2014-12-16 13:36

2015-01-20 23:11

Det började i en källare i Säffle

KARLSTAD: Högtalarsystemet - en världssensation

Redan som riktigt ung i Säffle handlade det om musik och ljudteknik för Fredrik Gunnarsson. Nu har han lagt grunden till ett helt nytt högtalarsystem, som experter på området kallar för en världssensation. Produkten kommer att väcka stor uppmärksamhet på konsumentmässan för elektronik i Las Vegas, USA, i början på januari nästa år.
- Äntligen är vi framme då vi kan säga att högtalarsystemet blev vad vi hoppades på. Nu kan vi erövra världen, säger Fredrik Gunnarsson, vd i Sound Dimension, när produkten på tisdagen visades upp i Karlstad.

Det nya högtalarsystemet Aifi är den enda produkten i företaget, som i dag har 18 delägare och fem anställda.

- Det är sällan man känner en så stark tillförsikt inför en lansering. Jag har varit med om många projekt, men det nya högtalarsystemet slår det mesta, säger Victor Isaksen, arbetande styrelseordförande i Sound Dimension.

Marknadshjälp

De stora marknadsförarna är ungdomarna som håller till på sociala medier.

- Ryktet har gått om den minimala högtalaren med det enorma ljudet som kan vara lösningen för att få bra ljudåtergivning för den musik som erbjuds på webben, till exempel av Spotify.

Den nya högtalaren är ytterst liten, 180x65x60 millimeter men ljudeffekterna är enorma. Den drivs med endera el eller batterier och kan tas med till sommarstugan, till partyt, eller om man så önskar ha den i bilen eller kanske i vardagsrummet.

Priset kommer att ligga lågt, cirka 2 000 kronor per enhet. Både Fredrik Gunnarsson och Victor Isaksen är övertygade om att högtalaren kan bli årets julklapp 2015. Systemkopplingen innebär att man kan stapla högtalarna på varandra.

- Faktum är att man maximalt kan stapla 65 000 högtalare på varandra, säger Victor Isaksen.

Lansering 2015

Inom några månader finns den nya högtalaren ute på den svenska och europeiska marknaden samt i USA.

- Vi kommer också att ha med högtalaren i något av de erbjudanden som mobiltelefonoperatörerna presenterar. Det pågår också förhandlingar med kända artister. Bara detta kan bli en sensation. Kända värmlänningar som travkusken Björn Goop och tidigare friidrottsstjärnan, Stefan Holm, finns också med i reklampaketet.

Prototypen har utvecklats i Värmland och bland underleverantörerna återfinns verkstadsföretaget Harry Holm och IT-företaget Lasertech.

Tillverkas i Taiwan

Nu kommer serieproduktionen att förläggas till Taiwan.

- Bankerna har ställt upp och vi har också fått stor respons via Indiegogo, som är ett av flera verksamma crow funding-system som finns på marknaden. Många investerare vill vara med och utveckla produkten, men det handlar inte om att bli delägare i företaget, säger Victor Isaksen.

Det nya högtalarsystemet Aifi är den enda produkten i företaget, som i dag har 18 delägare och fem anställda.

- Det är sällan man känner en så stark tillförsikt inför en lansering. Jag har varit med om många projekt, men det nya högtalarsystemet slår det mesta, säger Victor Isaksen, arbetande styrelseordförande i Sound Dimension.

Marknadshjälp

De stora marknadsförarna är ungdomarna som håller till på sociala medier.

- Ryktet har gått om den minimala högtalaren med det enorma ljudet som kan vara lösningen för att få bra ljudåtergivning för den musik som erbjuds på webben, till exempel av Spotify.

Den nya högtalaren är ytterst liten, 180x65x60 millimeter men ljudeffekterna är enorma. Den drivs med endera el eller batterier och kan tas med till sommarstugan, till partyt, eller om man så önskar ha den i bilen eller kanske i vardagsrummet.

Priset kommer att ligga lågt, cirka 2 000 kronor per enhet. Både Fredrik Gunnarsson och Victor Isaksen är övertygade om att högtalaren kan bli årets julklapp 2015. Systemkopplingen innebär att man kan stapla högtalarna på varandra.

- Faktum är att man maximalt kan stapla 65 000 högtalare på varandra, säger Victor Isaksen.

Lansering 2015

Inom några månader finns den nya högtalaren ute på den svenska och europeiska marknaden samt i USA.

- Vi kommer också att ha med högtalaren i något av de erbjudanden som mobiltelefonoperatörerna presenterar. Det pågår också förhandlingar med kända artister. Bara detta kan bli en sensation. Kända värmlänningar som travkusken Björn Goop och tidigare friidrottsstjärnan, Stefan Holm, finns också med i reklampaketet.

Prototypen har utvecklats i Värmland och bland underleverantörerna återfinns verkstadsföretaget Harry Holm och IT-företaget Lasertech.

Tillverkas i Taiwan

Nu kommer serieproduktionen att förläggas till Taiwan.

- Bankerna har ställt upp och vi har också fått stor respons via Indiegogo, som är ett av flera verksamma crow funding-system som finns på marknaden. Många investerare vill vara med och utveckla produkten, men det handlar inte om att bli delägare i företaget, säger Victor Isaksen.