2018-07-12 06:00

2018-07-12 06:00

Missnöjet bland resenärerna är större än så

Färdtjänst: Bra siffror för Västtrafik, men...

Replik

Replik på Alice Romans, Västtrafik, svar på tidigare insändare om färdtjänst:

Av alla färdtjänstresor som genomförs är det endast 0,5 procent som uppger att de är missnöjda med sin resa. Det är en bra siffra för Västtrafik, men missnöjet bland resenärerna är större än så. Anledningarna till att de verkliga siffrorna inte når fram är flera:

• Man orkar inte anmäla till Västtrafik.

• Man vet inte hur man anmäler.

• Man hittar inte telefonnumret.

Som några exempel.

Den resa som jag redogjorde för var ingen samåkningsresa. Transporten som kom från Göteborg, genomförde körningen inom Åmål och återvände till Göteborg. Berättelserna om dessa långa framkörningsresor är många.

Åmåls kommunala handikappråd bjuder in till vårt nästa sammanträde i slutet av september. Vi tror att det kan vara värdefullt för både representanter för Västtrafik och rådet att mötas och diskutera olika aspekter av färdtjänstresor.

Barbro Gustafsson

Replik på Alice Romans, Västtrafik, svar på tidigare insändare om färdtjänst:

Av alla färdtjänstresor som genomförs är det endast 0,5 procent som uppger att de är missnöjda med sin resa. Det är en bra siffra för Västtrafik, men missnöjet bland resenärerna är större än så. Anledningarna till att de verkliga siffrorna inte når fram är flera:

• Man orkar inte anmäla till Västtrafik.

• Man vet inte hur man anmäler.

• Man hittar inte telefonnumret.

Som några exempel.

Den resa som jag redogjorde för var ingen samåkningsresa. Transporten som kom från Göteborg, genomförde körningen inom Åmål och återvände till Göteborg. Berättelserna om dessa långa framkörningsresor är många.

Åmåls kommunala handikappråd bjuder in till vårt nästa sammanträde i slutet av september. Vi tror att det kan vara värdefullt för både representanter för Västtrafik och rådet att mötas och diskutera olika aspekter av färdtjänstresor.

Barbro Gustafsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.