2018-07-07 06:30

2018-07-07 06:30

Västtrafik utreder varje synpunkt som kommer in till oss

INSÄNDARE: Västra Götaland: Målet är att resenärerna ska känna sig trygga

Svar på insändaren ”Åmålsresa försenas av trafiken i Göteborg”, publicerad i PD 3 juli.

Tack för att du delger oss dina synpunkter.

Färdtjänsten är till för den som inte kan resa med vanlig kollektivtrafik på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. För oss på Västtrafik är det viktigt att våra kunder alltid känner sig välkomna, trygga och får den hjälp de behöver när de reser med oss.

Västtrafik följer löpande upp nyttjande av våra fordonsresurser och gör nödvändiga förändringar i överenskommelse med våra trafikföretag och uppdragsgivare.

I upphandlingen för den anropsstyrda trafiken anges att trafikeringsområdet är Västra Götalandsregionen. För att uppnå en samordningseffekt kan därför ett fordon som har ett köruppdrag med en hämtning i Göteborg, och en lämning i Åmål, fortsätta att köra kunder i Åmål under en tid, för att sedan fortsätta med körningar i en slinga tillbaka till sitt hemområde.

Eftersom vi saknar nödvändig information för att utreda den specifika resan är du välkommen att ta kontakt med vår kundservice för att lämna fler detaljer om resan.

Vi utreder varje synpunkt som kommer in till oss, vilket är en viktig del av vårt kvalitetsarbete. Eftersom alla samtal till beställningscentralen spelas in och alla resor loggas i bilarna har vi bra underlag för att jobba med förbättringar. Vårt mål är att våra kunder ska känna sig trygga när de reser med oss, och faktum är att i de allra flesta fallen går resorna som de ska. Vi kör cirka 1,8 miljoner resor årligen i Västra Götaland och 99,5 procent av dem går som de ska. Men när det går fel, även om det bara är i 0,5 procent av resorna, så gör vi allt vi kan för att våra kunder ska känna sig trygga med oss.

Alice Roman

Västtrafik

Tack för att du delger oss dina synpunkter.

Färdtjänsten är till för den som inte kan resa med vanlig kollektivtrafik på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. För oss på Västtrafik är det viktigt att våra kunder alltid känner sig välkomna, trygga och får den hjälp de behöver när de reser med oss.

Västtrafik följer löpande upp nyttjande av våra fordonsresurser och gör nödvändiga förändringar i överenskommelse med våra trafikföretag och uppdragsgivare.

I upphandlingen för den anropsstyrda trafiken anges att trafikeringsområdet är Västra Götalandsregionen. För att uppnå en samordningseffekt kan därför ett fordon som har ett köruppdrag med en hämtning i Göteborg, och en lämning i Åmål, fortsätta att köra kunder i Åmål under en tid, för att sedan fortsätta med körningar i en slinga tillbaka till sitt hemområde.

Eftersom vi saknar nödvändig information för att utreda den specifika resan är du välkommen att ta kontakt med vår kundservice för att lämna fler detaljer om resan.

Vi utreder varje synpunkt som kommer in till oss, vilket är en viktig del av vårt kvalitetsarbete. Eftersom alla samtal till beställningscentralen spelas in och alla resor loggas i bilarna har vi bra underlag för att jobba med förbättringar. Vårt mål är att våra kunder ska känna sig trygga när de reser med oss, och faktum är att i de allra flesta fallen går resorna som de ska. Vi kör cirka 1,8 miljoner resor årligen i Västra Götaland och 99,5 procent av dem går som de ska. Men när det går fel, även om det bara är i 0,5 procent av resorna, så gör vi allt vi kan för att våra kunder ska känna sig trygga med oss.

Alice Roman

Västtrafik

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.