2015-04-12 16:28

2015-04-12 16:28

Unga företagare laddar inför SM

ÅMÅL: Green Clean till Stockholm för att tävla mot de bästa

Miljövänliga och prisvärda produkter ligger i tiden. Genom återförsäljningen av ekologiska tvättnötter lyckades Åmåls företaget Green Clean UF, ta sig vidare till SM-finalen i Ung Företagsamhet.

Tävlingsmässigt gav årets mässa för Unga Företagare i Vänersborg bra utdelning för Karlbergseleverna. Med företaget Friskit UF kom Benjamin Grimstad, David Andréasson, Kristoffer Mellberg och Filip Söderström från Ek3, tvåa i tävlingen ”Årets logotyp”.

Frida Jansson, Evelina Sundin och Jenny Nilsson från EK 3 lyckades kamma hem medaljer i två tävlingskategorier med företaget Green Clean UF. I tävlingen om ”Årets affärsplan” fick de en tredjeplats och i kategorin ”Årets vara” kom de tvåa.

Andraplaceringen gav dem en SM-biljett till finalen i Stockholm den 10-11 maj, där de får tävla med de bästa UF-företagen i Sverige.

– Vi hade inte väntat oss att det skulle gå så bra. Jag antar att vår produkt ligger rätt i tiden, säger Frida Jansson.

Ekologiska tvättnötter

När det var dags att starta ett UF-företag i början av läsåret, visste inte tjejerna vad de ville sälja. För att få idéer satte de sig vid varsin dator och började googla på uppslag. Till slut hittade de en kul produkt som skulle spara på både plånbokens utgifter och miljön, nämligen ekologiska tvättnötter. Nötterna fungerar som ett biologiskt tvättmedel för maskintvätts- och handtvättsbruk.

Trots att det är en annorlunda vara som inte alla har hört talas om, har försäljningen gått över förväntan. Tjejerna räknade med att göra en beställning på ungefär 30 kilo tvättnötter, men eftersom efterfrågan var såpass stor behövde de göra ytterligare en på 12 kilo.

– Jag har lärt mig massor på att ha ett UF-företag. Till exempel att ett företag inte gör sig själv utan att det krävs mycket engagemang för att få det att fungera. Framförallt har jag lärt mig att det är kul, säger Frida Jansson som har fått mersmak på entreprenörskapet.

Chans att knyta kontakter

För tillfället håller tjejerna på att förbereda sig inför SM-helgen i Stockholm. De kommer tävla i samma kategori som de gick vidare i, det vill säga ”Årets vara”. Mässan är ett välbesökt evenemang av näringslivsrepresentanter som söker hungriga entreprenörer och goda idéer. Med andra ord är det en plattform med stora möjligheter till att knyta nya kontakter.

– Vi satsar framför allt på att ha kul. Det är Sveriges bästa UF-företag som samlas, så det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, säger Frida Jansson.

Tävlingsmässigt gav årets mässa för Unga Företagare i Vänersborg bra utdelning för Karlbergseleverna. Med företaget Friskit UF kom Benjamin Grimstad, David Andréasson, Kristoffer Mellberg och Filip Söderström från Ek3, tvåa i tävlingen ”Årets logotyp”.

Frida Jansson, Evelina Sundin och Jenny Nilsson från EK 3 lyckades kamma hem medaljer i två tävlingskategorier med företaget Green Clean UF. I tävlingen om ”Årets affärsplan” fick de en tredjeplats och i kategorin ”Årets vara” kom de tvåa.

Andraplaceringen gav dem en SM-biljett till finalen i Stockholm den 10-11 maj, där de får tävla med de bästa UF-företagen i Sverige.

– Vi hade inte väntat oss att det skulle gå så bra. Jag antar att vår produkt ligger rätt i tiden, säger Frida Jansson.

Ekologiska tvättnötter

När det var dags att starta ett UF-företag i början av läsåret, visste inte tjejerna vad de ville sälja. För att få idéer satte de sig vid varsin dator och började googla på uppslag. Till slut hittade de en kul produkt som skulle spara på både plånbokens utgifter och miljön, nämligen ekologiska tvättnötter. Nötterna fungerar som ett biologiskt tvättmedel för maskintvätts- och handtvättsbruk.

Trots att det är en annorlunda vara som inte alla har hört talas om, har försäljningen gått över förväntan. Tjejerna räknade med att göra en beställning på ungefär 30 kilo tvättnötter, men eftersom efterfrågan var såpass stor behövde de göra ytterligare en på 12 kilo.

– Jag har lärt mig massor på att ha ett UF-företag. Till exempel att ett företag inte gör sig själv utan att det krävs mycket engagemang för att få det att fungera. Framförallt har jag lärt mig att det är kul, säger Frida Jansson som har fått mersmak på entreprenörskapet.

Chans att knyta kontakter

För tillfället håller tjejerna på att förbereda sig inför SM-helgen i Stockholm. De kommer tävla i samma kategori som de gick vidare i, det vill säga ”Årets vara”. Mässan är ett välbesökt evenemang av näringslivsrepresentanter som söker hungriga entreprenörer och goda idéer. Med andra ord är det en plattform med stora möjligheter till att knyta nya kontakter.

– Vi satsar framför allt på att ha kul. Det är Sveriges bästa UF-företag som samlas, så det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, säger Frida Jansson.