2016-07-14 06:00

2016-07-14 06:00

Många vattenskoterförare utan sjövana

SJÖFART: Förslag om åldersgräns och förarbevis för vattenskoter – olyckorna ökar

Olyckorna med vattenskotrar ökar. Oftast är det män över 40 år som är inblandade.
– Många som kör är kanske vana vid att köra motorcykel men har ingen sjövana, säger Hugo Wallqvist, ordförande i Karlstad jetracingklubb. Han vill se någon form av utbildning för vattenskoterförare.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen med inriktning på fritidsbåtars säkerhet, tror att det finns ett stort mörkertal vad gäller rapporterade olyckor.

Förra året registrerade Jonas Ekblad registrerat tolv olyckor med vattenskoter, jämfört med bara någon enstaka året innan.

Här är några citat ut sjukhusens rapporter: ”Skotern vurpade och patienten kastades ur fordonet och studsade på vattnet kanske 30 m för att sedan sjunka”. ”Kört på en sten med vattenskoter och fått skotern över sig.” ”Fallit av vattenskoter i hög fart. Skador 7 revbensfrakturer, mjältruptur”.

– Det är säkert minst det dubbla. Jag misstänker att formulären inte alltid fylls i på stressade akutmottagningar. Och de som rapporteras till oss är bara från de sjukhus vi har avtal med, säger Jonas Ekblad.

I tisdags omkom en man i 50-årsåldern i en vattenskoterolycka efter att ha kört in i en vajer längs en färjeled i Kalixälven i Överkalix.

Höga hastigheter

En vattenskoter kan komma upp i farter av 100 kilometer i timmen. Fem knop, som är tillåten hastighet i Klarälven i centrala Karlstad, motsvarar knappt 10 kilometer i timmen.

Jonas Ekblad tror att det finns cirka 25 000 vattenskotrar i landet.

– Det är inte slarviga tonåringar som oftast är inblandade i olyckor, de flesta är män över 40 år. Många totala landkrabbor åker ut, säger Jonas Ekblad.

Han betonar att farten är avgörande för skotrarnas olycksbenägenhet.

– Ju fortare man kör ju snävare blir vinkeln man har uppsikt över. Det blir som ett tunnelseende precis som när man kör bil. På sjön kan det däremot komma andra fordon ur vilken vinkel som helst.

Många klagomål

Klagomålen på vattenskotrarnas framfart är många.

– Det är folk som badar och är rädda för att bli påkörda och folk som blir störda av bullret, säger Jonas Ekblad.

Ett aktuellt regeringsförslag föreslår en åldersgräns på 15 år och ett förarbevis.

– Det vore bra med någon form av kurs, många som kör har ingen sjövana, säger Hugo Wallqvist i föreningen Karlstads jetracing som gärna ser att fler börjar ägna sig åt intresset inom klubbens mer ordnade former.

Några av föreningens medlemmar tävlar, de flesta kör för att det är roligt.

– Jag tror inte man ska stirra sig blind på fordonet utan i stället titta på förarna, säger Hugo Wallqvist som försöker

Större och mindre

Antalet vattenskotrar har ökat kraftigt de senaste två åren.

– Det är två trender. Dels har det lanserats en mindre variant som kostar runt 60 000 kronor och den har nått en ny kundkrets. Dels är det fler som köper lite större skotrar som tar fler personer i stället för motorbåt, säger Mats Eriksson vd, på branschorganisationen Sweboat.

Kustbevakningen som har uppdraget att bevaka att reglerna efterlevs på sjön utgår från Vänersborg. Reglerna för vattenskotrar är samma som för andra farkoster.

– Många är skötsamma men de drar med sig en svans som kör nära badplatser och i naturhamnar, säger Mikael Nilsson, kustbevakningens stationschef i Vänersborg.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen med inriktning på fritidsbåtars säkerhet, tror att det finns ett stort mörkertal vad gäller rapporterade olyckor.

Förra året registrerade Jonas Ekblad registrerat tolv olyckor med vattenskoter, jämfört med bara någon enstaka året innan.

Här är några citat ut sjukhusens rapporter: ”Skotern vurpade och patienten kastades ur fordonet och studsade på vattnet kanske 30 m för att sedan sjunka”. ”Kört på en sten med vattenskoter och fått skotern över sig.” ”Fallit av vattenskoter i hög fart. Skador 7 revbensfrakturer, mjältruptur”.

– Det är säkert minst det dubbla. Jag misstänker att formulären inte alltid fylls i på stressade akutmottagningar. Och de som rapporteras till oss är bara från de sjukhus vi har avtal med, säger Jonas Ekblad.

I tisdags omkom en man i 50-årsåldern i en vattenskoterolycka efter att ha kört in i en vajer längs en färjeled i Kalixälven i Överkalix.

Höga hastigheter

En vattenskoter kan komma upp i farter av 100 kilometer i timmen. Fem knop, som är tillåten hastighet i Klarälven i centrala Karlstad, motsvarar knappt 10 kilometer i timmen.

Jonas Ekblad tror att det finns cirka 25 000 vattenskotrar i landet.

– Det är inte slarviga tonåringar som oftast är inblandade i olyckor, de flesta är män över 40 år. Många totala landkrabbor åker ut, säger Jonas Ekblad.

Han betonar att farten är avgörande för skotrarnas olycksbenägenhet.

– Ju fortare man kör ju snävare blir vinkeln man har uppsikt över. Det blir som ett tunnelseende precis som när man kör bil. På sjön kan det däremot komma andra fordon ur vilken vinkel som helst.

Många klagomål

Klagomålen på vattenskotrarnas framfart är många.

– Det är folk som badar och är rädda för att bli påkörda och folk som blir störda av bullret, säger Jonas Ekblad.

Ett aktuellt regeringsförslag föreslår en åldersgräns på 15 år och ett förarbevis.

– Det vore bra med någon form av kurs, många som kör har ingen sjövana, säger Hugo Wallqvist i föreningen Karlstads jetracing som gärna ser att fler börjar ägna sig åt intresset inom klubbens mer ordnade former.

Några av föreningens medlemmar tävlar, de flesta kör för att det är roligt.

– Jag tror inte man ska stirra sig blind på fordonet utan i stället titta på förarna, säger Hugo Wallqvist som försöker

Större och mindre

Antalet vattenskotrar har ökat kraftigt de senaste två åren.

– Det är två trender. Dels har det lanserats en mindre variant som kostar runt 60 000 kronor och den har nått en ny kundkrets. Dels är det fler som köper lite större skotrar som tar fler personer i stället för motorbåt, säger Mats Eriksson vd, på branschorganisationen Sweboat.

Kustbevakningen som har uppdraget att bevaka att reglerna efterlevs på sjön utgår från Vänersborg. Reglerna för vattenskotrar är samma som för andra farkoster.

– Många är skötsamma men de drar med sig en svans som kör nära badplatser och i naturhamnar, säger Mikael Nilsson, kustbevakningens stationschef i Vänersborg.

Vattenskoterförordning

Förordningen (1993:1053) om användning av vattenskoter innebär att det endast är tillåtet att köra vattenskoter i farleder samt i områden där länsstyrelserna beslutat om undantag från det generella förbudet.

Det har visat sig att vattenskoterförordningen är svår att tillämpa, eftersom det är oklart om den stämmer överens med EU-lagstiftningen och EU:s krav på fri rörlighet för varor och tjänster. Frågan om de svenska reglerna har varit uppe i EU-domstolen. På grund av denna oklarhet bedriver myndigheter ingen tillsyn utifrån förordningen.

Källa: Kustbevakningen