2016-05-11 15:39

2016-05-11 15:39

CWT Worktools leder tillväxtligan

VÄRMLAND: Ökade omsättningen med 250 procent

CWT Worktools, ett helägt dotterföretag till Alfa Neon, Kil, har tagit ledningen i Almi Värmlands tillväxtliga över snabbväxande företag i Värmland. Omsättningsökningen senaste verksamhetsåret uppgår till hela 250 procent och rörelseresultatet är klart positivt.
– Vi är självklart nöjda med utvecklingen. Tillväxten fortsätter. Första kvartalet i år ökade tillväxten med 140 procent jämfört med första kvartalet 2015, säger Martin Nilsson, vd i både Alfa Neon och CWT.

Företaget tillverkar lamineringsbord för skyltindustrin och skärlinjalen säljs till en lång rad branscher. Alfa Neon förvärvade för två år sedan uppfinningarna av en företagare i Karlstad, Patrik Johansson. Omsättningen i pengar räknat har för CWT ökat från sju miljoner kronor 2014 till nära 25 miljoner kronor 2015

EU-samarbete

I dagarna har Alfa Neon inlett ett samarbetsavtal med en europeisk skyltgrupp, Partner In Branding Europe. Pibe.

– Det innebär att vi kommer att samarbeta kring olika projekt. Vi tror att detta tillför ny och viktig tillväxt för Alfa Neon.

Bra i Stockholm

Det är fler värmländska företag som växer så det knakar. Andra platsen i tillväxtligan innehas av AJ Betonghåltagning, Grums, som har en omsättningsökning med över 75 procent. Företaget har byggt helt nya lokaler på Bråne industriområde, Grums kommun.

– Vi har fått i gång bra verksamhet i Stockholmsområdet, men nu skall vi också öka vår aktivitet i Värmland med angränsande län, säger Arne Augustsson, som tillsammans med Joakim Österberg, äger företaget.

AJB har 25 anställda, men de skulle kunna anställa många fler personer.

– I dag är det inte helt enkelt att få tag på yrkeskunnigt folk.

Satsar på Danmark

Ett annat Grumsföretag i tillväxtligan är Wraptech som också håller till på Bråne industriområde. Företaget jobbar med produkter som vågar, packningsmaskiner och utrustning för prismärkning inom livsmedelshandeln. Företaget har tusentals Ica - och Coop-butiker som sina kunder.

– Vi planerar för en stor aktivitet i Danmark som förhoppningsvis skall ge oss många nya kunder. Det kan också innebära nyanställningar, säger Lars Vik, Wraptech.

Företaget var först ut att bygga på Bråne industriområde och en av de värsta konkurrenterna, Strongpoint, finns strax över vägen vid Nyängens industriområde..

Peter Christenson, Almi Värmland, är nöjd med utvecklingen för de snabbväxande företagen i länet.

– Företagen måste också vara noga med att se över konsekvenserna av att växa snabbt. De skall förhoppningsvis kunna behålla tillväxttakten samtidigt som ser över både organisation och finansiering.

Företaget tillverkar lamineringsbord för skyltindustrin och skärlinjalen säljs till en lång rad branscher. Alfa Neon förvärvade för två år sedan uppfinningarna av en företagare i Karlstad, Patrik Johansson. Omsättningen i pengar räknat har för CWT ökat från sju miljoner kronor 2014 till nära 25 miljoner kronor 2015

EU-samarbete

I dagarna har Alfa Neon inlett ett samarbetsavtal med en europeisk skyltgrupp, Partner In Branding Europe. Pibe.

– Det innebär att vi kommer att samarbeta kring olika projekt. Vi tror att detta tillför ny och viktig tillväxt för Alfa Neon.

Bra i Stockholm

Det är fler värmländska företag som växer så det knakar. Andra platsen i tillväxtligan innehas av AJ Betonghåltagning, Grums, som har en omsättningsökning med över 75 procent. Företaget har byggt helt nya lokaler på Bråne industriområde, Grums kommun.

– Vi har fått i gång bra verksamhet i Stockholmsområdet, men nu skall vi också öka vår aktivitet i Värmland med angränsande län, säger Arne Augustsson, som tillsammans med Joakim Österberg, äger företaget.

AJB har 25 anställda, men de skulle kunna anställa många fler personer.

– I dag är det inte helt enkelt att få tag på yrkeskunnigt folk.

Satsar på Danmark

Ett annat Grumsföretag i tillväxtligan är Wraptech som också håller till på Bråne industriområde. Företaget jobbar med produkter som vågar, packningsmaskiner och utrustning för prismärkning inom livsmedelshandeln. Företaget har tusentals Ica - och Coop-butiker som sina kunder.

– Vi planerar för en stor aktivitet i Danmark som förhoppningsvis skall ge oss många nya kunder. Det kan också innebära nyanställningar, säger Lars Vik, Wraptech.

Företaget var först ut att bygga på Bråne industriområde och en av de värsta konkurrenterna, Strongpoint, finns strax över vägen vid Nyängens industriområde..

Peter Christenson, Almi Värmland, är nöjd med utvecklingen för de snabbväxande företagen i länet.

– Företagen måste också vara noga med att se över konsekvenserna av att växa snabbt. De skall förhoppningsvis kunna behålla tillväxttakten samtidigt som ser över både organisation och finansiering.