2012-12-01 10:12

2015-01-16 16:53

Peo lever och säljer en livsstil

KARLSTAD: STAFETTEN

– Kom in och snacka med oss!
Extrem äventyrare eller en vanlig frilufsare med kvalitetskrav? Peo Nilsson i friluftsbutiken Magazinet Sport i Karlstad fixar fram den utrustning du behöver.

Det är drygt 20 år sedan Peo Nilsson tog över den lilla affären på Fredsgatan i Karlstad. Som ny ägare valde han att byta inriktning på sportbutiken och satsa på ”outdoor” och ”lifestyle” i kombination med kvalitet och mode. En allt större, men kräsen, kundkrets har med åren hittat hit. Omsättningen har tredubblats och varken lågkonjunktur eller snöbrist lär knäcka företaget i första taget.

– Fast visst är vädret vår största konkurrent!

– Vi är numera väletablerade som en av landets ledande butiker i den här nischen. Våra kunder kommer inte längre bara från Värmland, säger Peo Nilsson, som sköter butiken tillsammans med sin bror Hasse.

Trender i tiden

I dag finns eventföretag som arrangerar allehanda äventyr och upplevelser utöver det vanliga, för den som är villig att betala. Det extrema har blivit lite mer folkligt. Dessutom har många svenskar anammat den allmänna hälsotrenden som handlar om att må bra genom motion, friluftsliv och naturupplevelser. Lite udda och roliga träningsformer som multisport och mountainbike lockar ständigt nya utövare.

Allt det här gynnar Magazinets affärsidé.

Kläder efter väder

– Att stå i blåsten uppe på en fjälltopp och vara felklädd kan få vem som helst att längta hem. Rätt grejer förhöjer upplevelsen, så är det bara. Det kan bli en kick när allting stämmer och en katastrof om det är fel...

Säger 47-åringen som påstår sig vara rätt ointresserad av sport, men som i själva verket har prövat på det mesta. Direkt efter gymnasiet drog han till Chamonix för att åka skidor. Mycket skidor. Och knappast i de blå-gröna pisterna... Sedan har det blivit surfing, havspaddling, fjällturer, klättring och långdistanslöpning i form av ultramaror och en hel del annat.

Passionerad löpare

– Numera blir det mest löpning. Och jag är en varm förespråkare av de här nya minimalistiska löparskorna; de passar mig väldigt bra, säger Peo.

– Det jag menar är, att jag är rätt ointresserad av själva tävlandet och av att träna så hårt att man har blodsmak i munnen. Utmaningar är roligt, men det viktigaste är att hålla på med sådant som är kul och som man mår bra av!

Det är drygt 20 år sedan Peo Nilsson tog över den lilla affären på Fredsgatan i Karlstad. Som ny ägare valde han att byta inriktning på sportbutiken och satsa på ”outdoor” och ”lifestyle” i kombination med kvalitet och mode. En allt större, men kräsen, kundkrets har med åren hittat hit. Omsättningen har tredubblats och varken lågkonjunktur eller snöbrist lär knäcka företaget i första taget.

– Fast visst är vädret vår största konkurrent!

– Vi är numera väletablerade som en av landets ledande butiker i den här nischen. Våra kunder kommer inte längre bara från Värmland, säger Peo Nilsson, som sköter butiken tillsammans med sin bror Hasse.

Trender i tiden

I dag finns eventföretag som arrangerar allehanda äventyr och upplevelser utöver det vanliga, för den som är villig att betala. Det extrema har blivit lite mer folkligt. Dessutom har många svenskar anammat den allmänna hälsotrenden som handlar om att må bra genom motion, friluftsliv och naturupplevelser. Lite udda och roliga träningsformer som multisport och mountainbike lockar ständigt nya utövare.

Allt det här gynnar Magazinets affärsidé.

Kläder efter väder

– Att stå i blåsten uppe på en fjälltopp och vara felklädd kan få vem som helst att längta hem. Rätt grejer förhöjer upplevelsen, så är det bara. Det kan bli en kick när allting stämmer och en katastrof om det är fel...

Säger 47-åringen som påstår sig vara rätt ointresserad av sport, men som i själva verket har prövat på det mesta. Direkt efter gymnasiet drog han till Chamonix för att åka skidor. Mycket skidor. Och knappast i de blå-gröna pisterna... Sedan har det blivit surfing, havspaddling, fjällturer, klättring och långdistanslöpning i form av ultramaror och en hel del annat.

Passionerad löpare

– Numera blir det mest löpning. Och jag är en varm förespråkare av de här nya minimalistiska löparskorna; de passar mig väldigt bra, säger Peo.

– Det jag menar är, att jag är rätt ointresserad av själva tävlandet och av att träna så hårt att man har blodsmak i munnen. Utmaningar är roligt, men det viktigaste är att hålla på med sådant som är kul och som man mår bra av!

  • Pia Röstell

Svar på Björn Gustavssons frågor

1 Hur får ni en så pass nischad och liten sportbutik att överleva i skuggan av de stora kedjorna?

– Vi konkurrerar med kunskap, service och ett utbud av specialprodukter av hög kvalitet som inte säljs överallt. Vår nisch är att vi kombinerar bra grejer för uteliv med lite funktionellt mode. Man kan säga att vi är en livsstilsbutik, snarare än en vanlig sportaffär.

2 Är det svårt att göra en långsiktig omvärldsanalys?

– Ja. Fast grunden som vi står på, utelivsbiten, är inget som mattas av bara för att vi hamnar i en lågkonjunktur. Men det gäller förstås att vara lyhörd för vad som händer, läsa internationell press och så vidare. I och med att vi är en liten butik kan vi rätt enkelt göra förändringar i sortimentet för att anpassa oss till efterfrågan.

3 Hur är det att jobba ihop med brorsan?

– Kanonbra! Hasse och jag är väldigt samspelta och vet alltid var vi har varandra. Det är raka rör; är vi oense om någonting, så bara ut med det direkt och sedan är det klart.

4 Ju dyrare, desto bättre kvalitet brukar man säga. Stämmer det alltid?

– I princip ja, åtminstone i min bransch. Dyra grejer som inte håller måttet försvinner snabbt från marknaden.

5 Det är ofta nymodigheter i sportbranschen. Vilka trender tror du har kommit för att stanna?

– Lättviktstrenden är definitivt här för att stanna. En fjällutrustad ryggsäck som förr vägde 25 kilo kan du med dagens material och utförande få ner till tio kilo. Hälsotrenden, att man tränar och ägnar sig åt friluftsliv främst för att må bra, tror jag också på. Sedan brinner jag personligen för barfotaskorna.

Peo Nilssons frågor till Christer Nersjö, Mr Cap

1 Sköter folk om sin bil extra noga när det är lågkonjunktur, för att skjuta upp nybilsköp?

2 Hur har Mr Cap påverkats av att det har dykt flera företag i Karlstad som håller på med det som är er grundidé, lackförsegling?

3 Är efterfrågan på era tjänster säsongsrelaterad?

4 Hamnade du i den här branschen på grund av bilintresse?

5 Hur ser framtiden ut?

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.