2014-12-17 17:28

2015-01-20 23:11

Snart avgörs Cabbys framtid

KRISTINEHAMN: Ackordsförhandling i Värmlands tingsrätt

Om en månad avgörs framtiden för husvagnstillverkaren Cabby i Kristinehamn.
Då ska bolagets fordringsägare ta ställning till den ackordsplan som är inlämnad till Värmlands tingsrätt.

Rekonstruktören, advokat Henrik Nilsson, har sedan i våras jobbat för att hitta en lösning för Cabby, husvagnstillverkaren som i februari begärdes i konkurs av en leverantör.

Begäran drogs senare tillbaka, och i stället fick Värmlands tingsrätt in en ansökan om företagsrekonstruktion.

Den 14 januari ska en ackordsförhandling hållas. Den går ut på att oprioriterade fordringsägare, som leverantörer, får nöja sig med 25 procent av de krav de har på Cabby.

– För att få igenom förslaget måste 75 procent av fordringsägarna rösta för det. Som vi bedömer det kommer vi att uppnå det som krävs, säger Henrik Nilsson.

Ingen lagerhållning

Om ackordsförslaget går igenom ska fordringsägarna få sina pengar inom ett år.

Vad talar för att det går att göra verksamheten lönsam nu?

– Man har blivit av med gamla surdegar. När rekonstruktionen gick igenom hade man 1 200 husvagnar i lager, nu har man inga. Det man producerar säljer man. Ett stort skäl till att det blev som det blev var att så mycket pengar var bundet i lagret.

– Dessutom har man anpassat kostymen för mindre volymer. Förutsättningarna för företaget har förändrats dramatiskt.

Under året har man gjort en stor genomgång och tittat på olika affärsmodeller.

– Vi bedömer att företaget är livskraftigt och har förutsättningar för att överleva, säger Henrik Nilsson.

Rekonstruktören, advokat Henrik Nilsson, har sedan i våras jobbat för att hitta en lösning för Cabby, husvagnstillverkaren som i februari begärdes i konkurs av en leverantör.

Begäran drogs senare tillbaka, och i stället fick Värmlands tingsrätt in en ansökan om företagsrekonstruktion.

Den 14 januari ska en ackordsförhandling hållas. Den går ut på att oprioriterade fordringsägare, som leverantörer, får nöja sig med 25 procent av de krav de har på Cabby.

– För att få igenom förslaget måste 75 procent av fordringsägarna rösta för det. Som vi bedömer det kommer vi att uppnå det som krävs, säger Henrik Nilsson.

Ingen lagerhållning

Om ackordsförslaget går igenom ska fordringsägarna få sina pengar inom ett år.

Vad talar för att det går att göra verksamheten lönsam nu?

– Man har blivit av med gamla surdegar. När rekonstruktionen gick igenom hade man 1 200 husvagnar i lager, nu har man inga. Det man producerar säljer man. Ett stort skäl till att det blev som det blev var att så mycket pengar var bundet i lagret.

– Dessutom har man anpassat kostymen för mindre volymer. Förutsättningarna för företaget har förändrats dramatiskt.

Under året har man gjort en stor genomgång och tittat på olika affärsmodeller.

– Vi bedömer att företaget är livskraftigt och har förutsättningar för att överleva, säger Henrik Nilsson.