behöver den som mest, när det känns motigt och tufft. Samtidigt visar forskning att arbetsglädje skapar goda resultat, och för de flesta företag handlar det ju trots allt till syvende och sist om att vara lönsamma. Så min uppmaning är: Trotsa konjunkturen, våga ha kul på jobbet och skratta er till ökad lönsamhet!

  • OVE SPIIK, Kontorschef/Branch manager Adecco