2007-04-25 10:59

2015-02-08 23:10

Har levererat till både prinsen och Skinnarmo

ALLSTAKAN: Wermlandia gör kajaker och båtar i specialgran

De tillverkas i övervägande speciell värmländsk gran som har dubbelt så långa fibrer som andra granar. Böjstyvheten är upp till 70 gånger högre än ett plastlaminat med samma vikt.
Wermlandia Båt och Motor i Allstakan gör kajaker, kanoter och båtar som inte hör till de vanliga.
Stefan Jansson glider ljudlöst fram i en Lärkan på sjön strax nedanför verkstan, en gammal missionslokal tvärs över för
fotbollsplanen i Allstakan i norra delen av Gunnarskog.
– Jag köpte en jakt- och fiskekajak som byggsats av Jan-Eric för några år sedan och efter att jag byggt den blev jag mer och mer intresserad av det här hantverket och sedan i februari ifjol driver vi företaget Wermlandia Båt och Motor ihop.
– Tidigare var jag svetsare och montör på Volvo i Arvika, men har psoriasis-artrit och mår mycket bättre när jag kan arbeta i min egen takt. Samtidigt är det väldigt inspirerande att lära sig något nytt, säger Stefan Jansson.
Han har blivit upplärd av kollegan Jan-Eric Bodin som byggt både kanoter och kajaker under många år.

Först i Europa

– Intresset för båtar har jag haft sedan jag bodde i Åmål och hade en stor segelbåt. I mitten av 1990-talet flyttade jag till Arvika och började bygga kanadensare och kajaker i trä med laminatkonstruktion av glasfiber och epoxi som gör de både lätta och starka. Många gånger starkare än i vanlig glasfiber visar KTH:s tester och de behöver bara lackas igen för att hålla. Jag var faktiskt en av de första i Europa som använde den metoden och intresset var stort och jag deltog bland annat på Vildmarksmässan i Göteborg, säger Jan-Eric Bodin.
Han tillverkade även världens största kanot, en elva meter lång skapelse i trä till Vattenfestivalen i Stockholm och en kajak som Värmland skänkte till prins Carl Philip på hans födelsedag. Men trots intresset var det var svårt att få den egna firman Wermlandia kanoter att gå runt och det blev konkurs i brist på kapital. Jan-Eric Bodin vägrade dock ge upp. Konstruktionerna och det speciella laminatet var för bra för det. Han sålde under några år ritningar och byggsatser till kanoter och kajaker. Och sedan ett drygt år tillverkar han och Stefan Jansson sådana i verkstaden i Allstakan.

Stark värmländsk gran

– Allt görs för hand i en speciell värmländsk gran som har dubbelt så långa cellulosafibrer som andra granar, upp till 14 millimeter. Den är mycket starkare än vanlig gran och böjstyvheten upp till 70 gånger högre. Det är rena fjäderstålet och perfekt för oss båtbyggare! säger Jan-Eric Bodin entusiastiskt.
”Supergranen” som har ett betydligt kompaktare trä än den vanliga växer bara på speciella ställen. Nämligen där bergarterna gabbro och hyperit går i dagen. Det gör de längs en spricklinje som bland annat går på den östra sidan av Klarälven och vidare in i Norge.
– Det här kände svedjefinnarna till. Bergarterna skapar en väldigt bra jordmån och deras skördar av råg blev fem gånger så stora där. Den här kunskapen är nästan helt bortglömd idag.
Wermlandia Båt och Motor tillverkar tre olika kajaker; de egna konstruktionerna Lunne, Albatross och Lilla Gla samt kanadensarklassikern Prospector där ritningarna är hämtade från Amerika där modellen tillverkades redan i slutet av 1800-talet för vildmarkstrappers och är väldigt säker och lättpaddlad.

Vacker motorbåt

– En Prospector tar ungefär 80 timmar att tillverka. Ju bredare desto svårare och våra kajaker kostar 20 000–30 000 kronor och då kan vi göra dem efter kundens önskemål, exempelvis mindre sittbrunn och lastluckor där man vill ha dem. Det är stor skillnad på en kanadensare och en kajak. I kanadensaren sitter man på knä och paddlar. Kajaken är mycket stabilare med en låg tyngdpunkt och du får en helt annan kontakt med vattnet, säger Stefan Jansson.
Förutom kajaker tillverkar man även segelkanoter, stora kanadensare, roddbåtar, en segeljolle och nu har man även tagit fram en Rascal, en vacker 50-talsmotorbåt i mahogny, konstruerad i USA. Dessutom säljer företaget egna byggsatser samt plastbåtar, utombordare och utrustning.

Enorm marknad

– Det gångna året har vi ägnat oss åt att förnya kajakdelen med nya modeller och investerat 60 000 kronor i bland annat utrustning. Vi sålde båtar för 130 000 kronor och nu ser orderläget bra ut. Motorbåten är snart klar att visas upp och vi vill även börja tillverka en 18 fot stor amerikansk fiskebåt. Dessutom gör vi en liten släd- och hundpulka som även går att paddla som vi utvecklat tillsammans äventyraren Ola Skinnarmo. Vi håller även vi på att ta fram några andra spännande produkter utanför själva båttillverkningen, säger Jan-Eric Bodin, 70 fyllda som tänker köra på några år till.
Framtiden ser ljus ut för företaget.
– Marknaden är enorm. Vi säljer betydligt mer till utlandet än till Sverige. Folk börjar tröttna på den stendöda plasten. Alla produkter i trä växer nu och det är ju ett väldigt vackert material.
Stefan Jansson glider ljudlöst fram i en Lärkan på sjön strax nedanför verkstan, en gammal missionslokal tvärs över för
fotbollsplanen i Allstakan i norra delen av Gunnarskog.
– Jag köpte en jakt- och fiskekajak som byggsats av Jan-Eric för några år sedan och efter att jag byggt den blev jag mer och mer intresserad av det här hantverket och sedan i februari ifjol driver vi företaget Wermlandia Båt och Motor ihop.
– Tidigare var jag svetsare och montör på Volvo i Arvika, men har psoriasis-artrit och mår mycket bättre när jag kan arbeta i min egen takt. Samtidigt är det väldigt inspirerande att lära sig något nytt, säger Stefan Jansson.
Han har blivit upplärd av kollegan Jan-Eric Bodin som byggt både kanoter och kajaker under många år.

Först i Europa

– Intresset för båtar har jag haft sedan jag bodde i Åmål och hade en stor segelbåt. I mitten av 1990-talet flyttade jag till Arvika och började bygga kanadensare och kajaker i trä med laminatkonstruktion av glasfiber och epoxi som gör de både lätta och starka. Många gånger starkare än i vanlig glasfiber visar KTH:s tester och de behöver bara lackas igen för att hålla. Jag var faktiskt en av de första i Europa som använde den metoden och intresset var stort och jag deltog bland annat på Vildmarksmässan i Göteborg, säger Jan-Eric Bodin.
Han tillverkade även världens största kanot, en elva meter lång skapelse i trä till Vattenfestivalen i Stockholm och en kajak som Värmland skänkte till prins Carl Philip på hans födelsedag. Men trots intresset var det var svårt att få den egna firman Wermlandia kanoter att gå runt och det blev konkurs i brist på kapital. Jan-Eric Bodin vägrade dock ge upp. Konstruktionerna och det speciella laminatet var för bra för det. Han sålde under några år ritningar och byggsatser till kanoter och kajaker. Och sedan ett drygt år tillverkar han och Stefan Jansson sådana i verkstaden i Allstakan.

Stark värmländsk gran

– Allt görs för hand i en speciell värmländsk gran som har dubbelt så långa cellulosafibrer som andra granar, upp till 14 millimeter. Den är mycket starkare än vanlig gran och böjstyvheten upp till 70 gånger högre. Det är rena fjäderstålet och perfekt för oss båtbyggare! säger Jan-Eric Bodin entusiastiskt.
”Supergranen” som har ett betydligt kompaktare trä än den vanliga växer bara på speciella ställen. Nämligen där bergarterna gabbro och hyperit går i dagen. Det gör de längs en spricklinje som bland annat går på den östra sidan av Klarälven och vidare in i Norge.
– Det här kände svedjefinnarna till. Bergarterna skapar en väldigt bra jordmån och deras skördar av råg blev fem gånger så stora där. Den här kunskapen är nästan helt bortglömd idag.
Wermlandia Båt och Motor tillverkar tre olika kajaker; de egna konstruktionerna Lunne, Albatross och Lilla Gla samt kanadensarklassikern Prospector där ritningarna är hämtade från Amerika där modellen tillverkades redan i slutet av 1800-talet för vildmarkstrappers och är väldigt säker och lättpaddlad.

Vacker motorbåt

– En Prospector tar ungefär 80 timmar att tillverka. Ju bredare desto svårare och våra kajaker kostar 20 000–30 000 kronor och då kan vi göra dem efter kundens önskemål, exempelvis mindre sittbrunn och lastluckor där man vill ha dem. Det är stor skillnad på en kanadensare och en kajak. I kanadensaren sitter man på knä och paddlar. Kajaken är mycket stabilare med en låg tyngdpunkt och du får en helt annan kontakt med vattnet, säger Stefan Jansson.
Förutom kajaker tillverkar man även segelkanoter, stora kanadensare, roddbåtar, en segeljolle och nu har man även tagit fram en Rascal, en vacker 50-talsmotorbåt i mahogny, konstruerad i USA. Dessutom säljer företaget egna byggsatser samt plastbåtar, utombordare och utrustning.

Enorm marknad

– Det gångna året har vi ägnat oss åt att förnya kajakdelen med nya modeller och investerat 60 000 kronor i bland annat utrustning. Vi sålde båtar för 130 000 kronor och nu ser orderläget bra ut. Motorbåten är snart klar att visas upp och vi vill även börja tillverka en 18 fot stor amerikansk fiskebåt. Dessutom gör vi en liten släd- och hundpulka som även går att paddla som vi utvecklat tillsammans äventyraren Ola Skinnarmo. Vi håller även vi på att ta fram några andra spännande produkter utanför själva båttillverkningen, säger Jan-Eric Bodin, 70 fyllda som tänker köra på några år till.
Framtiden ser ljus ut för företaget.
– Marknaden är enorm. Vi säljer betydligt mer till utlandet än till Sverige. Folk börjar tröttna på den stendöda plasten. Alla produkter i trä växer nu och det är ju ett väldigt vackert material.

  • Christer Wik

null
null
null