2014-12-18 06:00

2015-01-20 23:11

Spelappen som alla vill ha

KARLSTAD: Gustavs shoppingidé har slagit över hela Sverige

Från början hade Gustav Johansson tänkt sig att Ica Games skulle vara en spelapp enbart för hans butik i Välsviken. Nu har den laddats ner över 40 000 gånger och ligger etta på spellistan på App store i Sverige.
– Det hade jag aldrig kunnat tänka mig när jag fick idén.

Gustav Johansson eller Ica-Gustav som han kallas är känd för sina kreativa marknadsföringsidéer. Han har bland annat byggt en jättelik snögubbe och har en julgran med enorma kulor i.

Nu har han slagit till igen. Med spelappen Ica Games som har utvecklats av Värmlandsbaserade bolaget Sticky Beat.

– Jag ville erbjuda mina kunder någonting annorlunda. Då kom jag på idén att de skulle få ladda ner en app med olika spel där de fick högre och högre rabatt på varor ju bättre resultat de fick, berättar Gustav Johansson.

10 000 per dag

Ica Games släpptes utan någon reklam i förra veckan, men trots det har appen blivit en enorm succé. Inte bara i Karlstad utan i hela landet.

– Ja, det är fantastiskt. Till och med i dag har den laddats ner över 40 000 gånger och nu ligger den etta på spellistan på App store och trea totalt där efter även ha varit etta där. Nedladdningarna ökar med ungefär 10 000 per dag och så här långt har den spelats hela 779 000 gånger, säger en överrumplad Gustav Johansson.

Problemet är dock att rabattkupongerna man vinner i spelen bara kan lämnas in i butiken i Välsviken i Karlstad.

– Därför diskuterar vi just nu med Ica centralt om att göra om appen så att rabatterna gäller för fler Ica-butiker. Ingenting är dock klart än, säger Gustav Johansson.

Hos Sticky Beat är man förstås väldigt nöjda med den stora framgången.

– Vi är glada och stolta. Jag tror framgången beror på att vi har gjort tre välgjorda spel som folk gillar i välkända spelmiljöer. Dessutom är det lite unikt att spelarna belönas med riktiga rabatter, säger Henric Byström, projektledare på Sticky Beat.

Gustav Johansson eller Ica-Gustav som han kallas är känd för sina kreativa marknadsföringsidéer. Han har bland annat byggt en jättelik snögubbe och har en julgran med enorma kulor i.

Nu har han slagit till igen. Med spelappen Ica Games som har utvecklats av Värmlandsbaserade bolaget Sticky Beat.

– Jag ville erbjuda mina kunder någonting annorlunda. Då kom jag på idén att de skulle få ladda ner en app med olika spel där de fick högre och högre rabatt på varor ju bättre resultat de fick, berättar Gustav Johansson.

10 000 per dag

Ica Games släpptes utan någon reklam i förra veckan, men trots det har appen blivit en enorm succé. Inte bara i Karlstad utan i hela landet.

– Ja, det är fantastiskt. Till och med i dag har den laddats ner över 40 000 gånger och nu ligger den etta på spellistan på App store och trea totalt där efter även ha varit etta där. Nedladdningarna ökar med ungefär 10 000 per dag och så här långt har den spelats hela 779 000 gånger, säger en överrumplad Gustav Johansson.

Problemet är dock att rabattkupongerna man vinner i spelen bara kan lämnas in i butiken i Välsviken i Karlstad.

– Därför diskuterar vi just nu med Ica centralt om att göra om appen så att rabatterna gäller för fler Ica-butiker. Ingenting är dock klart än, säger Gustav Johansson.

Hos Sticky Beat är man förstås väldigt nöjda med den stora framgången.

– Vi är glada och stolta. Jag tror framgången beror på att vi har gjort tre välgjorda spel som folk gillar i välkända spelmiljöer. Dessutom är det lite unikt att spelarna belönas med riktiga rabatter, säger Henric Byström, projektledare på Sticky Beat.