2015-01-13 06:00

2015-01-20 23:15

Sportbutiker upphör – trots ökat träningsintresse

KARLSTAD: Andra på ett halvår som försvinner

Först Team Sportia i Mitticity. Och nu Intersport i Bergviks köpcentrum.
Två stora sportaffärer i Karlstad kommer ha upphört – på bara ett halvår.
Samtidigt som intresset för träning växer.

Team Sportia flyttade ut ur Mitticity i höstas. Ägaren Anders Petersson meddelade att han i stället satsar på sin andra butik i Karlstad.

– Det är svårt att hålla fokus på två butiker när marknaden ser ut som den gör. Jag tog det här beslutet för ett år sedan, det har vuxit fram, sa han till NWT i somras.

Nu står det klart att ytterligare en stor sportbutik lägger ner. På måndagen började utförsäljningen i Intersportbutiken i Bergviks köpcentrum. Ägaren vill i nuläget inte kommentera orsaken.

Men hur går då sporthandelsbranschen?

Enligt analysföretaget HUI research ökade omsättningen under perioden januari till november förra året med 1,4 procent. Det är sämre än detaljhandeln i stort.

Framför allt var hösten och vintern en dålig period för branschen.

– Det var tre minusmånader. Vädret har stor effekt på sport-, kläd- och skohandeln. Försäljningen av varma kläder och vinterutrustning har varit dålig, säger Lena Larsson, vd för HUI research.

Hård konkurrens

Sett ur ett längre perspektiv har dock sporthandeln varit en vinnarbransch. Den gick till och med bra under finanskrisen.

Men konkurrensen är tuff. Nätbutiker växer samtidigt som nya stora kedjor, som XXL, har etablerat sig på den svenska marknaden.

En annan trend är nischade butiker. I Karlstad har till exempel specialbutiker för löpning och skidåkning samt innebandy öppnat de senaste åren.

Bra år i sikte

Om 2014 var ett sämre år blir 2015 bättre för sporthandlarna, spår HUI research.

– Prognosen för sport- och fritidshandeln ligger på en ökning med 3 procent. Vi tror att hela sällanköpshandeln kommer att gå bra. Hushållen är optimistiska och det mesta talar för en ökad konsumtion, säger Lena Larsson.

Ett ökat intresse för träning är så klart också ett plus.

– Vi har även en stark hälso- och träningstrend i Sverige, och vi ser inget stopp på den. Det talar också för en ökning.

Team Sportia flyttade ut ur Mitticity i höstas. Ägaren Anders Petersson meddelade att han i stället satsar på sin andra butik i Karlstad.

– Det är svårt att hålla fokus på två butiker när marknaden ser ut som den gör. Jag tog det här beslutet för ett år sedan, det har vuxit fram, sa han till NWT i somras.

Nu står det klart att ytterligare en stor sportbutik lägger ner. På måndagen började utförsäljningen i Intersportbutiken i Bergviks köpcentrum. Ägaren vill i nuläget inte kommentera orsaken.

Men hur går då sporthandelsbranschen?

Enligt analysföretaget HUI research ökade omsättningen under perioden januari till november förra året med 1,4 procent. Det är sämre än detaljhandeln i stort.

Framför allt var hösten och vintern en dålig period för branschen.

– Det var tre minusmånader. Vädret har stor effekt på sport-, kläd- och skohandeln. Försäljningen av varma kläder och vinterutrustning har varit dålig, säger Lena Larsson, vd för HUI research.

Hård konkurrens

Sett ur ett längre perspektiv har dock sporthandeln varit en vinnarbransch. Den gick till och med bra under finanskrisen.

Men konkurrensen är tuff. Nätbutiker växer samtidigt som nya stora kedjor, som XXL, har etablerat sig på den svenska marknaden.

En annan trend är nischade butiker. I Karlstad har till exempel specialbutiker för löpning och skidåkning samt innebandy öppnat de senaste åren.

Bra år i sikte

Om 2014 var ett sämre år blir 2015 bättre för sporthandlarna, spår HUI research.

– Prognosen för sport- och fritidshandeln ligger på en ökning med 3 procent. Vi tror att hela sällanköpshandeln kommer att gå bra. Hushållen är optimistiska och det mesta talar för en ökad konsumtion, säger Lena Larsson.

Ett ökat intresse för träning är så klart också ett plus.

– Vi har även en stark hälso- och träningstrend i Sverige, och vi ser inget stopp på den. Det talar också för en ökning.