2018-05-18 06:00

2018-05-18 11:31

Politikerna i Åmål för dåligt pålästa

Provborrningar: Ta ett globalt klimatansvar genom gruvdrift i Dalsland

Ansvar

Dalslandskommunerna måste ta sin del av ansvaret för ett bättre klimat. När elbilsproduktionen rusar i höjden ökar mängden koppar i bilarna dramatiskt. Då kan inte Dalslandskommunerna sitta passiva på en potentiell skattkista av metaller. Det minsta de kan göra är att låta gruvföretag undersöka fyndigheterna.

Politikerna i kommunstyrelsen i Åmål gjorde det enkelt för sig: Nej till begäran om undersökningstillstånd från gruvföretaget Odin Metals. Känslan är att politikerna är dåligt pålästa.

För att omställningen till eldrivna fordon ska fungera krävs mycket koppar. I en traditionell personbil med förbränningsmotor av idag finns 23 kilo koppar. Kopparmängden i en batteridriven elbil är nästan tre gånger större. Eldrivna bussar kräver uppemot 370 kilo koppar, beroende på batteristorlek.

Den enkla lösningen är fortsätt import. Europa använder ungefär 25 procent av världens metaller. Vi producerar bara en bråkdel själva.

I många gruvor i världen är arbetsförhållandena extremt dåliga. För ett par månader sedan rapporterade Amnesty International att de hade sett barn under sju år arbete i koboltgruvor i Demokratiska republiken Kongo.

Jakten på kobolt hör också till omställningen till elfordon. Kobolt är en av många ”innovationskritiska” metaller och mineral. De utvinns bara i ett fåtal länder och 85 procent av de här sällsynta jordartsmetallerna kommer från Kina.

Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, Tillväxtanalys, lämnade i höstas en rapport till regeringen om det framtida behovet av innovationskritiska metaller och mineral.

Rapporten slår fast att omställningen till ett mer ekologiskt hållbart samhälle är helt beroende av de tekniska lösningar som finns i all elektronik, solceller, vindkraftverk och batterier. De lösningarna sin tur helt beroende av sällsynta jordartsmetaller och grafit. Tillväxtanalys konstaterar att innovationskritiska metaller som litium, nickel, volfram och kobolt går att utvinna i Sverige. Då handlar det inte bara om gruvor utan även om gruvavfall. Vid brytning av koppar följer del av de sällsynta metallerna med som biprodukter.

Svensk högteknologisk industri är beroende metaller i allt från pekskärmar till vindkraftverk och elmotorer. Istället för att vara beroende av import skulle vårt land på några års sikt kanske kunna bli självförsörjande på en rad viktiga metaller.

Men då måste kommuner som Åmål se gruvnäringen i ett mycket bredare perspektiv. Gruvor stärker inte bara regionen utan hela Sverige. Genom att utvinna metaller på hemmaplan tar vi ett globalt klimatansvar. Då ställer vi våra egna naturtillgångar till världens förfogande i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle.

Det minsta man kan begära är att politikerna i kommunstyrelsen i Åmål ger undersökningstillstånd till Odin Metals för att söka efter koppar och silver. Det ger i stort sett ingen miljöpåverkan alls. Om gruvföretaget skulle göra fynd som är värda att utvinna, följer en ny prövning utifrån minerallagen och miljöbalken som hör till de starkaste i hela världen.

Per Källvik

ombudsman, IF Metall Norra Älvsborg

Dalslandskommunerna måste ta sin del av ansvaret för ett bättre klimat. När elbilsproduktionen rusar i höjden ökar mängden koppar i bilarna dramatiskt. Då kan inte Dalslandskommunerna sitta passiva på en potentiell skattkista av metaller. Det minsta de kan göra är att låta gruvföretag undersöka fyndigheterna.

Politikerna i kommunstyrelsen i Åmål gjorde det enkelt för sig: Nej till begäran om undersökningstillstånd från gruvföretaget Odin Metals. Känslan är att politikerna är dåligt pålästa.

För att omställningen till eldrivna fordon ska fungera krävs mycket koppar. I en traditionell personbil med förbränningsmotor av idag finns 23 kilo koppar. Kopparmängden i en batteridriven elbil är nästan tre gånger större. Eldrivna bussar kräver uppemot 370 kilo koppar, beroende på batteristorlek.

Den enkla lösningen är fortsätt import. Europa använder ungefär 25 procent av världens metaller. Vi producerar bara en bråkdel själva.

I många gruvor i världen är arbetsförhållandena extremt dåliga. För ett par månader sedan rapporterade Amnesty International att de hade sett barn under sju år arbete i koboltgruvor i Demokratiska republiken Kongo.

Jakten på kobolt hör också till omställningen till elfordon. Kobolt är en av många ”innovationskritiska” metaller och mineral. De utvinns bara i ett fåtal länder och 85 procent av de här sällsynta jordartsmetallerna kommer från Kina.

Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, Tillväxtanalys, lämnade i höstas en rapport till regeringen om det framtida behovet av innovationskritiska metaller och mineral.

Rapporten slår fast att omställningen till ett mer ekologiskt hållbart samhälle är helt beroende av de tekniska lösningar som finns i all elektronik, solceller, vindkraftverk och batterier. De lösningarna sin tur helt beroende av sällsynta jordartsmetaller och grafit. Tillväxtanalys konstaterar att innovationskritiska metaller som litium, nickel, volfram och kobolt går att utvinna i Sverige. Då handlar det inte bara om gruvor utan även om gruvavfall. Vid brytning av koppar följer del av de sällsynta metallerna med som biprodukter.

Svensk högteknologisk industri är beroende metaller i allt från pekskärmar till vindkraftverk och elmotorer. Istället för att vara beroende av import skulle vårt land på några års sikt kanske kunna bli självförsörjande på en rad viktiga metaller.

Men då måste kommuner som Åmål se gruvnäringen i ett mycket bredare perspektiv. Gruvor stärker inte bara regionen utan hela Sverige. Genom att utvinna metaller på hemmaplan tar vi ett globalt klimatansvar. Då ställer vi våra egna naturtillgångar till världens förfogande i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle.

Det minsta man kan begära är att politikerna i kommunstyrelsen i Åmål ger undersökningstillstånd till Odin Metals för att söka efter koppar och silver. Det ger i stort sett ingen miljöpåverkan alls. Om gruvföretaget skulle göra fynd som är värda att utvinna, följer en ny prövning utifrån minerallagen och miljöbalken som hör till de starkaste i hela världen.

Per Källvik

ombudsman, IF Metall Norra Älvsborg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.