2016-05-10 13:53

2016-05-10 13:53

"Många har en övertro på sin egen körförmåga"

TRAFIK: Testa din reaktion innan sommarsemestern

En fin sommardag. En härlig asfaltsväg. Rekommenderad hastighet är 90, du kanske trycker till lite extra. Plötsligt, en vildsvinsfamilj. Hur reagerar du?

Just nu har Älgskadefondsföreningen sin årliga viltolycksvecka. Anledningen är, bland annat, att älgarna för tillfället har kalvavstötningsperiod.

Föreningen åker runt i landet, berättar om viltolyckor och låter nyfikna testa på en viltolyckssimulator.

Varför en simulator?

– För att trafikanter ska få uppleva en viltolycka utan att riskera sitt liv. För man vet inte hur man reagerar förrän det uppstår en situation, säger Boris Karlqvist, fältinformatör på föreningen.

Med några enkla knapptryck kan Boris Karlqvist välja mellan älg eller vildsvin, vinter- eller sommarväg. Efter avslutad körning, som tar runt en minut, visas hastighet vid djurmöte samt reaktionstid.

Många har övertro

Hur en förare reagerar när vilt träder in på vägen är individuellt.

Någon släpper ratten och håller för ansiktet.

En annan svänger ut i mötande körbana.

– Många har en övertro på sin egen körförmåga och kör för fort.

Varje dag sker fler än 100 viltolyckor på de svenska vägarna.

Hur bra är svenskar på sådana här situationer?

– Jag tror inte vi är så bra. Vi har haft en ganska lugn period och nu går vi mot en varm period och då är vi inte beredda. Många plockar ut sin motorcykel. En ringrostig mc-förare och kalvavstötning är ingen bra kombination.

Tankeställare

Undertecknad fick prova den situation som beskrivs i ingressen. Bredvid satt Boris Karlqvist som en distraktionsfaktor.

– Det är så vi ofta har det i trafiken. En kompis som är med eller en radio som är på.

Jag lyckades undvika krockar, men när djuren dök upp från ingenstans satt hjärtat i halsgropen.

Vad säger de som testat simulatorn?

– De får sig en tankeställare och är tacksamma för att de fått något att fundera över, Boris Karlqvist.

För den som vill testa simulatorn finns Boris Karlqvist under onsdagen på plats i Skövde och i Charlottenberg på torsdag.

Just nu har Älgskadefondsföreningen sin årliga viltolycksvecka. Anledningen är, bland annat, att älgarna för tillfället har kalvavstötningsperiod.

Föreningen åker runt i landet, berättar om viltolyckor och låter nyfikna testa på en viltolyckssimulator.

Varför en simulator?

– För att trafikanter ska få uppleva en viltolycka utan att riskera sitt liv. För man vet inte hur man reagerar förrän det uppstår en situation, säger Boris Karlqvist, fältinformatör på föreningen.

Med några enkla knapptryck kan Boris Karlqvist välja mellan älg eller vildsvin, vinter- eller sommarväg. Efter avslutad körning, som tar runt en minut, visas hastighet vid djurmöte samt reaktionstid.

Många har övertro

Hur en förare reagerar när vilt träder in på vägen är individuellt.

Någon släpper ratten och håller för ansiktet.

En annan svänger ut i mötande körbana.

– Många har en övertro på sin egen körförmåga och kör för fort.

Varje dag sker fler än 100 viltolyckor på de svenska vägarna.

Hur bra är svenskar på sådana här situationer?

– Jag tror inte vi är så bra. Vi har haft en ganska lugn period och nu går vi mot en varm period och då är vi inte beredda. Många plockar ut sin motorcykel. En ringrostig mc-förare och kalvavstötning är ingen bra kombination.

Tankeställare

Undertecknad fick prova den situation som beskrivs i ingressen. Bredvid satt Boris Karlqvist som en distraktionsfaktor.

– Det är så vi ofta har det i trafiken. En kompis som är med eller en radio som är på.

Jag lyckades undvika krockar, men när djuren dök upp från ingenstans satt hjärtat i halsgropen.

Vad säger de som testat simulatorn?

– De får sig en tankeställare och är tacksamma för att de fått något att fundera över, Boris Karlqvist.

För den som vill testa simulatorn finns Boris Karlqvist under onsdagen på plats i Skövde och i Charlottenberg på torsdag.