2018-01-09 06:00

2018-01-09 06:00

Bränsleskatten rimmar illa med tal om levande landsbygd

Politik: Vi är hänvisade till bilen

Spik

Så har då regeringen slagit ännu en spik i landsbygdskistan, i form av ännu en höjning av bränsleskatten. Det var ju inte länge sedan förra höjningen och det dröjer säkert inte heller länge till nästa, om regeringspartierna (Gud förbjude!) får sitta kvar.

Inte heller kan vi ute på Dalslands landsbygd utnyttja bidragen till elcyklar som Miljöpartiet drivit igenom. De är säkert bra i stan, men här ute skulle de raskt gå i sönder i väghålen som bara blir fler och djupare för varje dag. Vi kan inte heller utnyttja kollektivtrafiken, det är mil till närmaste hållplats och bussarna går sällan. Vi är alltså hänvisade till bilen för våra transporter. Det är väl det politikerna räknat ut – det är säkra pengar in i statskassan.

Underhållet av småvägarna kan ju inte kosta mycket, det blir ju sämre och sämre. Bara jag enskilt betalar cirka 25 000 kronor i bränsle- och vägtrafikskatter om året – och då kör jag numera inte mycket. Det är mycket pengar. Vad f-n får jag för dem, som någon yttrade häromsistens!

Löfven pratar mycket, nu när det är valår, om att hela landet skall leva. Bränsleskatter drabbar oss på landsbygden mest som måste använda bilen – både företagare och privatpersoner – så det rimmar illa med talet om levande landsbygd.

Sven Norén

Så har då regeringen slagit ännu en spik i landsbygdskistan, i form av ännu en höjning av bränsleskatten. Det var ju inte länge sedan förra höjningen och det dröjer säkert inte heller länge till nästa, om regeringspartierna (Gud förbjude!) får sitta kvar.

Inte heller kan vi ute på Dalslands landsbygd utnyttja bidragen till elcyklar som Miljöpartiet drivit igenom. De är säkert bra i stan, men här ute skulle de raskt gå i sönder i väghålen som bara blir fler och djupare för varje dag. Vi kan inte heller utnyttja kollektivtrafiken, det är mil till närmaste hållplats och bussarna går sällan. Vi är alltså hänvisade till bilen för våra transporter. Det är väl det politikerna räknat ut – det är säkra pengar in i statskassan.

Underhållet av småvägarna kan ju inte kosta mycket, det blir ju sämre och sämre. Bara jag enskilt betalar cirka 25 000 kronor i bränsle- och vägtrafikskatter om året – och då kör jag numera inte mycket. Det är mycket pengar. Vad f-n får jag för dem, som någon yttrade häromsistens!

Löfven pratar mycket, nu när det är valår, om att hela landet skall leva. Bränsleskatter drabbar oss på landsbygden mest som måste använda bilen – både företagare och privatpersoner – så det rimmar illa med talet om levande landsbygd.

Sven Norén

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.