2015-01-16 06:00

2015-01-23 07:42

Status förändras

KRÖNIKA

Status har påverkat människors konsumtion ända sedan Hedenhös. En gång i tiden var boskap, stor gård och ännu större mage symboler som gav status. Från 60-talet och framåt har status förknippats med attribut som vräkig bil, solbränna, stora bröst eller muskler. Stor är alltså ett tema som hängt i. Men tiderna förändras.

De symboler som tidigare gett status ändras idag allt snabbare när människor delar tankar och känslor online i parti och minut. Numer bidrar även inflytelserika bloggare till att snabbt förändra statusdriven konsumtion.


Ta bara en sådan grej som rökning. Från att ha ansetts som ett tecken på coolhet är det idag något som förknippas med oförmåga att styra eget beteende. Rökning har aldrig haft så låg status som nu. En annan sak som haft hög status men är på väg ned är solbränna, knappt någon skaffar tio-kort på solarium idag. Lite mer moderna statussymboler som hur många vänner/likes någon har på Facebook börjar alltmer tas med en gäspning.

Alla människor är intresserade av status men status är olika för olika grupper. För en miljöaktivist kan status vara att inte äga bil och för en hårdrockare att ha varit på många livespelningar, och så vidare.


Forskning visar att en generell statustrend idag är exponerad välvilja. Det handlar om att man på olika sätt offrar sig för andra och att man gör det synligt. Ett exempel är att köpa något miljövänligt, till högre pris, och på så vis signalera att man har råd att värna om miljö. Det är status att visa att man bryr sig om men det förutsätter att det är synligt för andra. Det är med andra ord inte så många som köper miljövänliga tvättmaskiner, eftersom andra sällan ser dem. Att Konsum Värmland skänker frukost till uteliggare är ett exempel på exponerad välvilja. Att donera pengar till välgörande ändamål och dela det på Facebook ett annat. Vi kommer få se mer av exponerad välvilja under 2015 och som vanligt när det gäller status så kommer det ena beteendet snart övertrumfa det andra och så småningom gå över gränsen för det förnuftiga. Och när statustrenden blivit alltför vanlig kommer den så sakteliga försvinna och ersättas av en annan.

De symboler som tidigare gett status ändras idag allt snabbare när människor delar tankar och känslor online i parti och minut. Numer bidrar även inflytelserika bloggare till att snabbt förändra statusdriven konsumtion.


Ta bara en sådan grej som rökning. Från att ha ansetts som ett tecken på coolhet är det idag något som förknippas med oförmåga att styra eget beteende. Rökning har aldrig haft så låg status som nu. En annan sak som haft hög status men är på väg ned är solbränna, knappt någon skaffar tio-kort på solarium idag. Lite mer moderna statussymboler som hur många vänner/likes någon har på Facebook börjar alltmer tas med en gäspning.

Alla människor är intresserade av status men status är olika för olika grupper. För en miljöaktivist kan status vara att inte äga bil och för en hårdrockare att ha varit på många livespelningar, och så vidare.


Forskning visar att en generell statustrend idag är exponerad välvilja. Det handlar om att man på olika sätt offrar sig för andra och att man gör det synligt. Ett exempel är att köpa något miljövänligt, till högre pris, och på så vis signalera att man har råd att värna om miljö. Det är status att visa att man bryr sig om men det förutsätter att det är synligt för andra. Det är med andra ord inte så många som köper miljövänliga tvättmaskiner, eftersom andra sällan ser dem. Att Konsum Värmland skänker frukost till uteliggare är ett exempel på exponerad välvilja. Att donera pengar till välgörande ändamål och dela det på Facebook ett annat. Vi kommer få se mer av exponerad välvilja under 2015 och som vanligt när det gäller status så kommer det ena beteendet snart övertrumfa det andra och så småningom gå över gränsen för det förnuftiga. Och när statustrenden blivit alltför vanlig kommer den så sakteliga försvinna och ersättas av en annan.