2015-02-05 14:32

2015-02-05 14:47

Båtavgift chockhöjs

ÅMÅL: Dubbelt så dyrt att lämna Vänern jämfört med i fjol

I sommar blir det mer än dubbelt så dyrt att ta sig till och från Vänern på de stora kanalsystemen. Prishöjningen riskerar att drabba turistnäringen kring sjön.

– Alla är inte miljonärer, säger Åmålsbon Karl-Axel Wennerstrand, styrelsemedlem i Svenska båtunionen.

Det var med bestörtning som Karl-Axel Wennerstrand tog del av den nya prislistan från AB Göta kanalbolaget. Utan förvarning har bolaget slopat insjörabatten, vilket slår hårt mot båtägare kring Vänern.

En Åmålsbo som exempelvis vill färdas till Östersjön/Västkusten genom Göta kanal/Göta älv får punga ut drygt 50 procent mer i sommar jämfört med samma period i fjol.

– Jag har pratat med många och det är ingen som begriper hur kanalbolaget resonerar, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Motsvarar utlandsresa

I rena pengar innebär höjningen att det numera kostar 8 270 kronor att färdas enkel väg från Sjötorp till Mem (eller omvänt) med en vanlig tolvmetersbåt under högsäsong. Räknar man dessutom in mat, hamnavgifter och andra nödvändigheter går det exempelvis att få en hygglig familjesemester i Sydeuropa för motsvarande belopp.

– Risken är att båtturismen kring Vänern försvinner, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Farhågan delar han bland annat med Svenska båtunionens medlemmar kring Vättern. De har redan skickat ett officiellt klagobrev till Anders Donlau, vd för Göta kanalbolaget. Bland annat står det: ”Färre båtägare kommer ha råd att besöka andra vatten, vilket naturligtvis även får konsekvenser med en minskad båttrafik på kanalen som följd. Våra insjöklubbar riskerar ett medlemstapp för de medlemmar som ofta utnyttjar semesterledigheten till att besöka andra vatten. De kommer i större utsträckning välja att flytta ut till kusterna”.

Kassan krymper

– Vi som bor kring Vänern ställer oss enstämmigt bakom kritiken. Om ingen protesterar blir det heller inga förändringar, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Många båtägare på Västkusten brukar segla upp till Vänern via Göteborg och Vänersborg. Därifrån fortsätter de flesta direkt till Sjötorp och in på Göta kanal, men en del utforskar hamnarna kring Dalbosjön och Värmlandssjön.

– Det är kanske tio procent av alla båtturister som stannar till i Åmål, Karlstad och Kristinehamn, säger Karl-Axel Wennerstrand, som tror att lokala restauranger och butiker kan drabbas när turisterna tvingas lägga en allt större del av semesterkassan på själva resandet.

– Det är inte alla båtägare som är miljonärer, säger han.

Det var med bestörtning som Karl-Axel Wennerstrand tog del av den nya prislistan från AB Göta kanalbolaget. Utan förvarning har bolaget slopat insjörabatten, vilket slår hårt mot båtägare kring Vänern.

En Åmålsbo som exempelvis vill färdas till Östersjön/Västkusten genom Göta kanal/Göta älv får punga ut drygt 50 procent mer i sommar jämfört med samma period i fjol.

– Jag har pratat med många och det är ingen som begriper hur kanalbolaget resonerar, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Motsvarar utlandsresa

I rena pengar innebär höjningen att det numera kostar 8 270 kronor att färdas enkel väg från Sjötorp till Mem (eller omvänt) med en vanlig tolvmetersbåt under högsäsong. Räknar man dessutom in mat, hamnavgifter och andra nödvändigheter går det exempelvis att få en hygglig familjesemester i Sydeuropa för motsvarande belopp.

– Risken är att båtturismen kring Vänern försvinner, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Farhågan delar han bland annat med Svenska båtunionens medlemmar kring Vättern. De har redan skickat ett officiellt klagobrev till Anders Donlau, vd för Göta kanalbolaget. Bland annat står det: ”Färre båtägare kommer ha råd att besöka andra vatten, vilket naturligtvis även får konsekvenser med en minskad båttrafik på kanalen som följd. Våra insjöklubbar riskerar ett medlemstapp för de medlemmar som ofta utnyttjar semesterledigheten till att besöka andra vatten. De kommer i större utsträckning välja att flytta ut till kusterna”.

Kassan krymper

– Vi som bor kring Vänern ställer oss enstämmigt bakom kritiken. Om ingen protesterar blir det heller inga förändringar, säger Karl-Axel Wennerstrand.

Många båtägare på Västkusten brukar segla upp till Vänern via Göteborg och Vänersborg. Därifrån fortsätter de flesta direkt till Sjötorp och in på Göta kanal, men en del utforskar hamnarna kring Dalbosjön och Värmlandssjön.

– Det är kanske tio procent av alla båtturister som stannar till i Åmål, Karlstad och Kristinehamn, säger Karl-Axel Wennerstrand, som tror att lokala restauranger och butiker kan drabbas när turisterna tvingas lägga en allt större del av semesterkassan på själva resandet.

– Det är inte alla båtägare som är miljonärer, säger han.