2017-01-20 17:35

2017-01-20 17:36

Nytt tänk ska kapa kostnader

KARLSTAD: Konsult hävdar att Värmlandstrafik och Karlstadsbuss kan spara 60 miljoner kronor

Genom att skapa mer flexibla periodkort och få en del av kunderna att resa lite utanför de värsta rusningstiderna kan kollektivtrafikbolagen spara stora summor samtidigt som kunderna får större frihet.
Det sade kollektivtrafikkonsulten Torbjörn Eriksson på stor konferens.

Region Värmland höll i arrangemanget Kollektivtrafikens möjligheter och utmaningar i Värmland som genomfördes i Karlstad på fredagen.

Torbjörn Eriksson från analysföretaget Urbanet analys för en av talarna och han menade att kollektivtrafikföretagen har mycket att vinna på att tänka nytt när det gäller paketeringen av sina tjänster mot kunderna.

– I dag har allt fler människor flexibla arbeten där de kan jobba hemifrån och inte behöver resa med buss eller tåg på samma tider måndag till fredag.

– De kanske inte utnyttjar periodkortet alla dagar och behöver inte alltid resa under de värsta rusningstiderna, säger Torbjörn Eriksson.

Lösningen är då enligt honom mer flexibla kort .

Fler valmöjligheter

– De kanske blir lite dyrare, men de blir attraktivare för kunderna med fler valmöjligheter. Med sådana blir det samtidigt lättare att locka in sådana resenärer som reser mer sällan.

Och med den nya typen av kort och fler kunder som väljer att resa utanför de värsta rusningstiderna kan kollektivtrafikbolagen spara stora summor.

– Då behöver de inte alls ha lika många fordon och färre chaufförer. En beräkning som jag har gjort visar att Värmlandstrafik och Karlstadsbuss tillsammans kan spara 60 miljoner kronor på detta, säger Torbjörn Eriksson.

Det här nya upplägget ska nu testas inom kollektivtrafiken i Kalmar som ett pilotprojekt.

På konferensen medverkade bland andra även Karlstadsbuss chef Mattias Bergh. Han konstaterade hur viktigt det är att kollektivtrafikbolagen är med tidigt när nya stadsdelar byggs upp.

– Det är då vi kan påverka hur vägarna anläggs för få ner kostnaderna och restiderna. Hur lång tid det tar att resa för kunderna är helt avgörande för valet mellan buss eller bil.

– Vi försöker hela tiden korta restiderna och tittar nu på om det går att bredda en gc-undergång och skapa en ny bussgata på Våxnäs för att snabba upp linjerna där.

Region Värmland höll i arrangemanget Kollektivtrafikens möjligheter och utmaningar i Värmland som genomfördes i Karlstad på fredagen.

Torbjörn Eriksson från analysföretaget Urbanet analys för en av talarna och han menade att kollektivtrafikföretagen har mycket att vinna på att tänka nytt när det gäller paketeringen av sina tjänster mot kunderna.

– I dag har allt fler människor flexibla arbeten där de kan jobba hemifrån och inte behöver resa med buss eller tåg på samma tider måndag till fredag.

– De kanske inte utnyttjar periodkortet alla dagar och behöver inte alltid resa under de värsta rusningstiderna, säger Torbjörn Eriksson.

Lösningen är då enligt honom mer flexibla kort .

Fler valmöjligheter

– De kanske blir lite dyrare, men de blir attraktivare för kunderna med fler valmöjligheter. Med sådana blir det samtidigt lättare att locka in sådana resenärer som reser mer sällan.

Och med den nya typen av kort och fler kunder som väljer att resa utanför de värsta rusningstiderna kan kollektivtrafikbolagen spara stora summor.

– Då behöver de inte alls ha lika många fordon och färre chaufförer. En beräkning som jag har gjort visar att Värmlandstrafik och Karlstadsbuss tillsammans kan spara 60 miljoner kronor på detta, säger Torbjörn Eriksson.

Det här nya upplägget ska nu testas inom kollektivtrafiken i Kalmar som ett pilotprojekt.

På konferensen medverkade bland andra även Karlstadsbuss chef Mattias Bergh. Han konstaterade hur viktigt det är att kollektivtrafikbolagen är med tidigt när nya stadsdelar byggs upp.

– Det är då vi kan påverka hur vägarna anläggs för få ner kostnaderna och restiderna. Hur lång tid det tar att resa för kunderna är helt avgörande för valet mellan buss eller bil.

– Vi försöker hela tiden korta restiderna och tittar nu på om det går att bredda en gc-undergång och skapa en ny bussgata på Våxnäs för att snabba upp linjerna där.