2015-05-22 14:06

2015-05-22 14:06

Skåne möter Norrland på museet i Upperud

KONST: Skulpturer, tavlor och tuftningar

I dag är det vernissage för tre nya utställningar på Dalslands konstmuseum i Upperud. Norrlänningen Fredrik Lindberg ställer ut tavlor och Skåningen Bianca Maria Barmen visar skulpturer. Men folkligast är textilkonstnären Anna Fjällbäck.

I galleriet på Dalslands konstmuseum visar Anna Fjällbäck textilmosaiker under titeln ”Nässelsoppa och vårfåglar”. Garnen har hon färgat själv och tekniken är den samma som hon använde när hon skapade sitt mest kända verk: Dalahästmattan.

Ett fantasilöst val

Året var 1992. Organisationen Hemslöjden skulle göra en stor utställning på Liljevalchs konsthall och gjorde ett allmänt upprop. Från Dalarna ville man ha rustika föremål och – så klart – Dalahästar. Det fantasilösa valet irriterade till en början Falubon Anna Fjällbäck, men efter hand omvandlades ilskan till kreativitet och snart var Dalahästmattan född. Verket har sedan dess blivit en klassiker och återfinns numera i många svenska hem.

Stillsamma figurer

Hårt hantverk sysselsätter Malmöbon Bianca Maria Barmen, som visar stillsamma gips- och bronsskulpturer i den övre utställningshallen på Dalslands konstmuseum. Centralverket, som också namnger hela hennes utställning, kallas för ”Atlanten – jag är mycket lugn” och föreställer en knästående kvinna med blicken riktad mot fjärran.

Den fjärde konstnären som har vernissage i Upperud är målaren Fredrik Lindberg, som är uppvuxen i Västerbottens inland. Grundscenariot i tavlorna hämtas ofta från barndomshemmet, men gestaltningen är nästan alltid lika drömsk. Utställningen kallas för ”Utan täckning” och pågår till och med den 12 juli. Samma slutdatum gäller även för Bianca Maria Barmen och Anna Fjällbäck.

I galleriet på Dalslands konstmuseum visar Anna Fjällbäck textilmosaiker under titeln ”Nässelsoppa och vårfåglar”. Garnen har hon färgat själv och tekniken är den samma som hon använde när hon skapade sitt mest kända verk: Dalahästmattan.

Ett fantasilöst val

Året var 1992. Organisationen Hemslöjden skulle göra en stor utställning på Liljevalchs konsthall och gjorde ett allmänt upprop. Från Dalarna ville man ha rustika föremål och – så klart – Dalahästar. Det fantasilösa valet irriterade till en början Falubon Anna Fjällbäck, men efter hand omvandlades ilskan till kreativitet och snart var Dalahästmattan född. Verket har sedan dess blivit en klassiker och återfinns numera i många svenska hem.

Stillsamma figurer

Hårt hantverk sysselsätter Malmöbon Bianca Maria Barmen, som visar stillsamma gips- och bronsskulpturer i den övre utställningshallen på Dalslands konstmuseum. Centralverket, som också namnger hela hennes utställning, kallas för ”Atlanten – jag är mycket lugn” och föreställer en knästående kvinna med blicken riktad mot fjärran.

Den fjärde konstnären som har vernissage i Upperud är målaren Fredrik Lindberg, som är uppvuxen i Västerbottens inland. Grundscenariot i tavlorna hämtas ofta från barndomshemmet, men gestaltningen är nästan alltid lika drömsk. Utställningen kallas för ”Utan täckning” och pågår till och med den 12 juli. Samma slutdatum gäller även för Bianca Maria Barmen och Anna Fjällbäck.