2016-05-23 21:29

2016-05-23 21:29

Många saknar vägledning

VÄRMLAND: Kommuner drar in på konsumentstödet

Elva kommuner har förlorat sin konsumentvägledning under det senaste året och 780 000 svenska saknar nu den resursen.
I Värmland saknar 22 procent tillgång till tjänsten.

I dag finns det konsumentvägledning i 259 av landets 290 kommun, visar konsumentverkets årliga kartläggning. Den totala arbetstiden som läggs på konsumentvägledning i Sverige motsvarar 107 årsarbetskrafter, vilket är 18 färre än ifjol– och den lägsta siffran på tio år.

För 260 personer i landet ingår kommunal konsumentvägledning i arbetsuppgifterna. Drygt 80 av dem lägger som mest en halvdag i veckan på att vägleda konsumenter, medan drygt 60 personer ägnar mer än fyra heldagar i veckan åt sådana arbetsuppgifter.

I Värmland saknar nästan 60 000 invånare, eller 22 procent, tillgång till kommunal konsumentvägledning. Det handlar om kommunerna Arvika, Eda, Hagfors, Munkfors och Årjäng som inte har någon som arbetar med det.

– Jag ser med oro på att så många kommuner lägger ned verksamheten och drar ned på resurserna. Den kommunala konsumentvägledningen är unik eftersom den finns där konsumenterna är och kan erbjuda ett personligt stöd som inte andra upplysningstjänster klarar, säger Cecilia Tisell, vikarierande konsumentombudsman och generaldirektör på konsumentverket.

Inte samma personliga stöd

Arvika kommun hör de till de Värmlandskommuner som dragit in på medborgarservicen på senare tid. På kommunens hemsida går det att läsa: ”Från den 31 mars 2015 är det den rikstäckande konsumentupplysningen Hallå konsument som du ska vända dig till med konsumentfrågor”.

Helena Olofsson, utredare på konsumentverket i Karlstad, poängterar dock att Konsumentverkets tjänst Hallå konsument inte har samma roll som den kommunala konsumentrådgivaren.

– Hallå konsument är ett jättebra komplement till den kommunala konsumentrådgivningen, men de har en mycket mer övergripande roll. Du får inte alls samma personliga stöd och service där. Det finns bland annat inte möjlighet till ett personligt möte där du får sitta ner med någon. Det erbjuder de kommunala konsumentrådgivarna.

Helena Olofsson tycker att utvecklingen där många kommuner drar in på konsumenttjänsterna är bekymmersam, men väljer samtidigt att se positivt på saken.

– Det är fortfarande 259 kommuner som erbjuder den här tjänsten, trots att den är frivillig, säger hon.

I dag finns det konsumentvägledning i 259 av landets 290 kommun, visar konsumentverkets årliga kartläggning. Den totala arbetstiden som läggs på konsumentvägledning i Sverige motsvarar 107 årsarbetskrafter, vilket är 18 färre än ifjol– och den lägsta siffran på tio år.

För 260 personer i landet ingår kommunal konsumentvägledning i arbetsuppgifterna. Drygt 80 av dem lägger som mest en halvdag i veckan på att vägleda konsumenter, medan drygt 60 personer ägnar mer än fyra heldagar i veckan åt sådana arbetsuppgifter.

I Värmland saknar nästan 60 000 invånare, eller 22 procent, tillgång till kommunal konsumentvägledning. Det handlar om kommunerna Arvika, Eda, Hagfors, Munkfors och Årjäng som inte har någon som arbetar med det.

– Jag ser med oro på att så många kommuner lägger ned verksamheten och drar ned på resurserna. Den kommunala konsumentvägledningen är unik eftersom den finns där konsumenterna är och kan erbjuda ett personligt stöd som inte andra upplysningstjänster klarar, säger Cecilia Tisell, vikarierande konsumentombudsman och generaldirektör på konsumentverket.

Inte samma personliga stöd

Arvika kommun hör de till de Värmlandskommuner som dragit in på medborgarservicen på senare tid. På kommunens hemsida går det att läsa: ”Från den 31 mars 2015 är det den rikstäckande konsumentupplysningen Hallå konsument som du ska vända dig till med konsumentfrågor”.

Helena Olofsson, utredare på konsumentverket i Karlstad, poängterar dock att Konsumentverkets tjänst Hallå konsument inte har samma roll som den kommunala konsumentrådgivaren.

– Hallå konsument är ett jättebra komplement till den kommunala konsumentrådgivningen, men de har en mycket mer övergripande roll. Du får inte alls samma personliga stöd och service där. Det finns bland annat inte möjlighet till ett personligt möte där du får sitta ner med någon. Det erbjuder de kommunala konsumentrådgivarna.

Helena Olofsson tycker att utvecklingen där många kommuner drar in på konsumenttjänsterna är bekymmersam, men väljer samtidigt att se positivt på saken.

– Det är fortfarande 259 kommuner som erbjuder den här tjänsten, trots att den är frivillig, säger hon.