2015-03-30 10:22

2015-03-30 10:22

Mix av utställare lockade många besökare

ÅMÅLSMÄSSAN: Trångt och gemytligt mellan montrarna

1550 personer besökte Åmålsmässan under lördag och söndag och det är en siffra som arrangörerna är nöjda med.

– Det var en kraftig ökning jämfört med förra gången, säger mässgeneralen Anders Larsson.

Åmålsmässan i Rackethallen blev en stor framgång för Åmåls Tennisklubb och dess medarrangörer. Mycket folk kom båda dagarna och det var trångt men gemytligt i gångarna runt alla montrar.

Under lördagen bjöds det bland annat på hårshow från scenen med massor av modeller till dunkande dansmusik. Scouterna hade slagit läger och bara under lördagen såldes 180 korv med bröd.

Minus för arrangörerna var dock att maten i serveringen tog slut flera gånger om, vilket blev ett irritationsmoment. Det kom fler hungriga besökare än vad man räknat med.

– För två år sedan såldes 174 luncher. Den här gången var det 320. Det visar hur svårt det är att beräkna, säger Anders Larsson, ordförande i Åmåls Tennisklubb.

70 företag

I helgen var det dags för fjärde upplagan av Åmålsmässan. Ett 70-tal företag, hantverkare och föreningar samlades i tennishallarna för att visa upp sin verksamhet, knyta kontakter och utbyta erfarenheter.

– Åmålsmässans främsta syfte är att fungera som en mötesplats. Dels är det en chans för företag och näringsliv att knyta kontakter, dels ett tillfälle där allmänheten får se vad Åmål har att erbjuda, säger centrumutvecklaren Ulrika Abrahamsson.

Social mötesplats

Den sociala biten är vad som får Anne-Charlotte Payne Skogh att delta i Åmålsmässan. Hennes företag, Lottas nostalgiska bröd, säljer knäckebröd och bröd i olika varianter. Förr brukade hon även sälja till företag, men numera har hon begränsat försäljningen till mässor.

– Det är inspirerande att medverka i mässor. Man stöter på så många olika människor och knyter nya kontakter. Det är en krydda i livet, säger hon.

Varierat utbud

Utbudet av montrar var minst sagt varierat. Fonus, Pokalhuset och Gruppresor från Karlstad och Grums var några som samsade om golvytan.

Något som lockade extra mycket var chansen att få smaka på nya maträtter. Tössestugan hade en av de montrarna dit folkgrupper strömmade för att smaka på hemmagjorda köttbullar, räkröra i tunnbröd och småkakor.

Totalt kom 1550 betalande till Åmålsmässan under de båda dagarna. Framförallt kom mycket fler besökare på lördagen, än tidigare.

– Vi är jättenöjda. Vi tycker också att det var en perfekt mix av utställare, säger Anders Larsson i ÅTK.

Åmålsmässan i Rackethallen blev en stor framgång för Åmåls Tennisklubb och dess medarrangörer. Mycket folk kom båda dagarna och det var trångt men gemytligt i gångarna runt alla montrar.

Under lördagen bjöds det bland annat på hårshow från scenen med massor av modeller till dunkande dansmusik. Scouterna hade slagit läger och bara under lördagen såldes 180 korv med bröd.

Minus för arrangörerna var dock att maten i serveringen tog slut flera gånger om, vilket blev ett irritationsmoment. Det kom fler hungriga besökare än vad man räknat med.

– För två år sedan såldes 174 luncher. Den här gången var det 320. Det visar hur svårt det är att beräkna, säger Anders Larsson, ordförande i Åmåls Tennisklubb.

70 företag

I helgen var det dags för fjärde upplagan av Åmålsmässan. Ett 70-tal företag, hantverkare och föreningar samlades i tennishallarna för att visa upp sin verksamhet, knyta kontakter och utbyta erfarenheter.

– Åmålsmässans främsta syfte är att fungera som en mötesplats. Dels är det en chans för företag och näringsliv att knyta kontakter, dels ett tillfälle där allmänheten får se vad Åmål har att erbjuda, säger centrumutvecklaren Ulrika Abrahamsson.

Social mötesplats

Den sociala biten är vad som får Anne-Charlotte Payne Skogh att delta i Åmålsmässan. Hennes företag, Lottas nostalgiska bröd, säljer knäckebröd och bröd i olika varianter. Förr brukade hon även sälja till företag, men numera har hon begränsat försäljningen till mässor.

– Det är inspirerande att medverka i mässor. Man stöter på så många olika människor och knyter nya kontakter. Det är en krydda i livet, säger hon.

Varierat utbud

Utbudet av montrar var minst sagt varierat. Fonus, Pokalhuset och Gruppresor från Karlstad och Grums var några som samsade om golvytan.

Något som lockade extra mycket var chansen att få smaka på nya maträtter. Tössestugan hade en av de montrarna dit folkgrupper strömmade för att smaka på hemmagjorda köttbullar, räkröra i tunnbröd och småkakor.

Totalt kom 1550 betalande till Åmålsmässan under de båda dagarna. Framförallt kom mycket fler besökare på lördagen, än tidigare.

– Vi är jättenöjda. Vi tycker också att det var en perfekt mix av utställare, säger Anders Larsson i ÅTK.